Muñoz-Díaz, Javier; Ibacache, Kathia, and Gómez, Leila. (2024). Indigenous Materials in Libraries and the Curriculum. Latin American and Latinx Sources
London & New York: Routledge.ISBN: 978-1-032-61849-4 (hbk), 978-1-032-66061-5 (pbk), 978-1-032-66056-1 (ebk)
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.29312Resumen
Javier Muñoz-Díaz, Kathia Ibacache, and Leila Gómez—Latinx scholars based at U.S. universities—advocate for genuine decolonization, moving beyond what Tuck and Yang (2012) describe as merely “metaphorical” efforts. They emphasize the importance of integrating and promoting Indigenous literary materials within university libraries and curricula, which are still predominantly shaped by Eurocentric frameworks. Their approach aligns with Aymara scholar Rivera Cusicanqui’s (2012) call for decolonizing practice, which requires collaboration across multiple agents—Indigenous communities, Latinx scholars, librarians, faculty, and Indigenous content producers. This collective effort seeks to challenge how Indigenous peoples are often positioned within academia merely as instructors, informants, or cultural performers, thereby addressing the “geopolitics of knowledge” that maintains unequal power dynamics. They call for political collaboration grounded in the sovereignty and autonomy of Indigenous peoples, advocating for partnerships between Indigenous and non-Indigenous communities (Keme, 2018) to ensure that Indigenous knowledge systems and perspectives shape academic spaces on their own terms.
Referencias
Blackwell, M., Boj Lopez, F., and Urrieta, L. (2017). Special issue: Critical Latinx Indigeneities. Latino Studies, 15(2), 126-137. https://doi.org/10.1057/s41276-017-0064-0
Cabellos, E. (Dir.) (2015). The Daughter of the Lake [Film].
Delgado Aparicio, Á. (Dir.) (2017). Retablo [Film]. Peru.
Fúnez-Flores, J. I. (2023). Anibal Quijano: (Dis)entangling the geopolitics and coloniality of curriculum. Curriculum Journal. https://doi.org/10.1002/curj.219
Justice, D. H. (2018). Why Indigenous literatures matter. Wilfrid Laurier University Press.
Keme, E. (2018). For Abiayala to live, the Americas must die: Toward a transhemispheric Indigeneity. Native American and Indigenous Studies, 5(1), 42-68. https://doi.org/10.5749/natiindistudj.5.1.0042
Leonard, W. Y. (2017). Producing language reclamation by decolonizing ‘language.’ Language Documentation and Description, 14, 15-36. https://doi.org/10.25894/ldd146
Muñoz-Díaz, J., Ibacache, K., and Gómez, L. (2024). Indigenous Materials in Libraries and the Curriculum. Latin American and Latinx Sources. Routledge.
Rivera Cusicanqui, S. (2012). Ch’ixinakax utxiwa: A reflection on the practices and discourses of decolonization. South Atlantic Quarterly, 111(1), 95-109. https://doi.org/10.1215/00382876-1472612
Tuck, E., and Yang, K. W. (2012). Decolonization is not a metaphor. Decolonization: Indigeneity, Education & Society, 1(1), 1-40.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Jermani Ojeda

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
LOS AUTORES RETIENEN SUS DERECHOS:
a. Los autores retienen sus derechos de marca y patente, y también sobre cualquier proceso o procedimiento descrito en el artículo.
b. Los autores pueden presentar a la revista Lengua y Sociedad, trabajos difundidos como pre-print en repositorios. Esto debe hacerse conocer en la carta de presentacion del trabajo.
c. Los autores retienen el derecho de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente el artículo publicado en la revista Lengua y Sociedad (por ejemplo, colocarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en la revista Lengua y Sociedad.
d. Los autores retienen el derecho a hacer una posterior publicación de su trabajo, de utilizar el artículo o cualquier parte de aquel (por ejemplo: una compilación de sus trabajos, notas para conferencias, tesis, o para un libro), siempre que indiquen su publicación inicial en la revista Lengua y Sociedad (autores del trabajo, revista, volumen, número y fecha).