Classical in spirit, phallic or ambivalent: The Vargasllosian female of the 1980s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v9i9.23506

Keywords:

Vargas Llosa, theater, eighth decade of the twentieth century, female character

Abstract

Along with the publication of La Señorita de Tacna, Kathie y el hipopótamo and La Chunga, Mario Vargas Llosa’s first plays, the female characters of the author, who had been moved to a secondary role in their narrative are the protagonists of the action. Classical, phallic, or governed by its essence, the vargasllosian women reveals a critical portrait of the patriarchal estates in the author’s literatura.

References

Batalla, Carlos. (2010). En busca de la utopía. En Entrevistas escogidas a Mario Vargas Llosa. (1ª ed., 2003), (pp.323-330). Lima: Tierra Nueva Editores.

Bendezú, Edmundo. (2001). El realismo: Mario Vargas Llosa. En El fuego de la Literatura. Tenorio Requejo, Néstor (comp.), (pp.169-190). Lima, Arteidea editores.

Boldori de Baldussi, Rosa. (1974). Vargas Llosa: un narrador y sus demonios. Buenos Aires: Editor Fernando García Camberro.

Carnero Roqué, Germán et al. (2010). Vargas Llosa y su maldita pasión (1972). En Entrevistas escogidas a Mario Vargas Llosa (pp.91-106). Lima: Tierra Nueva Editores.

Castro-Klarén, Sara. (1988). Mario Vargas Llosa. Análisis introductorio. Lima: Latinoamericana Editores.

Coaguila, Jorge. (2010). Dos maneras de imaginación (2008). En Entrevistas escogidas a Mario Vargas Llosa (pp.371-384). Lima: Tierra Nueva Editores.

Cuervo Hewitt, Julia. (1994). Jurema, la mujer y sus símbolos en La Guerra del Fin del Mundo. En Actas del XXX Congreso del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana. Tradición y actualidad de la Literatura Latinoamericana. Tomo I, (pp.165-170). Pittsburgh: Editora Pamela Bacarisse.

Forgues, Roland. (2009). Mario Vargas Llosa, ética y creación. Lima: Universidad Ricardo Palma.

García, Mara L. (2006). Mario Vargas Llosa habla sobre su teatro. En Latin American Theatre Review, Año 40, 2 (Spring), pp.127-133.

García Pinto, Magdalena. (1981). La estructura de lo erótico en dos novelas de Mario Vargas Llosa y José Donoso. En Memoria de XX Congreso del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana. (pp.497-512). Budapest: Departamento de español de la Universidad Eotvos Loránd.

Harss, Luis. (1968). Los vasos comunicantes. En Los nuestros. (pp.420-462). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Kristal, Efraín. (1998). Temptation of the world. The novels of Mario Vargas Llosa. Nashville: Vanderbilt University Press.

Loayza, Luis. (2010). Los personajes de La Casa Verde. En Ensayos (1ª ed., 1974) (pp.207-214). Lima: Universidad Ricardo Palma.

Martin, José Luis. (1971). Temática y expresión en Los Jefes de Mario Vargas Llosa. En Homenaje a Mario Vargas Llosa. Variaciones interpretativas en torno a su obra (pp.377-403). Madrid: Anaya Las Américas.

Oviedo, José Miguel. (1985). Mario Vargas Llosa: Maestro de las Voces. En Espejo de escritores. Entrevistas con Borges, Cortázar, Fuentes, Goytizolo. Onetti, Puig, Rama, Rulfo, Sánchez, Vargas Llosa (pp.147-172). Hannover: Ediciones del Norte.

Reynaldo Trinidad, Leoncio. (2010). ¡Quiero volver a Cuba! (1971). En Entrevistas escogidas a Mario Vargas Llosa (pp.75-82). Lima: Tierra Nueva Editores.

Rosell, Sara. (2000). Los rituales funerarios andinos y el espacio erótico en La Chunga de Mario Vargas Llosa. En Latin American Theatre Review. Vol. 33, (2), pp.76-85.

Ubilluz, Juan Carlos. (2006). Mario Vargas Llosa: Erotismo y globalización. En Memorias de JALLA 2004. Tomo III, (pp.1961-1976).Lima: UNMSM.

Vargas Llosa, Mario. (2005). La Señorita de Tacna. Kathie y el hipopótamo. [1981-1983]. Madrid: Santillana Ediciones Generales.

Vargas Llosa, Mario. (2005). La Chunga. El loco de los Balcones. Ojos bonitos, cuadros feos. [1986]. Madrid: Santillana Ediciones Generales.

Vargas Llosa, Mario. (1975). La Orgía Perpetua. Flaubert y Madame Bovary. Barcelona: Biblioteca Breve, Editorial Seix Barral.

Baldestorn, Daniel. (2004). El deseo, enorme cicatriz luminosa: Ensayos sobre homosexualidades latinoamericanas. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Bachelard, Gastón. (1965). La poética del espacio. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Balzac, Honoré de. (2003). Obras Completas. Tomo III. Madrid: Santillana Ediciones Generales.

Beauvoir, Simone de. (1999) [1959]. El Segundo Sexo. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Bourdieu, Pierre. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Editorial Anagrama.

Butler, Judith. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós Ibérica.

Callirgos, Juan Carlos. (1998) [1996]. Sobre héroes y batallas. Los caminos de la identidad masculina. Lima: Escuela para el desarrollo.

Foucault, Michel. (1998). Historia de la sexualidad. El uso de los placeres. México: Siglo XXI editores.

Friedlan, Betty. (1974). La mística de la feminidad. Madrid: Ediciones Júcar.

Lipovetsky, Gilles. (1999). La tercera mujer. Permanencia y revolución de lo femenino. Barcelona: Editorial Anagrama.

Márquez, María. (2013). Género gramatical y discurso sexista. Madrid: Editorial Síntesis.

Rivera, Cecilia. (1993). María Marimacha. Los caminos de la identidad femenina. Lima: Fondo Editorial de la PUCP.

Rodríguez, Beatriz. (2005). La femineidad y sus metáforas. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Yuval Davis, Nira. (2004) [1997]. Género y nación. Lima: Flora Tristán.

Published

2016-12-30

Issue

Section

Studies

How to Cite

Classical in spirit, phallic or ambivalent: The Vargasllosian female of the 1980s. (2016). Tesis (Lima), 9(9), 107-130. https://doi.org/10.15381/tesis.v9i9.23506