The committed writer versus the professional writer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v9i9.23508

Keywords:

committed writer, professional writer, José María Arguedas, Julio Cortázar, model intellectual

Abstract

The novel El zorro de arriba y el zorro de abajo Jose Maria Arguedas was written in a singular context. The Cuban Revolution and the emergence of the Latin American Boom determined a way of understanding the social meaning of the work of the writer and the role of the intellectual. One of the most important debates on these issues was the writers Julio Cortázar and José María Arguedas. In this article, we will discuss the arguments of the debate around the concepts of “committed writer” and “professional writer”.

References

Arguedas, José María. (1 de junio de 1969). Inevitable comentario a unas ideas de Julio Cortázar. El Comercio. (Lima) (Abril-junio de 1969). Primer diario. Amaru (6).

Arguedas, José María. (1983). La novela y el problema de la expresión literaria en el Perú. En J. M. Arguedas, Obras Completas, tomo II (pp. 193-198). Lima: Editorial Horizonte.

Arguedas, José María. (1990). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Edición crítica Eve-Marie Fell, coordinadora. Madrid: CEP de la Biblioteca Nacional. (Colección de Archivos, 14).

Arguedas, José María. (1998). Llamado a algunos doctores. En J. V. Murra, & L. Mercedes. Las cartas de Arguedas. (pp.251-260). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial.

Arguedas, José María. (2001). Todas las sangres. Lima: Peisa.

Arguedas, José María. (2006). “Razón de ser del indigenismo”. En J. M. Arguedas, & Á. Rama (Ed.), Formación de una cultura nacional indoamericana. (pp.189-197). México, D.F.: Siglo XXI editores.

Bourdieu, Pierre. (2000). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Cornejo Polar, Antonio. (1997). Los universos narrativos de José María Arguedas. Lima: Horizonte.

Cortázar, Julio. (1967). Acerca de la situación del intelectual latinoamericano. Revista Casa de las Américas, núm. 45, 5.

Cortázar, Julio. (2009). Julio Cortázar: un gran escritor y su soledad (7 de abril de 1969). (Lo que sigue se basa en una serie de preguntas de Rita Guibert me formuló por escrito) Life, en español, Chicago. Vol. XXXIII, 7 de abril, pp. 43-45. En J. Cortázar. Papeles inesperados. (pp.226-248). Buenos Aires: Alfaguara.

Escobar, Alberto. (1984). Arguedas o la utopía de la lengua. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Espezúa Salmón, R. Dorian (2007). Científicos sociales versus críticos literarios (Todas las sangres en debate). (Tesis inédita para optar el grado de Magíster en Literatura Peruana y Latinoamericana). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Lienhard, Martin (1990). Cultura andina y forma novelesca-zorros danzantes en la última novela de José María Arguedas. Lima: Editorial Horizonte.

Mariátegui, José Carlos (2007). El proceso de la Literatura. En J. C. Mariátegui, Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho.

Moraña, Mabel. (2010). Territorialiedad y forasterismo: la polémica Arguedas/Cortázar revisitada. En M. Moraña. La escritura del límite. (pp.143-158). Madrid: Iberoamericana- Vervuert.

Moraña, Mabel. (2013). Arguedas/ Vargas Llosa. Dilemas y Ensamblajes. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana, Vervuert.

Rochabrún, Guillermo. (2000). “¿He vivido en vano?” La mesa redonda sobre Todas las sangres. Lima: IEP/Fondo Editorial PUCP.

Vargas Llosa, Mario (1980). Literatura y suicidio: el caso de Arguedas. El zorro de arriba y el zorro de abajo. Revista Iberoamericana XLVI, (110-111), 3-28.

Vargas Llosa, Mario (1996). La utopía arcaica, José María Arguedas y las ficciones del indigenismo. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Published

2016-12-30

Issue

Section

Studies

How to Cite

The committed writer versus the professional writer. (2016). Tesis (Lima), 9(9), 145-161. https://doi.org/10.15381/tesis.v9i9.23508