The symbolic-discursive construction of Volodymir Zelensky: updating the hero myth
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22584Keywords:
Volodymir Zelensky, ICM hero, mythical narratives, focused features, dynamic featuresAbstract
In this contribution, the figure of Volodymir Zelensky, president of Ukraine, is analyzed as an update of the classical hero archetype. The present work is rooted in Discourse Studies with Cognitive Linguistics tools (van Dijk, 1985; 1990; 2012; Jaworski and Copland 2006; Hart, 2010; Pfleger, 2018; 2021). Through a corpus of ten short speeches in video format, produced and broadcast by Volodymir Zelensky himself, we show the focalized discursive-linguistic features that he uses to portray himself within the framework of an idealized cognitive model (ICM) of hero. We analyze as well the more dynamic discursive-linguistic features that update this model. In the course of the analysis we could show that Volodymir Zelensky shares focalized features with classic mythical heroes, and how he constructs himself as a modern, popular-media hero of the 21st century.
References
Agencia Reuters (24 de febrero de 2022). Putin es el agresor. Él eligió la guerra: Biden. Excelsior. https://www.excelsior.com.mx/global/putin-es-el-agresor-el-eligio-la-guerra-biden/1500656
Alvar Ezquerra, J. y Blázquez Martínez, J. M. (Eds.). (1997). Héroes y antihéroes en la antigüedad clásica. Cátedra.
Bamberg, M. (1997). Positioning between structure and performance. Journal of Narrative and Life History, 7(1-4), 335-342.
Bauza, H. (1998). El mito del héroe. Morfología y semántica de la figura heroica. Fondo de Cultura Económica.
Benjamin, W. (1967). Ensayos escogidos. Sur.
Braithwaite, Sh. (28 de febrero de 2022). Zelensky refuses US offer to evacuate, saying ‘I need ammunition, not a ride’. CNN. https://edition.cnn.com/2022/02/26/europe/ukraine-zelensky-evacuation-intl/index.html
Bugos, S. (2 de marzo de 2022). La amenaza nuclear de Putin agrava una guerra ya indefendible en Ucrania. El País. https://elpais.com/internacional/2022-03-03/la-amenaza-nuclear-de-putin-agrava-una-guerra-ya-indefendible-en-ucrania.html#:~:text=Al%20ordenar%20elevar%20el%20nivel,podr%C3%ADa%20llegar%20a%20ser%20nuclear%E2%80%94
Campbell, J. (1999). El héroe de las mil caras. Fondo de Cultura Económica.
Cohen, R. (31 de marzo de 2022). La construcción de Vladimir Putin. The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2022/03/31/espanol/putin-rusia-poder.html
Davies, B. y Harré, R. (1990). Positioning: The Discursive Production of Selves. Journal for the Theory of Social Behaviour, 20(1), 43-63.
Fauconnier, G. y Turner, M. (2002). The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. Basic Books.
Fludernik, M. (2003). Natural narratology and cognitive parameters. En D. Herman (Ed.), Narrative theory and the cognitive sciences (pp. 243-271). CSLI Publications.
Hart, Ch. (2010). Cognitive Linguistics in Critical Discourse Analysis: Application and Theory. Cambridge Scholars Publishing.
Helberg, H. (2021). La lógica del lenguaje y sus estrategias para otorgar identidades. Lengua y Sociedad, 20(2), 37-55. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i2.22187
Husserl, E. (1950). Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie (Husserliana III). Martinus Nijhoff.
Hübner, K. (1996). La verdad del mito. SIGLO XXI Editores.
Jaworski, A. y Coupland, N. (2006). Introduction: perspectives in discourse analysis. En A. Jaworski y N. Coupland (Eds.), The discourse reader (pp. 1-37). Routledge.
Jung, C. G. (2002). Los arquetipos y lo inconsciente colectivo. Obra completa de Carl Gustav Jung: Vol. 9/1. Editorial Trotta.
Kerenyi, K. (2009). Los héroes griegos. Atalanta
Kress, G. y van Leeuwen, Th. (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. Arnold.
Langacker, R. (1993). Reference-point constructions. Cognitive Linguistics, 4, 1-38. https://doi.org.10.1515/cogl.1993.4.1.1
Lakoff, G. (1987). Image metaphors. Metaphor and symbolic Activity, 2(3), 219-222.
Lakoff, G. (2006). Simple framing. An introduction to framing and its use in politics. http://www.rockridgeinstitute.org/projects/strategic/simple_framing
López Gregoris, R. y Villalobos, C. M. (2020). The Hero Reloaded. The reinvention of the classical hero in contemporary mass media. John Benjamins.
Lovón, M., Montenegro, M. y Chegne, A. (2021). La COVID-19 y la metáfora bélica: un análisis cognitivo en los diarios digitales y las redes sociales. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 70(70), 155-196. https://doi.org/10.46744/bapl.202102.005
Pfleger, S. (2015). Frontera, mujeres y hombres oscuros. La construcción narrativa-mediática del feminicidio en Ciudad Juárez. Editorial Academia del Hispanismo.
Pfleger, S., Steffen, J. y Steffen, M. (Eds.). (2012). Alteridad y aliedad. La construcción de la identidad con el otro y frente al otro. Universidad Nacional Autónoma de México.
Pfleger, S. (2021). El discurso como un espacio comunicativo, relacional e identitario: framing y construcción de la identidad. Andamios, 18(47), 19-43.
Pfleger, S. (Ed.). (2018). Lenguaje y construcción de la identidad: una mirada desde diferentes ámbitos. ENALLT/UNAM.
Paul, F. (8 de febrero de 2022). Rusia-Ucrania: qué es una “guerra híbrida” y por qué se habla de este concepto a raíz del conflicto entre los dos países. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-60230360
Pinker, S. (2007). The stuff of thought: Language as a window into human nature. Viking.
Propp, V. (1928 [1971]). Morfología del cuento. Fundamentos.
Reckwitz, A. (2019). Das Ende der Illusionen. Suhrkamp.
Restorff, S. (6 de abril de 2022). Social-Media-Phänomen “Warfluencer”. Die wichtige Rolle der Influencer im Ukraine-Krieg. der Tagesspiegel. https://plus.tagesspiegel.de/gesellschaft/medien/digitaler-widerstand-warfluencer-auf-social-media-447058.html
Savater, F. (1982). La tarea del héroe. Taurus.
Schütz, A. (1981). Der sinnhafte Aufbau der sozialen Welt. Suhrkamp.
Talmy, L. (2000). Towards a Cognitive Semantics (Vol. 2). MIT Press.
Thompson, J. B. (1998). Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Polity Press.
Torres Guerra, J. B. (1997). El héroe como orador. En M. Labiano Ilundain, A. López Eire y A. Seoane Pardo (Eds.), Retórica, política e ideología. Desde la antigüedad hasta nuestros días. Actas del II Congreso internacional (pp. 39-43). Asociación Española de Estudios sobre Lengua, Pensamiento y Cultura Clásica.
Urban, A. L., y McLeod, Ch. (con Koffler, R.). (2022). Zelensky: The Unlikely Ukrainian
Hero Who Defied Putin and United the World. Regnery Publishing.
van Dijk, T. A. (1985). Introduction: discourse as a new cross-discipline. En T. A. van Dijk (Ed.), Handbook of Discourse Analysis (pp. 1-10). Academic Press.
van Dijk, T. A. (1990). Social cognition and discourse. En H. Giles y H. P. Robinson (Eds.), Handbook of language and social psychology (pp. 163-183). John Wiley.
van Dijk, T. A. (2012). Discurso y contexto. Un enfoque sociocognitivo. Editorial Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sabine Pfleger
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).