The symbolic-discursive construction of Volodymir Zelensky: updating the hero myth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22584

Keywords:

Volodymir Zelensky, ICM hero, mythical narratives, focused features, dynamic features

Abstract

In this contribution, the figure of Volodymir Zelensky, president of Ukraine, is analyzed as an update of the classical hero archetype. The present work is rooted in Discourse Studies with Cognitive Linguistics tools (van Dijk, 1985; 1990; 2012; Jaworski and Copland 2006; Hart, 2010; Pfleger, 2018; 2021). Through a corpus of ten short speeches in video format, produced and broadcast by Volodymir Zelensky himself, we show the focalized discursive-linguistic features that he uses to portray himself within the framework of an idealized cognitive model (ICM) of hero. We analyze as well the more dynamic discursive-linguistic features that update this model. In the course of the analysis we could show that Volodymir Zelensky shares focalized features with classic mythical heroes, and how he constructs himself as a modern, popular-media hero of the 21st century.

 

Author Biography

  • Sabine Pfleger, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, México

    Es profesora e investigadora en la Universidad Nacional Autónoma de México. En 2010 fue galardonada con la medalla al mérito académico Alfonso Caso, y en 2020 recibió el premio Sor Juana Inés de la Cruz. Sabine Pfleger es miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México, nivel I. Sus trabajos investigativos se centran en los Estudios del Discurso desde una perspectiva cognitivista y complejista. Últimos libros publicados: Frontera, mujeres y hombres oscuros. La construcción narrativa-mediática del feminicidio en Ciudad Juárez (2015), Lenguaje y construcción de la identidad: Una mirada desde diferentes ámbitos (2018), Somos en el lenguaje y a través de él. El lenguaje como sistema complejo en el estudio de fenómenos sociales (2019).

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2022-06-30

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Academic articles

How to Cite

Pfleger, S. (2022). The symbolic-discursive construction of Volodymir Zelensky: updating the hero myth. Lengua Y Sociedad, 21(1), 53-72. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22584