The intercultural approach in Beca 18. The case of bilingual students in an institute of higher education in Lima-Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i2.22251

Keywords:

acculturation, Beca 18, interculturality, migration and social policy

Abstract

Based on the perception of the students, this study analyzes whether the Beca 18 Program implements the approach and application of an intercultural educational experience in the development of the career of its scholarship holders. It also analyzes whether the tutoring area of the Institute develops a socioemotional and academic accompaniment by applying activities that revalue the intercultural component of its scholarship holders. The methodology used was qualitative, with an interpretative design. The population for this study were the students of the Beca 18 program of the International Business Administration career of the CERTUS Institute.A representative sample was not contemplated; the use of the questionnaire to carry out the semi-structured interviews was evaluated.Among the conclusions, it was found that the Beca 18 program does not contemplate in the design of its tutoring guidelines, a sociocultural and intercultural strategy for scholarship holders who migrate to the capital to integrate into a different culture. Likewise, the Institute does not develop an intercultural educational strategy for its scholarship holders through the development of culturally relevant content. It was also concluded that despite the cultural diversity of the scholarship holders, the Institute's tutoring area does not develop activities that identify, value and disseminate interculturality, because this would mean including it in the programming and giving it specialized treatment.  

Author Biography

  • José Luis Anselmo Vargas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

    Nació en Lima, en 1980. Cuenta con una Diplomatura de Gestión de la Formación y Capacitación por parte de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Con estudios concluidos de Maestría en Política Social con mención en Gestión de Proyectos Sociales y Licenciatura en Antropología, ambas por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.  

    Tiene más de doce años de experiencia profesional en proyectos y programas sociales de cooperación internacional y el Estado peruano, basados en enfoques de interculturalidad, género, derechos humanos y medio ambiente. Los últimos años comparte estas actividades con la docencia en educación superior técnica y la capacitación para la promoción social. 

References

Balbuena, P. (2016, 7 de junio). El enfoque intercultural en la gestión pública. Secretaría de Gestión Pública. https://sgp.pcm.gob.pe/wp-content/uploads/2016/06/07a-Patricia-Balbuena-Enfoque-Intercultural.pdf

Béjar, H. (2011). Justicia social, política social. (4ª.ed). Achebé Ediciones.

Enguix, B. (2012). Cultura, culturas, antropología. Universitat Oberta de Catalunya. https://www.researchgate.net/publication/308226681_Cultura_Culturas_Antropologia

Fuller, N. (1992). La educación intercultural: retos y propuestas. Anthropologica, 10 (10) ,79-93.

Giesecke, M. (2020). Elaboración y pertinencia de la matriz de consistencia cualitativa para las investigaciones en ciencias sociales. Desde el Sur, 12(2), pp. 397-417.

Golte, J. y Adams, N. (1990). Los caballos de troya de los invasores. Estrategias campesinas en la conquista de la gran Lima. (2ª.ed) IEP Ediciones.

Gunn, S. (2011). Historia y teoría cultural. Publicaciones de la Universitat de Valencia.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2018). Perú: Perfil Sociodemográfico. Informe Final Censos Nacionales 2017: XII de Población, VII de Vivienda y III de Comunidades Indígenas. INEI.

Linton, R. (1942). Estudio del hombre. Fondo de cultura económica.

Martínez, H. (1980). Migraciones internas en el Perú. Aproximación crítica y bibliográfica. IEP Ediciones.

Martínez, M. (2019). Aculturación y su relación con la identidad étnica de los estudiantes del quinto ciclo de la Facultad de Educación Inicial de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Chosica – 2018. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Archivo digital. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/3016

Matos Mar, J. (2012). Perú, Estado desbordado y sociedad nacional emergente. URP. Editorial Universitaria.

Ministerio de Cultura. (2015). Servicios públicos con pertinencia cultural. Guía para la aplicación del enfoque intercultural en la gestión de servicios públicos. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/guiaparalaaplicaciondelenfoqueinterculturalenlagestiondelosserviciospublicos-final.pdf

Ministerio de Educación. (2016). Lineamientos de Tutoría 2016-2021. PRONABEC. https://www.pronabec.gob.pe/modResoluciones/2016/directorales/rd407_2016.pdf

Olivera, I. (2018). Educación superior y pueblos indígenas y afrodescendientes en el Perú: avances y desafíos en el marco actual de las políticas. En Mato, D. (Ed). Educación superior, diversidad cultural e interculturalidad en América Latina. (pp. 249-276). UNESCO – IESALC y UNC.

Redfield, R., Linton, R. & Hercovitts, M.-J. (1936). Memorandum on the study of acculturation. American Anthropologist, 38, 149-152.

Ruiz, J. (2012). Metodología de la Investigación Cualitativa. (5a ed.). Universidad de Deusto.

Silva Santistevan, F. (2018). Antropología. Conceptos y nociones generales. Colección Biblioteca Universidad de Lima. https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/5996/Silva_Santisteban_Antropologia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valdivia, O. (1970). Migración interna a la metrópoli. Contraste cultural, conflicto y desadaptación. UNMSM.

Viceministerio de Interculturalidad. (2021). Ministerio de Cultura: Lista de Pueblos Indígenas u Originarios. https://bdpi.cultura.gob.pe/sites/default/files/archivos/paginas_internas/descargas/Lista%20de%20Pueblos%20Ind%C3%ADgenas%20u%20Originarios-.pdf

Zúñiga, M. & Ansión, J. (1997). Interculturalidad y educación en el Perú. Foro educativo. https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/inter59.PDF

Downloads

Published

2021-12-19

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Anselmo Vargas, J. L. (2021). The intercultural approach in Beca 18. The case of bilingual students in an institute of higher education in Lima-Peru. Lengua Y Sociedad, 20(2), 247-268. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i2.22251