The intercultural approach in Beca 18. The case of bilingual students in an institute of higher education in Lima-Peru
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i2.22251Keywords:
acculturation, Beca 18, interculturality, migration and social policyAbstract
Based on the perception of the students, this study analyzes whether the Beca 18 Program implements the approach and application of an intercultural educational experience in the development of the career of its scholarship holders. It also analyzes whether the tutoring area of the Institute develops a socioemotional and academic accompaniment by applying activities that revalue the intercultural component of its scholarship holders. The methodology used was qualitative, with an interpretative design. The population for this study were the students of the Beca 18 program of the International Business Administration career of the CERTUS Institute.A representative sample was not contemplated; the use of the questionnaire to carry out the semi-structured interviews was evaluated.Among the conclusions, it was found that the Beca 18 program does not contemplate in the design of its tutoring guidelines, a sociocultural and intercultural strategy for scholarship holders who migrate to the capital to integrate into a different culture. Likewise, the Institute does not develop an intercultural educational strategy for its scholarship holders through the development of culturally relevant content. It was also concluded that despite the cultural diversity of the scholarship holders, the Institute's tutoring area does not develop activities that identify, value and disseminate interculturality, because this would mean including it in the programming and giving it specialized treatment.
References
Balbuena, P. (2016, 7 de junio). El enfoque intercultural en la gestión pública. Secretaría de Gestión Pública. https://sgp.pcm.gob.pe/wp-content/uploads/2016/06/07a-Patricia-Balbuena-Enfoque-Intercultural.pdf
Béjar, H. (2011). Justicia social, política social. (4ª.ed). Achebé Ediciones.
Enguix, B. (2012). Cultura, culturas, antropología. Universitat Oberta de Catalunya. https://www.researchgate.net/publication/308226681_Cultura_Culturas_Antropologia
Fuller, N. (1992). La educación intercultural: retos y propuestas. Anthropologica, 10 (10) ,79-93.
Giesecke, M. (2020). Elaboración y pertinencia de la matriz de consistencia cualitativa para las investigaciones en ciencias sociales. Desde el Sur, 12(2), pp. 397-417.
Golte, J. y Adams, N. (1990). Los caballos de troya de los invasores. Estrategias campesinas en la conquista de la gran Lima. (2ª.ed) IEP Ediciones.
Gunn, S. (2011). Historia y teoría cultural. Publicaciones de la Universitat de Valencia.
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2018). Perú: Perfil Sociodemográfico. Informe Final Censos Nacionales 2017: XII de Población, VII de Vivienda y III de Comunidades Indígenas. INEI.
Linton, R. (1942). Estudio del hombre. Fondo de cultura económica.
Martínez, H. (1980). Migraciones internas en el Perú. Aproximación crítica y bibliográfica. IEP Ediciones.
Martínez, M. (2019). Aculturación y su relación con la identidad étnica de los estudiantes del quinto ciclo de la Facultad de Educación Inicial de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Chosica – 2018. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Archivo digital. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/3016
Matos Mar, J. (2012). Perú, Estado desbordado y sociedad nacional emergente. URP. Editorial Universitaria.
Ministerio de Cultura. (2015). Servicios públicos con pertinencia cultural. Guía para la aplicación del enfoque intercultural en la gestión de servicios públicos. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/guiaparalaaplicaciondelenfoqueinterculturalenlagestiondelosserviciospublicos-final.pdf
Ministerio de Educación. (2016). Lineamientos de Tutoría 2016-2021. PRONABEC. https://www.pronabec.gob.pe/modResoluciones/2016/directorales/rd407_2016.pdf
Olivera, I. (2018). Educación superior y pueblos indígenas y afrodescendientes en el Perú: avances y desafíos en el marco actual de las políticas. En Mato, D. (Ed). Educación superior, diversidad cultural e interculturalidad en América Latina. (pp. 249-276). UNESCO – IESALC y UNC.
Redfield, R., Linton, R. & Hercovitts, M.-J. (1936). Memorandum on the study of acculturation. American Anthropologist, 38, 149-152.
Ruiz, J. (2012). Metodología de la Investigación Cualitativa. (5a ed.). Universidad de Deusto.
Silva Santistevan, F. (2018). Antropología. Conceptos y nociones generales. Colección Biblioteca Universidad de Lima. https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/5996/Silva_Santisteban_Antropologia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valdivia, O. (1970). Migración interna a la metrópoli. Contraste cultural, conflicto y desadaptación. UNMSM.
Viceministerio de Interculturalidad. (2021). Ministerio de Cultura: Lista de Pueblos Indígenas u Originarios. https://bdpi.cultura.gob.pe/sites/default/files/archivos/paginas_internas/descargas/Lista%20de%20Pueblos%20Ind%C3%ADgenas%20u%20Originarios-.pdf
Zúñiga, M. & Ansión, J. (1997). Interculturalidad y educación en el Perú. Foro educativo. https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/inter59.PDF
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Luis Anselmo Vargas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).