Causes of low English Language Proficiency in Secondary School Students in the Regular Basic Education in Peru
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v11i1.22272Keywords:
English, Regular Basic Education, learning, teaching, state, approach, schools, MINEDUAbstract
English has established as the universal dominant language and, therefore, for proper integration into the today’s world and the knowledge it possesses, it is essential for a person to acquire it. In Peru, the level of English language proficiency of graduates of Regular Basic Education is at a basic level despite the hundreds of hours that the state teaches it as a subject in its curriculum. Therefore, this research seeks to find the causes of low English language proficiency in Peruvian students of Regular Basic Education. To do this, it analyzes the methodology for teaching English proposed by the Ministry of Education to school teachers, as well as a brief analysis of the application of the communicative approach to establish the competencies with which the achievement of students is measured. It also analyzes and compares state policies for the promotion of the English language with international standards and with the private sector. The study determines that the state has failed to give due importance to the subject of English, nor has it found ways to promote specialization.
References
British Council. (2015). Inglés en el Perú: Un análisis de la política, las percepciones, y los factores de influencia. Education Inteligence. http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/318a8fa6ac9f382105257f3e00611bb9/$file/ingl%c3%a9s_en_el_per%c3%ba.pdf
Cacha, V. (2013). Estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento acadé- mico en el área del idioma extranjero-inglés en los estudiantes del cuarto grado de secundaria de la Institución Educativa pre Universitaria Ivan Pavlov, Comas, 2013 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Institucional de Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1136
Idiomas Católica (s. f.). English Teachers [Entrada en página web]. https://idiomas.pucp.edu.pe/convocatorias/english-teachers/
Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Cambridge University.
El Diálogo. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-ingl%C3%A9s-en-Am%C3%A9rica-Latina-1.pdf
España Chavarría, C. (2010). El idioma inglés en el currículo universitario: impor- tancia, retos y alcances. Revista Electrónica Educare, 14(2), 63-69. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194115606005
García Ponce, I., Vecorena Sánchez, N. y Velasco Ordóñez, E. (2019). El nivel de inglés alcanzado en quinto grado de secundaria en tres colegios públicos de Lima metropolitana. Educación, 28(55), 80-102. https://doi.org/10.18800/educacion.201902.004
Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching. Pearson Education. Harmer, J. (2007). How to Teach English (5 volúmenes). Pearson Education.
Leiner, B., Cerf, V., Clark, D., Kahn, R., Kleinrock, L., Lynch, D., Postel, J., Roberts, L. y Wolff, S. (1999). Una breve historia de Internet. Revista Novática. 130-131. http://cv.udl.cat/cursos/elsmitjans/t1/docs/internet2.pdf
Lovón, M. y Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8, 1-15. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588
Ministerio de Educación [MINEDU]. (2014). Ley universitaria. Ley N.º 30220 [Documento en internet]. http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf
Ministerio de Educación [MINEDU]. (2015). Política nacional de enseñanza, apren- dizaje, y uso del idioma inglés - «inglés, puertas al mundo» [Documento en internet]. Plataforma digital única del Estado Peruano: https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/118306-012-2015
Ministerio de Educación [MINEDU]. (2016a). Plan de implementación al 2021 de la política nacionaldeenseñanza, aprendizaje yusodel idioma Inglés - Política «Inglés, puertas al mundo» [Documento en internet]. https://drive.google.com/file/d/0By5_V-D4hFhDQlU5V1g1M05VdFU/view?resourcekey=0-JvcViLXOm0S-wyFa5iWTvw
Ministerio de Educación [MINEDU]. (2016b). Programa curricular de educación secundaria. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-secundaria.pdf
Mosquera, F. (2011). La multimedia como herramienta para el aprendizaje autó- nomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colombian Applied Linguistics Journal, 13, 71-83.
Universidad Nacional Mayor de San Marcos. (2018). Convocatoria para contrata- ción de docentes de inglés bajo la modalidad de servicios por terceros [Documento en internet]. https://letras.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2018/05/BASES-DE-LA-CONVOCATORIA-DOCENTES-INGLES-2018-1.pdf
Valenzuela, M. J, Romero, K., Vidal-Silva, C. y Philominraj, A. (2016). Factores que Influyen en el Aprendizaje del Idioma Inglés de Nivel Inicial en una Universidad Chilena. Formación universitaria, 9(6), 63-72. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600006
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jesús Prospero Huamán Rosales
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).