Reading comprehension and academic writing in engineering students from the Faculty of Industrial and Systems Engineering at a public university

Authors

  • Roxana Abanto Atauje Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1.22339

Keywords:

Reading comprehension, academic writing, literal level, inferential level and critical level

Abstract

The purpose of this research is to know the relationship between reading comprehension and text writing at a university in metropolitan Lima. The research approach is quantitative based on the descriptive-correlational design. The sample consisted of 59 students from the Faculty of Industrial and Systems Engineering, at a university of metropolitan Lima, located in the city of Lima, Peru. The sample was obtained thanks to a statistical calculation; however, it was increased to 71 students during the application of the reading comprehension and academic writing tests, in order to make it more representative. For data collection techniques, observation, documentary analysis and statistical analysis were applied. It is concluded that there is a direct and significant relationship between literal and inferential levels and academic writing, while critical level does not comply with that relationship.

References

Arrieta, B., Batista, J., Meza, R., & Meza, D. (2006). La comprensión lectora y la redacción académica como centro del currículum. En Laurus, 12(21), 1-10. Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/761/76102107.pdf

Boudghene, D., & Bettadj, N. (2014). Papel del profesor para fomentar la competencia lectora y escrita en la clase (Tesis de Licenciatura). Universidad Abou Bakr Belkaid-Tlemcen, Argelia. Recuperado de https://bit.ly/2lr8rkz

Bono, A. & Barrera, S. de la. (1997). Los estudiantes universitarios como productores de textos. Una experiencia de docencia compartida. En Lectura y Vida, 1-10. Recuperado de https://bit.ly/2roelzu

Cáceres, A., Donoso, P., & Guzmán, J. (2012). Comprensión lectora. «Significados que le atribuyen las/los docentes al proceso de comprensión lectora en NB2» (Tesis de Licenciatura). Universidad de Chile, Santiago.

Capomagi, D. (2013). La escritura académica en el aula universitaria. Revista de Educación y Desarrollo, 25, 29-40. Recuperado de http://bit.ly/33a8hqn

Congreso de la República de Perú. (2014). Nueva Ley Universitaria, Ley n.o 29904. El Peruano, 31(12914), 1-21. Recuperado de http://bit.ly/32y8vns

Cassany, D., Luna, M., & Sánz, G. (2003). Enseñar lengua. Barcelona: Graó. Recuperado de https://bit.ly/2ephmba

Díaz-Barriga, F, & Hernández, G. (2002). Estrategias para el aprendizaje significativo II: comprensión y composición de textos. En Autores (Eds.), Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (p. 310). Recuperado de https://bit.ly/2t4wer2

Espinosa, C. (1998). Lectura y escritura. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Gordillo, A., & Flórez, M. (2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. En Revista Actualidades Pedagógicas, 53, 1-13. Recuperado de https://bit.ly/2qi1bsp

Natale, L., & Stagnaro, D. (2012). Desarrollo de habilidades de lectura y escritura en la trayectoria académica del ingeniero: la experiencia de un programa desafiante e innovador. Revista Argentina de Enseñanza de La Ingeniería, 13(23), 45-52. Recuperado de http://bit.ly/2x1bjwt

OCDE. (2016). Resultados Clave Pisa 2015. Organización Para La Cooperación y El Desarrollo Económicos, 1-15. Recuperado de http://bit.ly/2cqmvid

Ochoa, L. (2008). Comunicación oral argumentativa. Estrategias didácticas. Borgotá: Cooperativa Editorial Magisterio. Recuperado de https://bit.ly/2gseg2r

Olave-Arias, G., Rojas-García, I., & Cisneros-Estupiñán, M. (2013). Deserción universitaria y alfabetización académica. Educación y Educadores, 16(3), 455-471.

Pérez, H. (2006). Comprensión y producción de textos. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. Recuperado de https://bit.ly/2f0b4to

Perilla, A., Rincón, G., Saúl, J., & Salas, M. (2004). El mejoramiento de los procesos de comprensión de textos académicos en el ámbito universitario. Recuperado de https://bit.ly/2qiibaq

Instituto de Opinión Pública. (2015). Encuesta de Opinión Nacional Urbano Rural «Ciudadanía, hábitos de lectura y prevención de desastres» - 2015. Boletín del Instituto de Opinión Pública, 11(137), 1-13. Recuperado de http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/52103

Pineda, M., & Lemus, F. (2000). Lenguaje y Expresión 1. Lectura y comunicación escrita. Pearson Education. Recuperado de https://bit.ly/2tq32xo

Sánchez, A. (2003). Elementos de escritura académica. En Revista virtual Universidad Católica del Norte, 11. Recuperado de https://bit.ly/1prophv

Downloads

Published

2019-06-28

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Abanto Atauje, R. (2019). Reading comprehension and academic writing in engineering students from the Faculty of Industrial and Systems Engineering at a public university. Lengua Y Sociedad, 18(1), 9-29. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1.22339