The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis

Authors

  • María Elena Villanueva Chaucas Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1.22341

Keywords:

speech act, illocutionary force of the argumentative act, argumentative orientation, rhetorical support, argumentative structure

Abstract

The present study aims to characterize the school argumentation under the pragma linguistic approach from the analysis of argumentative texts written by a group of adolescents (average age 16) in the last grade of secondary school of regular basic education. Within the framework of this investigation, the pragmatic and linguistic components are explained, such as the illocutionary force of the argumentative act, the rhetorical support and the argumentative orientation. Since the configuration of the school argumentation is shown, the research methodology is designed as a qualitative investigation with descriptive approach. The results show the recurrent use of reservations, declarations of use and reiteration of the point of view in the production of its arguments. On the other hand, the argumentative structure that students design in all their arguments is preferably clustered. Likewise, there was a greater use of co-oriented argumentative connectors, in relation to the anti-oriented ones without neglecting the re-formulators and argumentative operators. As for rhetorical support, the use of argumentative techniques such as pragmatic and definitional arguments is frequent.

References

Albadalejo, T. (1993). Retórica. Madrid, España: Síntesis.

APEIM. Asociación Peruana de Empresas de Investigación de Mercados. (2016). Niveles socioeconómicos 2016. Disponible en: http://www.apeim.com.pe/wp-content/themes/apeim/docs/nse/apeim-nse-2016.pdf

Austin, J.L. (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona, España: Paidos

Camps, A. & Dolz, J. (1995). Enseñar a argumentar: un desafío para la escuela actual. CL & E: Comunicación, lenguaje y educación, 25(1), 5-8. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2941554

Domínguez, M. (2007). Conectores discursivos en textos argumentativos breves. Madrid: Arco Libros.

Eemeren, F. (2019). La teoría de la argumentación: Una perspectiva pragmadialéctica. Lima, Perú: Palestra.

Eemeren, F. & Grootendorst, R. (2013). Los actos de habla en las discusiones argumentativas. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

Eemeren, F., Grootendorst. R. & Snoeck, F. (2006). Argumentación: análisis, evaluación, presentación. Buenos Aires: Biblos.

García, K. & Alarcón, Luisa (agosto de 2015). ¿Cómo conectan los jóvenes escolares sus ideas para argumentar? Análisis el uso de conectores en su discurso. Entreciencias: diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 3(7), 253-262. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4576/457644945010

Lo Cascio, V. (1998). Gramática de la argumentación. Estrategias y estructuras. Madrid: Alianza Universidad.

Migdalek, M., Santibánez, C., Rosemberg, C. (2014). Estrategias argumentativas en niños pequeños: Un estudio a partir de las disputas durante el juego en contextos escolares. Revista signos. Estudios de lingüística, 47(86), 435-462. DOI: 10.4067/S0718-09342014000300005

Perelman, Ch. (1998). El imperio retórico. Retórica y argumentación. Colombia: Norma.

Perelman, Ch. & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Madrid: Gredos.

Searle, J. (1994). Actos de habla. Ensayo de filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Planeta-Agostini.

Toulmin, S. (2007). Los usos de la argumentación. Barcelona, España: Península.

Zorraquino, M. & Portolés, L. (1999). Los marcadores del discurso. En I. Bosque & V. Demonte (Eds.), Gramática descriptiva de la lengua española (pp. 4051-4213). Madrid: Espasa Calpe.

Downloads

Published

2019-06-28

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Villanueva Chaucas, M. E. (2019). The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis. Lengua Y Sociedad, 18(1), 67-85. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1.22341