Memories of a monolingual

Authors

  • Sintia Pilar Castro Tenorio Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v17i2.22351

Keywords:

bilingualism, Identity, minorities, generational order, antecedent

Abstract

This article will address the linguistic situation of a Quechua-speaking speaker in the social field throughout its history. Within this framework, topics such as linguistic attitudes, bilingualism, identity, among others will be studied. Likewise, it will work with memories of other Quechua-speaking people, who have been important figures within the political and social framework of Peru. The investigation concludes that the microsocial evaluation of the documentation of the memories of Quechua-speaking persons is essential to subsequently have an overview of the Quechua situation and how it has been losing its prestige within the same group that speaks it.

References

Appel, R., & Muysken, P. (1996). Bilingüismo y contacto de lenguas. Barcelona: Ariel.

Betancourt, D. (2004). Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica: lo secreto y lo escondido en la narración y el recuerdo. Bogotá: UNP.

Degregori, C. (1986). Del mito de inkarri al mito del progreso: Poblaciones andinas, cultura e identidad nacional. Socialismo y participación, 36, 1-9.

Falcón, P. (2014). Las actitudes lingüísticas en bilingües amazónicos. Lengua y Sociedad, 7(2), pp. 123-131.

Falson, R. (1996). La sociolingüística de la sociedad. España: Visor Libros.

Gleich, Utta von. (1982). Die soziale und kommunikative Bedeutung des Quechua und Spanischen bei Zweisprachigen in Peru (1968-1978) (Tesis de doctorado). Universität Hamburg, Hamburg.

Gugenberger, Eva (1990). Migración y desplazamiento lingüístico en Arequipa. En Cerrón-Palomino, R. & Solís Fonseca, G. (eds.). Temas de lingüística amerindia. (pp. 181-191). Lima: Concytec/GTZ.

Hentschel, J. (2016). «En mí ya termina el quechua». Aproximaciones al uso lingüístico de hablantes bilingües (quechua-castellano) en el área urbana de Cochabamba, Bolivia. Indiana, 33(1), 7-9.

Hornberger, N. H., & Coronel-Molina, S. M. (2004). Quechua Language Shift, Maintenance, and Revitalization in the Andes: The Case for Language Planning. International Journal of the Sociology of Language, 167, 10-60. http://dx.doi.org/10.1515/ijsl.2004.025

Lovón, M. (2018). «Los hablantes del quechua y la vergüenza lingüística». Blog de Lenguaje y Redacción. Lima: PUCP. https://bit.ly/2sFTd30

Méndez, J. (2008). Memoria individual y memoria colectiva. ISSN, 22, 123-124.

Prats, J. (2010). Memoria Histórica y enseñanza de la Historia. Opinión, 3, 1-2.

Renker, Th. (2014). El uso del quechua en el Perú: Una investigación de identidad y performance cultural. Honors Theses and Capstones, 174. Recuperado de https://scholars.unh.edu/honors/174

Zavala, V., & Córdova, G. (2010). Decir y callar: Lenguaje, equidad y poder en la Universidad peruana. Lima: PUCP.

https://www.servindi.org/actualidad/101036

https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/12428/11267

https://www.youtube.com/watch?v=s287wove7ei

https://www.youtube.com/watch?v=L4v1rHt0wtI

https://www.youtube.com/watch?v=fPD9Takcleo

https://www.youtube.com/watch?v=cqlNgqG2jeU

https://www.youtube.com/watch?v=Q9aEYphBoC0

Downloads

Published

2018-12-25

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Castro Tenorio, S. P. (2018). Memories of a monolingual. Lengua Y Sociedad, 17(2), 27-44. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v17i2.22351