Conversational Markers Used by Youth in Managua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v17i1.22360

Keywords:

Discursive marker, conversational marker, youthful spontaneous speech, Nicaraguan Spanish, pragmatic function

Abstract

For this research work, a corpus of semi-guided interviews was created from the questionnaire proposed by the Project for the Sociolinguistic Study of Spanish in Spain and America (PRESEEA). The informants are young people between the ages of 18 and 34 who have completed high school, have grown up in the Monseñor Lezcano neighbourhood, one of the oldest in the municipality of Managua, and currently live in the same locality. From the transcripts of the recordings, the conversational markers of the oral discourse of the young people were identified with the help of Word Smith software, in order to classify them according to the proposal of Martín and Portolés (1999) in markers of epistemic modality, markers of deontic modality, focusers of otherness and conversational metadiscursives. Finally, the pragmatic functions of these discursive units were described.

Author Biography

  • Rosa Amanda Mairena Uriarte, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua, Nicaragua

    licenciada en Filología y Comunicación (2010) por la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Además, es máster en Lingüística y Lexicografía Hispánicas (2012) por la Universidad de León, España y la Escuela de Lexicografía Hispánica de la Asociación de Academias de la Lengua Española. Es docente de Lengua y Literatura en Educación Media (Programa de los Años Intermedios y Programa de Diploma del Bachillerato Internacional) y Educación Superior (Universidad Americana [2015-2020] y UNAN-Managua [2014-2020]). Colabora con la Academia Nicaragüense de la Lengua en proyectos panhispánicos (actualizaciones del DLE y la NGLE, revisora de El libro de estilo de la lengua española y Rubén Darío. Del símbolo a la realidad. Obra selecta). Es miembro de la Asociación Centroamericana de Lingüística (ACALING), correctora de textos (2009-actualidad) en Publicidad Arellano Vásquez (PAVSA) y directora académica de la Escuela de la Lengua Española Momotombo.

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Published

2018-07-10

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Mairena Uriarte, R. A. (2018). Conversational Markers Used by Youth in Managua. Lengua Y Sociedad, 17(1), 9-31. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v17i1.22360