Indigenous education: A nomatsigenga people own education

Authors

  • Jaime Shoente Chumpate Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v16i2.22375

Keywords:

Intercultural Bilingual Education, unique-teacher, indigenous education, central jungle, Nomatsigenga, culture, indigenous people and cosmovision

Abstract

A proposal of own indigenous education of the Nomatsigenga people is presented in this article. It is based on an educational experience in the classroom, in four Nomatsigenga schools of a unique-teacher and multi-teacher type where Intercultural Bilingual Education (IBE) is applied. We propose guaranteeing the active participation of the Nomatsigenga wise people in the entire school process. It means that these wisepeople will express their points of view and will decide about the sociocultural diagnosis, the elaboration of the school's curricular design and also the didactic process in the classroom, from peer to peer with the IBE teachers appointed by the State.

References

Aikman, S. (2003). La educación indígena en Sudamérica. Interculturalidad y Bilingüismo en Madre de Dios. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Calero, M. (2002). ¿Nuevo enfoque Educativo? Realidades e Idealidades. Lima: San Marcos.

Guevara, G. (2014). Introducción a la Teoría de la Educación. Lima: Trillas-UAM.

Ministerio de Educación del Perú. (2015). Rutas del aprendizaje. ¿Qué y cómo aprenden nuestros estudiantes? V ciclo. Área Curricular: Comunicación. 5.° y 6.° grados de educación primaria. Lima: Autor.

Ministerio de Educacion del Perú. (2014). Komantagantsipage Majari, ogotaige OMAGARO. Lima: CECOSAMI.

Pancorbo, V. (2008). Educación Intercultural Bilingüe. Estrategias de Lectura en la Pedagogía Interactiva Inclusiva. Lima.

Trapnell, L. (2008). Interculturalidad, Conocimiento y Poder. Alcances de un proceso de investigación-acción en dos escuelas de la Amazonia Peruana. Lima: Instituto del Bien Común.

Vilchez, E. Valdez, S., & Rosales, M. (Eds.). (2007). Interculturalidad y Bilingüismo en la Formación de Recursos Humanos: Educación, Medicina, Derecho y Etnodesarrollo. Lima: Instituto de Lingüística Aplicada CILA / Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Zuñiga, M., Pozzi, I., & López, L. E. (1991). Educación Bilingüe Intercultural, Reflexiones y Desafíos. Lima: FOMCIENCIAS.

Downloads

Published

2017-12-24

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Shoente Chumpate, J. (2017). Indigenous education: A nomatsigenga people own education. Lengua Y Sociedad, 16(2), 55-64. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v16i2.22375