Language of the body in dance
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22505Keywords:
dancing body, dance, experience, language, narrative, expressionAbstract
This article addresses the notion of the body as a manifestation of bodily and linguistic expression. The body is analyzed from the phenomenologies of Husserl and Merleau-Ponty, and the western dance approach. By the 19th century, a new conception of recovering the “body” as a representation of the human being, the one that feels and is conscious of being in this world, arises. Also, the body is revalued from its expressiveness and communicability through movement. The dancing bodies configure a discourse about what they experience. This approach considers the dancing body as a way of perceiving and being perceived through language. This would make possible an approach to what is understood by the body within the spheres of philosophy, dance and linguistics.
References
Alloa, E. (2014). Reflexiones del cuerpo: sobre la relación entre cuerpo y lenguaje. Eidos: Revista de Filosofía de la Universidad del Norte, (21), 200-220. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572014000200011
Bardet, M. (2018). Saberes gestuales. Epistemologías, estéticas y políticas de un “cuerpo danzante”. Enrahonar. An International Journal of Theoretical and Practical Reason, (60), 13-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6357638
Bardet, M. (2012). Pensar con mover. Un encuentro entre la filosofía y la danza. Editorial Cactus.
Baz y Téllez, M. (2007). Los desfiladeros del cuerpo danzante. TRAMAS. Subjetividad Y Procesos Sociales, (7), 9-38. https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/123
Escobar, E. (2014). Semiótica y comunicación. Teoría de los signos y los códigos. Revista Lengua y Sociedad, 14(1), 175-204. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v14i1.22613
Hanna, J. (1979). Movements toward Understanding Humans through the Anthropological Study of Dance. Current Anthropology, 20(2), 313-339. https://www.jstor.org/stable/2741929
Husserl, E. (1986). Meditaciones cartesianas. Editorial Fondo de Cultura Económica.
Husserl, E. (1990). El artículo de la Encyclopaedia Britannica. Universidad Nacional Autónoma de México.
Husserl, E. (1997). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro 2 Investigaciones fenomenológicas sobre la Constitución (A. Zirión, Trad.). Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto de Investigaciones filosóficas.
Husserl, E. (2009). Meditaciones cartesianas (M. Presas, Trad.). Técnos.
Louppe, L. (2011). Poética de la danza contemporánea. Universidad de Salamanca.
Lepecki, A. (2006). Agotar la danza: performance y política del movimiento (A. Fernández, Trad.). Centro Coreográfico Galego. http://redit.institutdelteatre.cat/handle/20.500.11904/1152
Mateos de Manuel, V. (2015). Hacia una fenomenología de la danza. “Intencionalidad co-encerrada” en ideas II. Eikasia: Revista filosófica, (67), 371-378. http://www.revistadefilosofia.org/numero67.htm
Merleau-Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. (J. Cabanes, Trad.). Planeta-Agostini.
Mora, A. (9-10 de diciembre del 2010). Movimiento, cuerpo y cultura: Perspectivas socio-antropológicas sobre el cuerpo en la danza [Simposio]. En Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata, Argentina. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5678/ev.5678.pdf
Mujica, V. (2012). La emergencia del cuerpo en la danza contemporánea. Pensar la danza desde el cuerpo, y el cuerpo desde la danza [Tesis de licenciatura, Universidad de Chile]. Repositorio académico de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114380
Ortega, D. (2021). El cuerpo de la danza. Aproximaciones al Contacto-Improvisación desde Merleau-Ponty. [Tesis de Grado, Universidad de La Laguna]. Repositorio académico de La Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/24868
Pérez, S. (2008). [Reseña de Yvonne Rainer. The Mind is a Muscle, de Catherine Wood]. En Aisthesis, (43), 175-179. https://www.redalyc.org/pdf/1632/163219835012.pdf
Polo, M., Fratini, R. y Raubert, B. (2015). Filosofía de la danza. Universidad de Barcelona.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.ª ed). https://dle.rae.es/
Sánchez, J. (Ed.). (1999). Desviaciones. La inesperada. http://archivoartea.uclm.es/wp-content/uploads/2018/11/desviacioneslibro-1999.pdf
Sánchez, T. (2020). Técnicas de danza. Huellas en el cuerpo. University of Notre Dame. https://www.coursehero.com/file/65346827/Tecnicas-de-Danza-Huellas-en-el-Cuerpopdf/
Sanjuán, P. (2016). De la corporalidad en la fenomenología de Husserl al concepto de danza [Tesis de maestría, Universidad Jorge Tadeo Lozano] Utadeo. https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/20.500.12010/1775/T033%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carolina Mirian Lovón Cueva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).