Instruments to evaluate argumentative text of university students

Authors

  • María Gonzales R. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru https://orcid.org/0000-0002-7078-3464
  • Prascedes Carrión R. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru
  • Maritza Espinoza L. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v14i2.22602

Keywords:

Argumentation, Polyphony, Controversy, Instrument, Evaluation, Cognition, Cognitive scheme

Abstract

The present work is a qualitative and explorer study. Its objective is to propose criteria for the evaluation of the writing production of argumentative texts of university students in the first term. Two hypotheses are formulated in this research. The first one, younger students have the cognitive scheme of oral discussion and, therefore they know the act sequence of such communicative event because of their experiences in oral daily practices to convince other ones, but such acts are evidently different from those specialized ones of scientific discourse which are argumentative and written. For that reason, and this is the second hypothesis, it is necessary to activate their previous knowledge about discussion practice in oral dynamics to ensure the success in the production of an argumentative writing with cohesive propositions. The result of this exploratory study is a cognitive linguistic textual discursive instrument that evaluates argumentative abilities of students to plan, in the future, an argumentation teaching program.

Author Biographies

  • María Gonzales R., Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

    Correo: mgonzalesr@unmsm.edu.pe

    Investigar los discursos que circulan en nuestra sociedad, reconociendo sus problemáticas más sentidas como es la discriminación lingüística y los problemas comunicativos. Así mismo, el interés en la lingüística del texto como disciplina y su aplicación en la enseñanza de lenguas tanto de las primeras como las segundas lenguas.

  • Prascedes Carrión R., Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

    Correo: pcarrionr@unmsm.edu.pe

    Docente adscrita al Departamento Académico de Lingüística en la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de la UNMSM, responsable del dictado del curso de Lengua, Redacción, Lingüística, Oratoria, Lenguaje Académico y cursos afines desde el año 2001 hasta el año 2017. Docente de la Facultad de Humanidades de la UNFV a cargo del dictado del curso de Lingüística durante los años 2002 - 2007. Docente del Centro Preuniversitario de la UNMSM del curso de Lenguaje desde el año 2001 hasta la actualidad.

Downloads

Published

2014-12-07

Issue

Section

Articles originals

How to Cite

Gonzales R., M., Carrión R., P., & Espinoza L., M. (2014). Instruments to evaluate argumentative text of university students. Lengua Y Sociedad, 14(2), 78-93. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v14i2.22602