Reading digital texts: new literacy practices?
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23291Keywords:
reading, literacy practices, literacies, education, digital technologiesAbstract
This article investigates digital reading practices in secondary school educational spaces. From the framework of the New Literacy Studies, we analyze scenes in Language and Literature classrooms of second year secondary level which were recorded during a fieldwork with an ethnographic perspective. The purpose of the article is to account for the characteristics of literate practices in order to analyze how digital texts are read and how is the inclusion of digital technologies in the reading process. From the analysis of digital reading scenes in the classroom, we propose, first, a categorization to classify the different types of digital texts according to their forms of production, circulation and affordances. Secondly, based on the observations, it is suggested that it is necessary to be cautious about changes in reading practices with digital technologies, since it is not always when digital technologies are incorporated that one can speak of new literate practices and literacies, but only of new supports. For this reason, the innovative character of reading practices will depend on the activities and knowledge expressed in the classroom.
References
Adell, J. (2004). Internet en educación. Comunicación y Pedagogía, 200, 25-28.
Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (Coords.). Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Asociación Espiral, Educación y Tecnología.
Almeida, C. (2011). Prácticas letradas en la catequesis de confirmación de una iglesia católica. Lengua y Sociedad, 11(1), 101-110. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v11i1.22659
Álvarez, G., González, A. y Bassa, L. (2017). Apuntes para pensar la apropiación de tecnologías en la enseñanza de la lectura y la escritura. En R. Cabello y A. López (Eds.), Contribuciones al estudio de procesos de apropiación de tecnologías (pp. 227-239). Red de Investigadores sobre Apropiación de Tecnologías.
Álvarez, G. y Taboada, M. (2021). Enseñanza Virtual. 27 preguntas y respuestas. Editorial El Ateneo.
Ardini, C. (2018). Lectura, escritura y nuevos lenguajes: claves de una nueva emancipación. En R. Bein, J. Bonnin, M. di Stefano, D. Lauria y M. Pereira (Coords.), Homenaje a Elvira Arnoux : estudios de análisis del discurso, glotopolítica y pedagogía de la lectura y la escritura. Tomo III: Lectura y escritura (pp. 51-64). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
Baron, N. (2013). Reading in Print or On screen. Better, Worse, or About the Same? In D. Tannen y A. Trester (Eds.), Discourse 2.0: Language and new media (pp. 223-247). Georgetown University Press.
Barton, D. (2012). Ethnographic approaches to literacy research. In C. Chapelle (Ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics (pp. 1-7). Wiley Online Library.
Blommaert, J. y Dong, J. (2010). Ethnographic Fieldwork: A Beginner’s Guide. Multilingual Matters.
Cano, F. (2010). Leer y escribir con las nuevas tecnologías. En A. Brito (Coord.), Lectura, escritura y educación (pp. 83-99). Homo Sapiens.
Cassany, D. y Vázquez, B. (2014). Leer en línea en el aula. Revista Peruana de Investigación Educativa, 60, 67-83. https://doi.org/10.34236/rpie.v6i6.41
Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Gedisa.
Cope, B. y Kalantzis, M. (2015). The things you do to know: An introduction to the pedagogy of multiliteracies. In B. Cope y M. Kalantzis M. (Eds.), A pedagogy of Multiliteracies (pp. 1-36). Palgrave Macmillan.
Dooly, M., Moore, E. y Vallejo, C. (2017). Ética de la investigación. En E. Moore, E. y M. Dooly, M. (Eds.), Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (pp. 363-375). Research-publishing.net.
Duboc, A. y De Souza, L. (2021). Delinking Multiliteracies and the Reimagining of Literacy Studies. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 21, 547-576. http://doi.org/10.1590/1984-6398202117998
Flick, U. (1998). An Introduction to Qualitative Research. Sage.
Gee, J. (2015). Literacy and Education. Routledge.
Godoy, L. (2017). Fotografías en el aula: ¿Nuevas prácticas de lectura y escritura mediadas por TIC? Quaderns Digitals, 85, 108-125. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=buscador.VisualizaResultadoBuscadorIU.visualiza&seccion=8&articulo_id=11473
Godoy, L. (2022). Lectura literaria en pantallas: posibilidades y prácticas en las aulas. Catalejos. Revista sobre Lectura, Formación de Lectores y Literatura para Niños, 15(8), 223-247. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/6063/6783
Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y el diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata.
Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma.
Guerrero, I. y Kalman, J. (2011). Matices en la inserción de la tecnología en el aula: posibilidades de cambio en las prácticas docentes. Cuadernos Comillas, 1(1), 84-104. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/9yTgrkp8gQMychH93JqwwYw/?lang=es
Hernández, J. y Reséndiz, N. (2017). La construcción sociocultural de las habilidades digitales en el bachillerato. De la interacción cotidiana al estudio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(73), 421-444 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662017000200421&script=sci_abstract
Herrera, J. (2022). El uso de las TIC en la EIB como herramienta para la revitalización del quechua. Lengua y Sociedad, 21(1), 463-479. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22494
Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. Bloomsbury Publishing.
Jewitt, C. (2005). Multimodality, ‘‘Reading’’, and ‘‘Writing’’ for the 21st Century. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26(3), 315-331 https://doi.org/10.1080/01596300500200011
Jewitt, C. (2008). Multimodality and literacy in school classrooms. Review of Research in Education, 32(1), 241-267. https://doi.org/10.3102/0091732X07310586
Jewitt, C. (2012). Technology, Literacy, Learning: A Multimodal Approach. Routledge.
Jewitt, C. (2013). Learning and Communication in Digital Multimodal Landscapes. Institute of Education Press.
Jimenez, P. y Lovón, M. (2015). Literacidad y etnografía: la escritura generada en los mercados comerciales. Lengua y Sociedad, 15(2), 92-106. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v15i2.22583
Kalantzis, M., Cope, B. y Zapata, G. (2019). Las alfabetizaciones múltiples: teoría y práctica. Octaedro.
Kress, G. (2005). El alfabetismo en la era de los nuevos medios de comunicación. Ediciones El Aljibe- Enseñanza Abierta de Andalucía.
Kress, G. (2009). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge.
Landow, G. (2009). Hipertexto 3.0: la teoría crítica y los nuevos medios en una época de globalización. Paidós.
Lankshear, C. y Knobel, M. (2006). New Literacies: Everyday Practices and Classroom Learning (2.ª ed.). Open University Press.
López-Andrada, C. (2022). Lectura digital crítica: aportes analítico-metodológicos. Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, (25), 1-17. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i25.2202
Magadán, C. (2013). Integración de la Tecnología Educativa en el Aula. Enseñar LENGUA y LITERATURA con las TIC. Cengage Learning Argentina.
McFadden, C. (2012). Are textbooks dead? Making sense of the digital transition. Publishing Research Quarterly, 28(2), 93-99. https://link.springer.com/article/10.1007/s12109-012-9266-3
Montalvo-Castro, J. y Martos Castañeda, N. (2019). Diseño y evaluación de un nuevo formato digital de lectura de cuentos ilustrados: Correpalabras. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 18(3), 29-37. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.3.2008
Moreno, E. y Sito, L. (2019). Discusiones actuales, oportunidades y horizontes en los estudios sobre literacidades en América Latina. Íkala, 24(2), 219-229. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a02
Patton, M. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3), 261-283. Sage Publications.
Pérez, M. (2005). La integración curricular de los medios y tecnologías de la información y comunicación en la enseñanza de la lengua y la literatura. Monográfico: Educación y medios, Quaderns Digitals. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=7910
Rovira, J. (2011). Literatura infantil y juvenil en Internet: de la Cervantes Virtual a la LIJ 2.0. Herramientas para su estudio y difusión. Ocnos, 7, 137-151. https://doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.11
Rowsell, J. y Walsh, M. (2015). Repensar la letroescritura para nuevos tiempos: multimodalidad, multiliteracidades y nuevas alfabetizaciones. Enunciación, 20(1), 141-150. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2015.1.a10
Runeé, A., Gómez, S. y Díaz, J. (2022). Los textos digitales como alternativa de enseñanza de la lengua materna. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (39), 1-18, https://doi.org/10.19053/0121053X.n39.2022.13474
Splinder, G. y Splinder, L. (2000). Fifty Years of Anthropology and Education, 1950-2000: A Spindler Anthology. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Street, B. (1993). Introduction: The New Literacy Studies. En B. Street (Ed.), Cross- Cultural Approaches to Literacy (pp. 1-29). Cambridge University Press.
Thibaut, P. (2020). El nexo entre literacidad y cultura digital: una mirada docente en Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(e06), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e06.2328
Tosi, C. (2020). Lectura y oralidad en la escuela del siglo XXI. Materiales de enseñanza para las prácticas de lengua y literatura en el mundo digital. Contextos Educativos: Revista de Educación, (25), 127-143. https://doi.org/10.18172/con.4274
Zavala, V. (2009). La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura. En D. Cassany (Ed.), Para ser letrados (pp. 23-35). Paidós.
Zayas, F. (2011). La educación literaria y las TIC. Leer.es, 3, 1-5. https://leer.es/wp-content/uploads/2021/07/art_prof_educacionliterariatic_felipezayas.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucía Godoy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).