Motivation in second language teaching: theoretical and practical approach in the field of the integrated CLIL approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23650

Keywords:

motivation, goals, didactics, second languages, CLIL approach

Abstract

The purpose of the paper is to review current theories on motivation in second language teaching from the contributions of general psychology to the field of didactics, as well as from theoretical assumptions about foreign language learning, with special attention to the CLIL approach. The importance of the study is based on the need for teachers to acquire the knowledge involved in motivation, both from the point of view of their own performance, including teaching materials, and that of their students. The methodology is based on theories on the study of motivation from the psychological perspective in relation to didactics, and the article concludes that there are a number of strategies that can help to create the necessary motivation in the classroom during the language learning process, these become practical guides for teachers in the teaching of second languages.

Author Biography

  • Ernesto Ferrando, Universidad de Białystok, Białystok, Polonia

    Profesor titular de español como lengua extranjera en la Universidad Federal de Kazán (Federación Rusa). Actualmente: profesor del Máster Universitario en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera de la Universidad Internacional Iberoamericana (Puerto Rico), de la Universidad de Nebrija (Madrid, España), ambas en su modalidad a distancia, y profesor titular de español como lengua extranjera en la Universidad de Bialystok (Polonia).

References

Atkinson, J. y Birch, D. (1978). An Introduction to Motivation. Van Nostrand.

Burden, R. (1995). Classroom Management and Discipline. Longman.

Camino, R. (2013). Los orígenes de la psicología humanista. El Análisis Transaccional en psicoterapia y educación. Editorial CCS.

Coyle, D. (2001). Content and language integrated learning motivating learners and teachers. ISSUU. https://issuu.com/jamates/docs/clil_do_coyle

Coyle, D., Hood, P. y Marsh, D. (2010). CLIL. Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press.

Crookes, G. y Schmidt, R. (1991). Motivation: Reopening the research agenda. Lenguage Learning. A Journal of Reseach in Language Studies, 41(4), 469-512. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1991.tb00690.x

Centro Virtual Cervantes. (s. f). Estrategias metacognitivas. En Diccionario de términos clave ELE. Recuperado el 20 de noviembre de 2022, de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/estratmet.htm

Dale, H. (2012). Teorías del aprendizaje. una perspectiva educativa. Pearson.

Dalton-Puffer, C. (2011). Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom. John Benjamins Publishing Company.

Dörnyei, Z. y Otto, I. (1998). Motivation in action: A process model of L2 motivation. In Working Papers in Applied Linguistics, 4. Thames Valley University https://nottingham-repository.worktribe.com/output/1024190/motivation-in-action-a-process-model-of-l2-motivation

Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667343

Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner Revisited. Routledge.

Dörnyei, Z. (2009). The L2 Motivational Self System. Motivation, Language Identity and the L2 Self. Multilingual Matters.

Dörnyei, Z., MacIntyre, D. y Henry, A. (2015). Motivational Dynamics in Language Learning. Multilingual Matters.

Echevarría, V. (2015). Manual de introducción a la psicología cognitiva. Comisión Sectorial de enseñanza.

Fields, D. (2016). Echando una mano: 101 técnicas de andamiaje CLIL. Editorial Octaedro.

Estrada, L. (2018). Motivación y emoción. Fundación Universitaria del Área Andina.

Forés, A. (2009). Descubrir la neurodidáctica: Aprender desde, en y para la vida. Editorial UOC.

Gardner, R. (1985). Social Psychology and Second Language Learning. The Role of Attitudes and Motivation. Hodder Arnold.

Gardner, R. y Lambert, W. (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Newbury House.

Krashen, S. y Terrel, T. (1983). The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. The Alemany Press.

Lasagabaster, D. y Sierra, J. (2014). CLIL and motivation: the effect of individual and contextual variables. Language Learning Journal, 42(2), 209-224. https://doi.org/10.1080/09571736.2014.889508

Lepper, M. y Hodell, M. (1989). Intrinsic motivation in the classroom. In C. Ames y R. Ames (Eds.), Research on Motivation in Education: Vol. 3. Goals and Cognitions (pp. 73-105). Academic press.

Lieury, A. y Fenouillet, F. (1997). Motivación y éxito escolar. Fondo de cultura económica de España.

Lohaus-Reyes, M. (2021). Segundas lenguas en el currículum nacional chileno: tensiones históricas y epistemológicas. Enfoques Educacionales, 18, 166-179. https://doi.org/10.5354/2735-7279.2021.65052

Lorenzo, F. (2006). Motivación y segundas lenguas. Arco Libros.

Lorenzo, F. (2014). Motivation meets bilingual models: Goal-oriented behavior in the CLIL classroom. John Benjamins Publishing Company.

Lozada, M. (2013). Reflexiones sobre una propuesta oficial de materiales de enseñanza de segunda lengua. Lengua y Sociedad, 13(1), 119-130. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v13i1.22630

Maslow, A. (1954). Motivation and Personality. Harper & Row.

Minici, D. y Rivadeneira, C. (2012). El mito de la revolución cognitiva. Revista de Terapia Cognitivo Conductual, (21), 1-36. https://pavlov.psyciencia.com/2012/09/el-mito-de-la-revolucion-cognitiva.pdf

Moreno, A. (2013). La motivación en el aprendizaje de ELE de los estudiantes de traducción e interpretación en Flandes según el sistema motivacional del yo de Zoltán Dörnyei. MacroELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (18), 1-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4886809

Navarro, M. y García, E. (2018). Are CLIL Students More Motivated?. An Analysis of Affective Factors and their Relation to Language Attainment. Porta Linguarum, (29), 71-90. https://idus.us.es/handle/11441/84750

Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153-170. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/510

Ormrod, J. (2005). El aprendizaje humano. Pearson Educación.

Raffini, J. (1996). Ways to Increase Intrinsic Motivation in The Classroom. Allyn and Bacon.

Reeve, J. (2009). Motivación y emoción. Mcgraw-Hill.

Rogers, C. (1963). The concept of the fully functioning person. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 1(1), 17-26. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0088567

Santos, M. (2014). La educación como búsqueda. Biblioteca nueva.

Schunk, D. y Zimmerman, B. (Eds.). (2008). Motivation and Self-Regulated Learning: Theory, Research, and Applications. Taylor y Francis.

Sanz M., Menéndez F. y Rivero M. (2019). Fundamentos teórico-prácticos de la motivación. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Suárez, J. y Fernandez, A. (2016). El aprendizaje autorregulado: variables estratégicas,motivacionales, evaluación e intervención. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Sucuoglu, E. (2017). Analysis of motivational strategies used by English language teachers teaching at secondary schools. Procedia Computer Science, 120, 189-195. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.228

Ushioda, E. (2008). Motivation and good language learners. En C. Griffiths (Ed.), Lessons from good language learners (pp. 19-34). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511497667.004

Ushioda, E. (2012). Motivation: L2 Learning as a Special Case? En S. Mercer, S. Ryan y M. Williams (Eds.), Psychology for Language Learning (pp. 58-73). https://doi.org/10.1057/9781137032829_5

Williams, M. y Burden, R. (1997). Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. Cambridge University Press

Downloads

Published

2023-05-12

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Ferrando, E. (2023). Motivation in second language teaching: theoretical and practical approach in the field of the integrated CLIL approach. Lengua Y Sociedad, 22(1), 117-137. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23650