Reading comprehension and its relationship with the levels of communicative competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23664

Keywords:

eading comprehension, communicative competence, linguistic competence, sociolinguistic competence, pragmatic competence

Abstract

There is research whose results show a low or moderate level of communicative competence in the Peruvian population, which is why we seek to know if it is possible to strengthen the level of communicative competence through the development of reading comprehension. Therefore, the purpose of the research is to determine how reading comprehension affects communicative competence; likewise, to determine the correlation between the dimensions of reading comprehension (literal, inferential and critical) and communicative competence. Methodologically, the study design is descriptive-correlational. The sample is made up of 31 students in the fourth grade of secondary school at IE No. 1190 in Lurigancho-Chosica. In addition, a questionnaire and a test were applied for data collection. Finally, the results show that reading comprehension has a significant impact on communicative competence (p < 0.05; Rho = 0.746).

Author Biography

  • Alexis Misari, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Chosica, Peru

    Egresado del Programa de Estudios de Educación con Especialidad de Lengua Española por la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Fue uno de los ganadores de la Bolsa de Investigación 2022 organizado por el Vicerrectorado de Investigación de la UNE EGyV. Se desempeña como profesor de Lenguaje y Literatura en IIEE de Educación Básica Regular. Sus intereses investigativos se centran en la semántica, la pragmática y la sociolingüística.

References

Abanto, R. (2019). Comprensión lectora y redacción académica en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Industrial y de Sistemas en una universidad pública. Lengua y Sociedad, 18(1), 9-29. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1.22339

Alfaro, L. (2017). La comprensión lectora y el desarrollo de las capacidades comunicativas en el área de comunicación de los estudiantes del V ciclo de la institución educativa N° 54490 del distrito de Andahuaylas, región Apurímac [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Institucional UNE EGyV. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/2282

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación (3.ª ed.). Pearson Educación.

Bernardo, G. (2017). Efectos del taller de comprensión lectora para el logro de las competencias comunicativas [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Federico Villarreal]. Repositorio Institucional UNFV. https://hdl.handle.net/20.500.13084/1895

Carvajal, G. y Ulloa, A. (2008). Teoría del texto y tipología discursiva. Signo y Pensamiento, 27(53), 295-313. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4569

Caycho, J. (2018). Las competencias comunicativas y la lectura inferencial en los estudiantes del V ciclo de una institución educativa privada, Mala, 2017 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/12737

Chomsky, N. (1976). Aspectos de la teoría de la sintaxis. Aguilar.

Creswell, J. (2009). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE.

Cuellar, S. (2019). Competencia comunicativa y competencia genérica de los estudiantes del Instituto de Educación Superior Pedagógico Privado José Carlos Mariátegui de Lima [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Institucional de la UNE EGyV. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3530

Cuñachi, G. y Leyva, G. (2018). Comprensión lectora y el aprendizaje en el área de Comunicación Integral en los estudiantes de Educación Básica Alternativa de las instituciones educativas del distrito de Chaclacayo UGEL 06 Ate-Vitarte año 2015 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Institucional de la UNE EGyV. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1335

Fleitas-Guirland, C. y Griffin-McNeil, K. (2020). Un recorrido con los Principales Lingüistas y sus Aportes más significativos. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 16(1), 143-166. https://doi.org/10.18004/riics.2020.junio.143-166

García, E. (2021). Relación entre la comprensión lectora y el desarrollo de habilidades comunicativas básicas en estudiantes de segundo año de secundaria de una I.E.P. del distrito de Los Olivos, UGEL 02, 2021 [Tesis de pregrado, Universidad de San Martín de Porres]. Repositorio Institucional USMP. https://hdl.handle.net/20.500.12727/9040

García, J. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 1-24. https://www.redalyc.org/pdf/447/44722178014.pdf

González, I. y González, P. (2015, 12-13 de noviembre). La competencia pragmática en el aprendizaje del inglés: importancia, desarrollo y propuestas de mejora en la Facultad de Filología (ULPGC) [Acta de congreso]. II Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en al ámbito de las TIC, Las Palmas de Gran Canaria, España. http://hdl.handle.net/10553/16619

Herrera-Torres, D. y Pérez-Guerrero, C. (2021). ¿Cómo fomentar la competencia comunicativa intercultural desde el enfoque por tareas? Pro-Posições, 32, 1-32. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0069ES

Julcamayan, C. y García, J. (2019). El uso de las macrorreglas en la comprensión lectora de textos expositivos. Lengua y Sociedad, 18(1), 31-66. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1.22340

Kintsch, W., and Van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85(5), 363-394. https://doi.org/10.1037/0033-295X.85.5.363

Leyva, L., Chura, G. y Chávez, J. (2022). Nivel inferencial de la comprensión lectora y su relación con la producción de textos argumentativos. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 71(71), 399-429. https://doi.org/10.46744/bapl.202201.013

Lomas, C., Osoro, A. y Tusón, A. (1997). Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. Paidós.

Makuc, M. y Larrañaga, E. (2015). Teorías implícitas acerca de la comprensión de textos: Estudio exploratorio en estudiantes universitarios de primer año. Revista Signos, 48(87), 29-53. http://doi.org/10.4067/S0718-09342015000100002

Noviyenty, L., Morganna, R., and Fakhruddin. (2022). English Speaking Lecturers’ Performances of Communication Strategies and Their Efforts to Improve Students’ Communicative Competence. European Journal of Educational Research, 11(2), 1047-1062. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.1047

Pickren, S., Stacy, M., Del Tufo, S., Spencer, M., and Cutting, L. (2021). The Contribution of Text Characteristics to Reading Comprehension: Investigating the Influence of Text Emotionality. Reading Research Quarterly, 57(2), 649-667. https://doi.org/10.1002/rrq.431

Pimienta, J. y De la Orden, A. (2017). Metodología de la investigación (3.ª ed.). Pearson Educación.

Pompa, Y. y Pérez, I. (2015). La competencia comunicativa en la labor pedagógica. Universidad y Sociedad, 7(3), 160-167. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n2/rus22215.pdf

Prieto, C., Sepúlveda, C. y Soto, G. (2021). Instrumentos de evaluación pragmática y comunicativa en español. Logos, 31(1), 3-25. https://doi.org/10.15443/RL3101

Sieo, W., Amini, M., Lee, K., Lin, S., Tee, J., and Siau, C. (2022). Reading Strategies in Teaching and Learning English as a Foreign Language: A Mixed-Method Study. Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities, 30(2), 475-499. https://doi.org/10.47836/pjssh.30.2.04

Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Limusa.

Valencia, L. (2021). Formación de hábitos de lectura y desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del 2do año de secundaria de la Institución Educativa Pública 153 Alejandro Sánchez Arteaga, San Juan de Lurigancho, 2019 (Lima, Perú) [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis. https://hdl.handle.net/20.500.12672/16364

Yamunaqué, F. (2020). Lectura crítica y competencia comunicativa en educandos de cuarto grado de secundaria de la Institución Educativa Pedro Paulet de Huacho 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. Repositorio Institucional UNJFSC. http://hdl.handle.net/20.500.14067/4280

Yupanqui, I. (2020). Competencia comunicativa en inglés y comprensión lectora en español en niños de 4° grado de primaria, colegio American School, 2018 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Trujillo]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de Trujillo. http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/18813

Zárate, E., Lavado, B. y Pomahuacre, W. (2020). Competencia comunicativa intercultural y rendimiento académico en lenguas extranjeras. Revista Conrado, 16(74), 30-37. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1330

Downloads

Published

2023-05-12

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Misari, A. (2023). Reading comprehension and its relationship with the levels of communicative competence. Lengua Y Sociedad, 22(1), 535-555. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23664