Language ideologies on Mapudungun version of the artificial intelligence chatbot ChatGPT
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.25711Keywords:
language ideologies, social representations, Mapudungun, artificial intelligence, ChatGPTAbstract
Over the last few years, ChatGPT has caused quite a stir in media and public opinion as it is a free access chatbot programmed on a highly sophisticated AI-based language model. This article aims to describe the language ideologies about Mapudungun underlying the texts generated by ChatGPT. The work is framed in an interdisciplinary theoretic approach and is guided by a qualitative methodological approach based on such perspective and tested on previous research. Results show that ChatGPT manifest a pro-bilingualism ideology, which implies a positive valuation of the Mapuche language and considers that the coexistence of this with Spanish in the different language markets is viable and desirable.
References
Adamopoulou, E. y Moussiades, L. (2020). Chatbots: History, technology, and applications. Machine Learning with Applications, 2. . https://doi.org/10.1016/j.mlwa.2020.100006
Alvarado, G. (2022). Language ideologies of emerging institutional frameworks of Mapudungun revitalization in contemporary Chile: nation, Facebook, and the moon of Pandora. Multilingua, 41(2), 153-179. https://doi.org/10.1515/multi-2020-0148
Barrios, I. (2023). Inteligencia artificial y redacción científica: aspectos éticos en el uso de las nuevas tecnologías. Medicina Clínica y Social, 7(2), 46-47. https://doi.org/10.52379/mcs.v7i2.278
Bourdieu, P. (1999). El mercado lingüístico. En Cuestiones de sociología (pp. 120–136). Istmo.
Cancino, N. (2020). Ideologías lingüísticas en las obras misionero-coloniales sobre el mapudungun (Valdivia, Febres y Havestadt). Literatura y Lingüística, 42, 463-487. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.42.2604
Cisternas, C. (2019a). Ideologías lingüísticas sobre el mapuzugun de los estudiantes de cuarto medio del Liceo Pablo Neruda de Temuco. Una aproximación desde el enfoque de las representaciones sociales [Tesis de maestría, Universidad de La Frontera].
Cisternas, C. (2019b). La ideología del relativismo lingüístico en el debate por la revitalización del mapudungún. Lenguas y Literaturas Indoamericanas, 21, 1-25. https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/indoamericana/article/view/2522
Cisternas, C. (2020). La lengua como marcador étnico. Discursos de autoridades municipales y educacionales de Temuco y Cholchol (Chile) sobre el mapudungún. Estudios Sociológicos, 38(112), 39-72. https://doi.org/10.24201/es.2020v38n112.1691
Cisternas, C. (2022a). Percepción de los Estudiantes sobre un Taller de Lengua y Cultura Mapuche Impartido en un Liceo Municipal de Temuco (Chile). Lenguas y Literaturas Indoamericanas, 24(1), 56-77. https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/indoamericana/article/view/3243
Cisternas, C. (2022b). Ideologías lingüísticas como sistemas de representaciones sociales: una propuesta teórica interdisciplinaria. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 60(2), 107-125. http://dx.doi.org/10.29393/rla60-13ilcc10013
Cisternas, C. y Olate, A. (2020). Las ideologías lingüísticas sobre las lenguas indígenas americanas: una revisión sistemática de artículos de investigación. Íkala, 25(3), 755-773. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v25n03a09
Course, M. (2018). Words beyond meaning in Mapuche language ideology. Language & Communication, 63, 9-14. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2018.03.007
Cru, J. (2018) Micro-level language planning and YouTube comments: destigmatising indigenous languages through rap music. Current Issues in Language Planning, 19(4), https://doi.org/434-452. 10.1080/14664208.2018.1468960
Delcker, J. (2023, 24 de febrero). AI: ChatGPT forces debate over rules. Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/ai-chatgpt-forces-debate-over-rules/a-64801374
Espinoza, M. (2020). Ideologías lingüísticas en el estudio de la ‘competencia en lengua indígena’ en Chile. Implicancias teóricas y metodológicas. Estudios Filológicos, 64, 173-195. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132019000200173
Gundermann, H. (2014). Orgullo cultural y ambivalencia: actitudes ante la lengua originaria en la sociedad Mapuche contemporánea. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 52(1), 105-132. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832014000100006.
Giménez, G. (1981). Poder, Estado y discurso. Perspectivas sociológicas y semiológicas del discurso político-jurídico. Universidad Nacional Autónoma de México.
Gutiérrez, S. (2005). Discurso político y argumentación: Ronald Reagan y la ayuda a los “contras”. Universidad Autónoma Metropolitana.
Hansen, M. (2016). The Difference Language Makes: The Life-History of Nahuatl in Two Mexican Families. Journal of Linguistic Anthropology, 26(1), 81-97. https://doi.org/10.1111/jola.12115
Hornberger, N. (1988). Language ideology in Quechua communities of Puno, Peru. Anthropological Linguistics, 30(2), 214-235. https://www.jstor.org/stable/30027980
Irvine, J. (1989). When talk isn’t cheap: language and political economy. American Ethnologist, 16(2), 248-267. https://doi.org/10.1525/ae.1989.16.2.02a00040
Kroskrity, P. (2004). Language ideologies. En A. Duranti (Ed.), A companion to linguistic anthropology (pp. 496-517). Blackwell Publishing.
Lagos, C. (2010). Construcción discursiva y representaciones sociales en torno a la lengua mapuche: análisis desde una perspectiva lingüística y antropológica del discurso mapuche urbano y de otros actores sociales wingka. Lenguas Modernas, 36, 45-64. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30680
Lagos, C. (2012). El mapudungún en Santiago de Chile: vitalidad y representaciones sociales en los mapuches urbanos. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 50(1), 161-184. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832012000100008
Lagos, C. y Espinoza, M. (2013). La planificación lingüística de la lengua mapuche en Chile a través de la historia. Lenguas Modernas, 42, 47-66. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/32233
Lagos, C., Espinoza, M. y Rojas, D. (2013). Mapudungun according to its speakers: Mapuche intellectuals and the influence of standard language ideology. Current Issues in Language Planning, 14(3-4), 403-418. https://doi.org/10.1080/14664208.2013.828879
Lovón, M. y Nolazco, L. (2023). La enseñanza de la lengua aimara en YouTube: activismo, actitudes e ideologías lingüísticas. Desde El Sur, 15(2). https://doi.org/10.21142/DES-1502-2023-0027
Lune, H. y Berg. B. (2017). Qualitative research methods for social sciences (9na ed.). Pearson.
Messing, J. (2009). Ambivalence and ideology among Mexicano youth in Tlaxcala, Mexico. Journal of Language, Identity & Education, 8(5), 350-364. https://doi.org/10.1080/15348450903307680
Milmo, D. (2023, 02 de febrero). ChatGPT reaches 100 million users two months after launch. The Guardian. https://www.theguardian.com/technology/2023/feb/02/chatgpt-100-million-users-open-ai-fastest-growing-app
Muñoz-Basols, J., Neville, C., Lafford, B. y Godev, C. (2023). Potentialities of Applied Translation for Language Learning in the Era of Artificial Intelligence. Hispania, 106(2), 171–194. https://doi.org/10.1353/hpn.2023.a899427
Olate, A., Cisternas, C., Wittig, F. y Flores, J. (2017). Los misioneros capuchinos bávaros y sus ideologías lingüísticas sobre la lengua mapuche. Nueva Revista del Pacífico, 67, 130-156. https://doi.org/10.1080/14664208.2013.828879
OpenAI. (2023a). GPT-4 is OpenAI’s most advanced system, producing safer and more useful responses. https://openai.com/product/gpt-4
OpenAI. (2023b). What is ChatGPT? Commonly asked questions about ChatGPT. https://help.openai.com/en/articles/6783457-chatgpt-general-faq
Pacheco-Pailahual, S., Armirola-Garces, L. y Nitrihual-Valdebenito, L. (2019). Kimeltuwe, una estrategia educativa de artivismo digital. Arte, Individuo y Sociedad, 31(2), 293-309. http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.59167ARTÍCULOS
Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE.
Payàs, G., Mora, H. y Sambolín, A. (2020). La lengua mapuche y sus hablantes en los textos de araucanística clásica. Boletín de Filología, 55(1), 117-159. https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/57729
Quintans-Júnior, L., Gurgel, R., Araújo, A., Correia, D. y Martins-Filho, P. (2023). ChatGPT: The new panacea of the academic world. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, 56. https://doi.org/10.1590/0037-8682-0060-2023
Rojas, D. (2013). Actitudes e ideologías de hispanohablantes en torno a las lenguas indígenas en el Chile del siglo XIX. Lenguas Modernas, 42(2), 85-98. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/32240
Rojas, D., Lagos, C. y Espinoza, M. (2016). Ideologías lingüísticas acerca del mapudungun en la urbe chilena: el saber tradicional y su aplicación a la revitalización lingüística. Chungará, 48(1), 115-125. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562015005000034
Sample, I. (2023, 13 de enero). ChatGPT: what can the extraordinary artificial intelligence chatbot do? The Guardian. https://www.theguardian.com/technology/2023/jan/13/chatgpt-explainer-what-can-artificial-intelligence-chatbot-do-ai
Sanderson, K. (2023). GPT-4 is here: what scientists think. Nature, 615, 773. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00816-5
Sandoval Zapata, N. y Vivanco Loayza, M. (2022). Ideologías lingüísticas en los universitarios peruanos con respecto a una lengua originaria andina en peligro de extinción y muy poco difundida. Lengua y Sociedad, 21(1), 481–499. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22546
Silverstein, M. (1979). Language structure and linguistic ideology. En P. Clyne, W. Hanks y C. Hofbauer (Eds.), The elements: a parasession on linguistic units and beliefs (pp. 193-247). Chicago Linguistic Society.
Stokel-Walker, C. (2023). AI chatbots are coming to search engines — can you trust the results? Nature. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00423-4
Tracy, S. (2020). Qualitative research methods. Collecting evidence, crafting analysis, communicating impact. (2da ed.). Wiley Blackwell.
Vallance, C. (2023, 30 de marzo). Elon Musk among experts urging a halt to AI training. BBC News. https://www.bbc.com/news/technology-65110030
Wancha, G. (2023, 02 de abril). El mundo está en alerta ante ChatGPT, pero expertos del lenguaje quieren usarlo para empoderarnos. El Plural. https://www.elplural.com/sociedad/mundo-esta-alerta-chatgpt-expertos-lenguaje-quieren-usarlo-empoderarnos_308685102
Webster, A. (2008). “Plaza ‘góó and before he can respond...”: language ideology, bilingual Navajo, and Navajo poetry. Pragmatics, 18(3), 511-541. https://doi.org/10.1075/prag.18.3.08web
Winder, D. (2023, 03 de febrero). Does ChatGPT Pose a Cybersecurity Threat? Here’s the AI Bot’s Answer. Forbes. https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2023/02/03/does-chatgpt-pose-a-cybersecurity-threat-heres-the-ai-bots-answer/
Wittig, F. (2009). Desplazamiento y vigencia del mapudungún en Chile: un análisis desde el discurso reflexivo de los hablantes urbanos. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 47(2), 135-155. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832009000200008
Woolard, K. (1998). Introduction: Language Ideology as a field of inquiry. En B. Schieffelin, K. Woolard y P. Kroskrity (Eds.), Language ideology (pp. 3-47). Oxford University Press.
Zavala, V. (2016). Ideologías sobre el quechua desde el poder: una aproximación discursiva. Signo y Seña, (29), 207-234. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/view/2812/2442
Zhou, M. (2019). Language Ideology and Order in Rising China. Palgrave Macmillan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 César Cisternas-Irarrázabal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).