Reading and writing practices in primary education teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.27430

Keywords:

reading, writting, literacy, teacher training, text

Abstract

The main purpose of this text is to study how students in teacher training read and write, as well as the challenges they face in these practices, since this is still a pending task for educational research.  In this way, this work intends to contribute to the discussion on academic literacy processes in teacher training based on two focus groups, in which 14 third-semester students of the Bachelor's Degree in Elementary Education from two Teacher Training Colleges participated, one of them directed to the rural context and the other to the urban one. The focus groups made it possible to explore what students read and write most frequently, the difficulties they have with these practices, their attitudes in relation to these processes, strategies for reading and writing, as well as possible alternatives to accompany them in the academic literacy process. The results show the importance of the accompaniment of the trainer of trainers to join their discursive community, and its close relationship for academic performance, thus showing that the teacher's role is not only to promote meaningful learning but also to facilitate dialogues.

Author Biography

  • Mirián Noriega, Escuela Normal Superior de Hermosillo, Sonora, México

    Es doctora en Humanidades por la Universidad de Sonora, maestra en Educación Basada en Competencias por la Universidad del Valle de México y licenciada en Lingüística por la Universidad de Sonora. Ella ha recibido la distinción de Investigadora Nivel 1 del Sistema Nacional de Investigadores de CONAHCYT. La Dra. Noriega Jacob ha escrito algunos artículos: “Acercamiento y enseñanza de literatura: propuesta dirigida a futuros docentes”, publicado en la Revista de Ciencias de la Educación Academicus; “Conocimiento y dominio del profesorado sobre elementos del programa de español”, en la Revista Caribeña de Investigación Educativa; “Estudio comparativo sobre la comprensión de textos de futuros docentes”, en Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura, entre otras publicaciones. Sus líneas de estudio son alfabetización académica, formación y práctica docente, didáctica de la lengua y literatura.

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Published

2024-12-30

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Noriega Jacob, M. A. (2024). Reading and writing practices in primary education teacher training. Lengua Y Sociedad, 23(2), 65-81. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.27430