Teachers' experiences on the use of educational materials in intercultural bilingual schools in Condesuyos, Arequipa

Authors

  • Geraldine Arias Universidade Federal del Oeste de Pará, Santarém, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4633-0094
  • Yasmin Salinas Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú
  • Tania Suely Azevedo Brasileiro Universidade Federal del Oeste de Pará, Santarém, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.27748

Keywords:

interculturality, educational materials, teachers' experiences, Quechua, indigenous communities

Abstract

This article presents the results of a qualitative research whose objective was to analyze the experiences of four teachers of rural Intercultural Bilingual Education (EIB) revitalization schools in Condesuyos, Arequipa (Peru) regarding the educational materials they implement in their classrooms. An interpretative phenomenological approach was used and interviews were applied. For the analysis, reflective thematic analysis was applied with the support of ATLAS.ti software. Two main themes were identified. The first one was challenges and barriers in the implementation of IBE educational materials, which accounts for the teachers' experience implementing the materials, revealing insufficient training and teaching materials. The second theme, educational resources for the implementation of IBE, reflects the teaching benefits that teachers identify in the educational materials, as well as the pedagogical strategies they designed to complement them. It is concluded that it is necessary to improve the distribution of materials so that they arrive on time and in sufficient quantity. In addition, it is suggested to reevaluate teacher training in the use of these materials, considering linguistic revitalization. Finally, the importance of having culturally relevant educational materials and the inclusion of indigenous communities in the educational process is emphasized.

Author Biographies

  • Geraldine Arias, Universidade Federal del Oeste de Pará, Santarém, Brasil

    Es bachiller en Lingüística por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM) y máster en Lingüística por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Graduada en Interculturalidad y Pueblos Indígenas, y en Investigación y Pedagogía Intercultural por la Universidad Antonio Ruiz de Montoya (UARM). Actualmente, es doctoranda en el Programa de Educación Amazónica de la UFOPA. Forma parte del grupo de investigación PRAXIS UFOPA (CNPq).

  • Yasmin Salinas, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú

    Es licenciada en Psicología con mención Social de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Con Diplomado en Investigación Cualitativa de la Universidad Ruiz de Montoya (UARM). Cuenta con más de 5 años de experiencia en proyectos sociales dirigidos a poblaciones vulnerables. Actualmente, ejerce como Psicoterapeuta Gestalt de Adultos.

  • Tania Suely Azevedo Brasileiro, Universidade Federal del Oeste de Pará, Santarém, Brasil

    Es profesora titular de la Universidad Federal del Oeste del Pará (UFOPA). Docente permanente del doctorado en Sociedad, Naturaleza y Desarrollo (PPGSND/UFOPA), del doctorado en Educación en la Amazonía - Asociación plena en Red (PGEDA/EDUCANORTE) y en la maestría Sociedad, Ambiente y Calidad de Vida (PPGSAQ/UFOPA). Postdoctorado en Psicología por la Universidad de São Paulo (IP/USP), con estágio pós-doutoral en la Universidad de La Havana/Cuba. Doctorado en Educación por la Universidad Rovira i Virgili/España (título revalidado FE/USP). Graduada en Educación Física, Recreación y Juegos, en Psicología y en Pedagogía. Líder del Grupo de Estudios e Investigación PRAXIS UFOPA (CNPq).

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Published

2024-12-30

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Arias Loaiza, G., Salinas, Y., & Azevedo Brasileiro, T. S. (2024). Teachers’ experiences on the use of educational materials in intercultural bilingual schools in Condesuyos, Arequipa. Lengua Y Sociedad, 23(2), 121-145. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.27748