AI Performance in Specialized Source Search and Academic Writing
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.27856Keywords:
artificial intelligence, academic writing, academic research, information and communication technologies, experiencesAbstract
This article explores the use of artificial intelligence (AI) platforms as support in academic research and writing processes. Based on an experimental approach, five tools are evaluated: Perplexity, Bing, Gemini, Claude, and ChatPDF. The primary objective is to assess their effectiveness in tasks such as generating abstracts , searching and organizing academic sources, and locating information within documents. The research is motivated by the growing interest in academic applications of AI and the need to provide researchers with accessible and functional alternatives. The methodology includes performing specific tasks with each tool, enabling a comparative analysis of their capabilities and limitations. The article concludes with recommendations on the appropriate use of these technologies, along with a balanced assessment of their potential and constraints in the academic context.
References
Alborch, F. (2023, 10 de octubre). ¿Cómo preguntar a la IA? Prompts de utilidad para el profesorado para utilizar IA generativa. Universitat Oberta de Catalunya. https://blogs.uoc.edu/elearning-innovation-center/es/como-preguntar-a-la-ia-prompts-de-utilidad-para-el-profesorado/
Arredondo, C. (2020). Inteligencia artificial en la educación: uso del chatbot en un curso de pregrado sobre Investigación Académica en una universidad privada de Lima [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú, Escuela de Posgrado]. Repositorio de Tesis PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/20996
Cárdenas, J. (2023). Inteligencia artificial, investigación y revisión por pares: escenarios futuros y estrategias de acción. Revista Española de Sociología, 32(4), 1-15. https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.184
Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F. y Vergara Parra, A. B. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos: avances y desafíos. Cepal y Unicef. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/23ffb0bf-cfff-4546-83cc-a132182f507f/content
Cortes, J. (2023). Dilemas éticos en la utilización de Inteligencia Artificial para la redacción de artículos científicos. Scientia et Technica, 28(2), 105-107. https://ojs2.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/view/25467
De Vicente-Yagüe-Jara, M., López-Martínez, O., Navarro-Navarro, V. y Cuéllar-Santiago, F. (2023). Escritura, creatividad e inteligencia artificial. ChatGPT en el contexto universitario. Revista Comunicar, 77(4), 47-57. https://doi.org/10.3916/C77-2023-04
Gallardo, I. (2023). Análisis comparativo sobre la Educación Intercultural Bilingüe en los Estados Constitucionales de Bolivia, Perú y Ecuador en el siglo XXI. Revista de Pensamiento Crítico Aymara, 4(2), 8-24. https://doi.org/10.56736/2023/95
Juca-Maldonado, F. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en los trabajos académicos y de investigación. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(1), 289-296. https://doi.org/10.62452/8nww1k83
Livberber, T. (2023). Toward non-human-centered design: designing an academic article with ChatGPT. Profesional de la Información, 32(5), 1-19. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.12
Lopezosa, C. (2023). ChatGPT y comunicación científica: hacia un uso de la Inteligencia Artificial que sea tan útil como responsable. Hipertext.net, (26), 17-21. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i26.03
Martín-Marchante, B. (2022). TIC e inteligencia artificial en la revisión del proceso de escritura: su uso en las universidades públicas valencianas. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28, 16-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8227358
Medina, M. (2023). Las herramientas de Inteligencia Artificial orientadas al fortalecimiento del desarrollo de investigaciones científicas y académicas: el caso de Smartpaper.AI en América Latina. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 7542-7553. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6743
Montes, U. y Tineo, L. (2023). La participación de los pueblos indígenas en las políticas públicas de las escuelas rurales en el Perú y los desafíos de la Educación Intercultural Bilingüe en el contexto actual. Revista Iberoamericana de Educación, 91(1), 135-144. https://doi.org/10.35362/rie9115411
Montomoli, M. (2023). Un cambio de era: cómo la inteligencia artificial está revolucionando la publicación científica. NefroPlus, 15(1), 112-114. https://www.revistanefrologia.com/es-pdf-X1888970023036820?local=true
Nass de Ledo, I. (2024). La inteligencia artificial y los artículos científicos. Revista Venezolana de Oncología, 36(1), 1. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=375675852002
Obreque, J., Lobos, I., Astudillo, M. y Arismendi, K. (2023, 8-10 de noviembre). Types of automated feedback on academic writing: first results from a comparative case description. V Congreso en Docencia en Educación Superior Codes y I Congreso Latinoamericano y del Caribe de Innovación en Investigación en Educación Superior LatinsoTl, La Serena, Chile. https://revistas.userena.cl/index.php/codes/article/view/2019/2050
Ossa, C. y Willatt, C. (2023). Uso de Inteligencia Artificial Generativa para retroalimentar escritura académica en procesos de formación inicial docente. European Journal of Education and Psychology, 16(2), 1-16. https://doi.org/10.32457/ejep.v16i2.2412
Pizarro-Romero, J. (2023). ChatGPT y el futuro de la escritura académica. https://www.academia.edu/107766479/ChatGPT_y_el_futuro_de_la_escritura_acad%C%A9mica
Ramos, V. y Lozano, E. (2023). La escritura académica en la universidad: Análisis de tendencias [Tesis de licenciatura, Universidad de Córdoba]. Repositorio institucional Unicordoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/7637
Román, D. (2023a). Más allá de las palabras: inteligencia artificial en la escritura académica. Escritura Creativa. Revista Digital de Escriba. Escuela de Escritores, 4(2), 37-58. https://ojs.nfshost.com/index.php/escritura_creativa/article/view/44
Román, D. (2023b). Aplicación de la inteligencia artificial en la investigación académica: caso ChatGPT. Revista de Ciencias Económicas y Sociales, Finanzas y Negocios, 3(2), 41-61. https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/323
Román-Acosta, D., Rodríguez Torres, E., Baquedano Montoya, M. B., López Zavala, L. C. y Pérez Gamboa, A. J. (2024). ChatGPT y su uso para perfeccionar la escritura académica en educandos de posgrado. Praxis Pedagógica, 24(36), 53–75. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/3536
Santana-Mero, R., Cedeño-Cedeño, N., Zambrano-Montes, M. y Hernández-Mora, M. (2023). Herramientas de la Inteligencia Artificial para Fortalecer la Redacción Académica de los Estudiantes de Bachillerato. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 326-334. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.429
VanderLinde, G. y Mera Cury, T. (2023). Desafíos de la inteligencia artificial para la evaluación académica: una revisión de la literatura. Desafíos y miradas. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(41), 126-137. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.564
Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4(1), 17-34. https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84/44
Vega Jiménez, J., Lorente Leyva, L. y Medina León, A. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial, señal de alerta para el proceso editorial de revistas médicas. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 34, 1-7. https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2515/pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Javier Pizarro-Romero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).