Lexical analysis of texts generated by language models: reflection of their world models

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.28336

Keywords:

world model, language model, artificial intelligence, lexical diversity, lexical density

Abstract

Artificial intelligence (AI) has transformed numerous fields, including linguistics. Large Language Models (LLMs) have revolutionized interaction with text by providing responses that mimic human language. These models not only generate text, but also reflect their interpretation of the world. However, these models' understanding of the world is limited, which has led to the proposal of developing Large World Models (LWMs), which integrate textual, visual, and auditory data for a more complete understanding. This article employs a lexicostatistical perspective to analyze how LLMs articulate responses based on their world models. A comparative quasi-experimental design was utilized to evaluate six different LLMs. The methodology focused on measuring the diversity and lexical density of the texts generated by these models. The results demonstrated that ChatGPT-4 has high lexical density and moderate lexical diversity, while Copilot has the highest lexical diversity but lower lexical density. This analysis is of great importance for understanding  the capabilities and limitations of LLMs, with implications for their applications in various areas. The concepts and methodology are presented, the findings are discussed , and the paper concludes with reflections  on future research and practical applications.

Author Biographies

  • Gabriela Kotz, Universidad de Concepción, Concepción, Chile

    Es profesora de alemán egresada de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina, es doctora en lingüística por la Universidad de Concepción, Chile y docente del Departamento de Idiomas Extranjeros de la Facultad de Humanidades y Arte de la misma Universidad, donde imparte cursos de alemán para la carrera de Traducción / Interpretación en Idiomas Extranjeros y dicta cursos en el programa de postgrado de lingüística. Trabaja en lingüística aplicada y lexicología, donde se encuentran sus principales líneas de investigación.  Actualmente se desempeña en el cargo de Profesor Asociado y sus intereses investigativos actuales giran en torno al léxico, las emociones y al proceso de enseñanza/aprendizaje en idiomas extranjeros.

  • Pedro Salcedo, Universidad de Concepción, Concepción, Chile

    Es profesor de Matemática y Física y Magister en Ciencias de la Computación por la Universidad de Concepción, además es Doctor en Inteligencia Artificial por la Universidad de Nacional de Educación a Distancia (UNED), España. Es miembro de claustro de los Doctorados en Educación, Psicología y Lingüística, además de integrante del comité académico del Doctorado en Inteligencia Artificial del consorcio Cruch Biobío, Chile. Trabaja en Ingeniería del Conocimiento, IA en educación, didáctica de las matemáticas, lingüística aplicada y lexicología, donde se encuentran sus principales líneas de investigación. Actualmente se desempeña como Profesor Titular en la Universidad de Concepción, Chile y sus intereses investigativos actuales giran en torno a la Computación Afectiva (la IA de las Emociones), integración de las TIC en el aula, competencias TIC y Lingüística Aplicada.

  • Karina Fuentes, Universidad de Concepción, Concepción, Chile

    Es doctora en Lingüística por la Universidad de Concepción. Máster en Periodismo Digital por la Universidad Autónoma de Madrid. Licenciada en Comunicación Social y periodista por la Universidad de Concepción. Se desempeña como académica en el Departamento de Metodología de la Investigación e Informática Educacional de la Facultad de Educación de la Universidad de Concepción. Investigadora en el proyecto Anid, Fondecyt Entrenando la comprensión lectora online mediante una plataforma virtual. Evidencias empíricas desde la neurociencia, 2024-2027.

References

Altmann, E. G., Pierrehumbert, J. B. y Motter, A. E. (2009). Beyond Word Frequency: Bursts, Lulls, and Scaling in the Temporal Distributions of Words. PLoS ONE, 4(11), 1-7. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0007678

Asensi, M. (2016). Teoría de los modelos de mundo y teoría de los mundos posibles. Actio Nova: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, (0), 38-55. https://doi.org/10.15366/actionova2016.0.003

Carvajal, Á. (2013). Teorías y modelos: formas de representación de la realidad. Revista Comunicación, 12(1), 33-46.

Cheng, M., Durmus, E. y Jurafsky, D. (2023). Marked Personas: Using Natural Language Prompts to Measure Stereotypes in Language Models. In Proceedings of the 61st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (Volume 1: Long Papers) (pp. 1504–1532). Toronto, Canada. Association for Computational Linguistics.

Deutscher, G. (2011). El prisma del lenguaje. Cómo las palabras colorean el mundo. Editorial Ariel.

Goodwin, A. P. y Ahn, S. (2010). A meta-analysis of morphological interventions: effects on literacy achievement of children with literacy difficulties. Annals of dyslexia, 60(2), 183–208. https://doi.org/10.1007/s11881-010-0041-x

Hirschman, M. (2000). Language repair via metalinguistic means. International Journal of Language & Communication Disorders, 35(2), 252–268. https://doi.org/10.1080/136828200247179

Johansson, V. (2008). Lexical diversity and lexical density in speech and writing: a develop-mental perspective. Working Papers in Linguistics, 53, 61-79. https://journals.lub.lu.se/index.php/LWPL/article/view/2273/1848

Joly, F. (1988). La cartografía. Oikos-Tau.

Justice, L. M., Schmitt, M. B., Murphy, K. A., Pratt, A. y Biancone, T. (2014). The 'robustness' of vocabulary intervention in the public schools: targets and techniques employed in speech-language therapy. International journal of language & communication disorders, 49(3), 288–303. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12072

Kamhi, A. G. y Koenig, L. A. (1985). Metalinguistic Awareness in Normal and Language-Disordered Children. Language Speech and Hearing Services in Schools, 16, 199-210. https://doi.org/10.1044/0161-1461.1603.199

Kubát, M. y Milička, J. (2013). Vocabulary Richness Measure in Genres. Journal of Quantitative Linguistics, 20(4), 339-349. https://doi.org/10.1080/09296174.2013.830552

Larsen, J. A. y Nippold, M. A. (2007). Morphological analysis in school-age children: dynamic assessment of a word learning strategy. Language, speech, and hearing services in schools, 38(3), 201–212. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2007/021)

López Morales, H. (2002). Los índices de ‘Riqueza léxica’ y la enseñanza de lenguas. En Del texto a la lengua: la aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español (pp. 15-28). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5419218.pdf

Matthews, P. (2014). Sapir-Whorf hypothesis. En P. H. Matthews (Hrsg.), The Concise Oxford Dictionary of Linguistics (3.° ed.). Oxford University Press.

Mccarthy, P. y Jarvis, S. (2010). MTLD, vocd-D, and HD-D: a validation study of sophisticated approaches to lexical diversity assessment. Behavior Research Methods, 42, 381-392.

McGregor, K. K., Oleson, J., Bahnsen, A. y Duff, D. (2013). Children with developmental language impairment have vocabulary deficits characterized by limited breadth and depth. International journal of language & communication disorders, 48(3), 307–319. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12008

Minaee, S., Mikolov, T., Nikzad, N., Chenaghlu, M., Socher, R., Amatriain, X. y Jianfeng, G. (2024). Large Language Models: A Survey. Arxiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2402.06196

Nippold, M. A. (2014). Language sampling with adolescents: Implications for intervention. (2nd ed.). Plural Publishing.

Nippold, M. A. (2017). Building a literate lexicon in adolescents: Selecting words for language intervention. 14th International Congress for the Study of Child Language (IASCL), University of Lyon, France.

Ozdemir, S. (2023). Quick Start Guide to Large Language Models: Strategies and Best Practices for Using ChatGPT and Other LLMs. Addison-Wesley Professional.

Pape, C. (2010). Sprachliche Relativität und ihre Implikationen für den Englischunterricht [Tesis de licenciatura, Humboldt-University of Berlin]. GRIN Verlag, https://www.grin.com/document/169274

Pérez Parejo, R. (2004). Modelos de mundo y tópicos literarios: la construcción ficcional al servicio de la ideología del poder. Revista De Literatura, 66(131), 49–76. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2004.v66.i131.140

Read, J. (2010) Assessing vocabulary. (9. ed). Cambridge University Press.

Riffo, K. F., Osuna, S. H. y Lagos, P. S. (2019). Descripción de la diversidad y densidad léxicas en noticias escritas por estudiantes de periodismo. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 19(3), 499-528. https://doi.org/10.1590/1984-6398201914113

Torres-Bravo, L. (2020). Teoría de los modelos de mundo: lectura literaria y posibilidades didácticas. Enunciación, 25(2), 292-305. https://doi.org/https://doi.org/10.14483/22486798.16634

Vine, A., Fuentes Riffo, K., Neira Martínez, A. y Poza Molina, C. (2021). Lexical richness on written texts by foreign spanish language learners: A contribution to the specific notions of the curricular plan of the Cervantes Institute. Nueva revista del Pacífico, (75), 201-226.

von Humboldt, W. (1991). Escritos sobre el lenguaje. (A. Sánchez Pascual, Trad.). Península.

Wittgenstein, L. (1922). Tractatus Logius-Philosophicus, con una introducción de Bertrand Russell. Trench Trübner.

Downloads

Published

2024-12-30

Issue

Section

Dossier sobre inteligencia artificial, lenguaje y discurso digital

How to Cite

Kotz, G., Salcedo, P., & Fuentes, K. (2024). Lexical analysis of texts generated by language models: reflection of their world models. Lengua Y Sociedad, 23(2), 895-910. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.28336