Howard, Rosaleen. (2023). Multilingualism in the Andes: Policies, Politics, Power
Nueva York y London: Routledge. ISBN: 978-0-367-14122-6
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.29384Abstract
Rosaleen Howard es profesora emérita (catedrática de Estudios Hispánicos) en la Escuela de Lenguas Modernas de la Universidad de Newcastle (Reino Unido) y fue profesora titular en el Instituto de Estudios Latinoamericanos de la Universidad de Liverpool (Reino Unido). Se desenvuelve en los campos de la sociolingüística crítica latinoamericana, la antropología lingüística y la lingüística antropológica. Sus investigaciones tratan sobre temas variados como las lenguas quechuas, la narración quechua y la historia oral, las lenguas indígenas y las políticas educativas, la legislación sobre derechos lingüísticos y las ideologías lingüísticas. Howard ha desarrollado trabajos acerca de las tensiones que existen entre el lenguaje, la identidad y el poder en Ecuador, Perú y Bolivia, países donde ha realizado una investigación etnográfica crítica durante varias décadas, lo que condujo a la producción de notables publicaciones y contribuciones (Howard-Malverde, 1997; Howard, 2007, 2009; Howard y Stobart, 2002).
References
Foucault, M. (1978). The History of Sexuality. Vol I. An Introduction. (R. Hurley, Trad.). Penguin.
Foucault, M. (1991). Discipline and Punish. The Birth of the Prison. (A Sheridan, Trad.). Penguin. (Obra originalmente publicada en 1975)
Gledhill, J. (2000). Power and its Disguises. Anthropological Perspectives on Politics. Londres/Ann Arbor, Pluto Press.
Howard, R. (2007). Por los linderos de la lengua. Ideologías lingüísticas en los Andes. Instituto de Estudios Peruanos/Instituto Francés de Estudios Andinos/Editorial de la PUCP.
Howard, R. (2009). Beyond the lexicon of difference: discursive performance of identity in the Andes. Latin American and Caribbean Ethnic Studies, 4(1), 17-46.
Howard, R. (2023). Multilingualism in the Andes: Policies, Politics, Power. Routledge.
Howard, R. y Stobart, H. (Eds.) (2002). Knowledge and Learning in the Andes. Ethnographic Perspectives. Liverpool University Press.
Howard-Malverde, R. (Ed.) (1997). Creating Context in Andean Cultures. Oxford University Press.
Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment. Essays in Livelihood, Dwelling and Skill. Routledge.
López, L. E. (2020). Memoria histórica, sanación y revitalización cultural y lingüística. Reflexiones iniciales. En C. E. Callapa Flores (Ed.), Experiencias en revitalización y fortalecimiento de lenguas indígenas en Latinoamérica (pp. 15-26). FUNPROEIB Andes.
McCarty, T. (2013). Language Planning and Policy in Native America: History, Theory, Praxis. Multilingual Matters.
McKinney, C., Makoe, P. y Zavala, V. (Eds.) (2024). The Routledge handbook of multilingualism. Routledge.
Mignolo, W. D. (1992a). Nebrija in the New World: The question of the letter, the discontinuity of the classical tradition and the colonization of native languages. L’Homme, 122, 187-209
Mignolo, W. D. (1992b). On the colonization of Amerindian languages and memories: Renaissance theories of writing and the discontinuity of the Classical tradition. Comparative Studies in Society and History, 34(2), 301-330.
Schiffman, H. (1996). Linguistic Culture and Language Policy. Routledge.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Joseph Dean

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).