From the Love of Liberty to the Cult of Might: Continuities and Discontinuities Between Liberalism and Fascism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30920/letras.95.141.20

Keywords:

coloniality, colonialism, fascism, liberalism

Abstract

In the following essay, we will seek to explore the ties of kinship between liberalism and fascism, both in their ideas and in their concrete political practice, with the intention of, through the contrast, shedding some light on the category of fascism. In the first part, we will consider the category of totalitarianism, so widespread in the political imagination that seeks to understand fascism, and why we find it of little use to think about this political phenomenon; in the second, we will take a tour of the ideas and practice of liberalism, relying largely on its historical genealogy prepared by the Marxist philosopher and historian Domenico Losurdo, who directly links the emergence of liberalism to modern colonialism; finally, in the third part, we will return to the category of fascism, to review its characteristics, and verify to what extent the history and practice of the liberal tradition allows us to shed light on it.

References

Adorno, T. W. y Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Trotta.

Arendt, H. (15 de mayo de 1948). Zionism Reconsidered. New York Times. https://tripleampersand.org/zionism-reconsidered/

Arendt, H. (1976). The Origins of Totalitarianism. Harvest Books.

Arendt, H. (1989). Die Krise des Zionismus: Essays und Kommentare (vol. 2). Tiamat.

Benjamin, W. (2008). Tesis sobre la historia y otros fragmentos (Edición, traducción e introducción de Bolívar Echeverría). Universidad Autónoma de la Ciudad de México, Itaca.

Borón, A. (2003). El fascismo como categoría histórica: En torno al problema de las dictaduras en América Latina. En A. Borón, Estado, capitalismo y democracia en América Latina (pp. 39-83). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Brunet Icart, I. (2023). Democracia liberal frente a democracia iliberal. RIO Revista Internacional de Organizaciones, 31, 33-63. https://doi.org/10.17345/rio31.429

Calhoun, J. C. (1992). Union and Liberty. Liberty Fund.

Césaire, A. (2005). Discurso sobre el colonialismo. Guaraguao, 9(20), 157-193. https://www.jstor.org/stable/25596459

Cohen, J. L. (2019). Populism and the Politics of Resentment. Jus Cogens, 1(1), 5-39. https://doi.org/10.1007/s42439-019-00009-7

Dubois, W. E. B. (Mayo de 1915). The African Roots of War. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1915/05/the-african-roots-of-war/528897/

Foucault, M. (2010). La verdad y las formas jurídicas. Gedisa.

Friedrich, C. y Brzczinski, Z. K. (1956). Totalitarian Dictatorship and Autocracy. Harvard University Press.

Gordon, P. E. (15 de diciembre de 2020). The Scars of Democracy. The Nation. https://www.thenation.com/article/politics/adorno-aspects-new-right-wing-extremism/tnamp/

Hayek, F. (1986). The Road to Serfdom. Ark Paperbacks.

Himmelfarb, G. (1988). La idea de la pobreza en Inglaterra. Fondo de Cultura Económica.

Hobsbawm, E. (1995). The Age of Extremes: The Short Twentieth Century, 1914-1991. Abacus.

Koller, C. (2001). Von Wilden aller Rassen niedergemetzelt. Die Diskussion um die Verwendung von Kolonialtruppen in Europa zwischen Rassismus, Kolonial- und Militärpolitik (1914-1930). Franz Steiner Verlag.

Lander, E. (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 9-38). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Lenin, V. I. (1976). El socialismo y la guerra. En V. I. Lenin, Tres artículos de Lenin sobre la guerra y la paz. Ediciones en Lenguas Extranjeras. https://www.marxists.org/espanol/lenin/obras/1910s/1915sogu.htm

León S. y Mitrovic, M. (2022). Raza y clase en el materialismo histórico. Notas sobre América Latina. Pacha: Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global, 3 (7), 1-18. https://doi.org/10.46652/pacha.v3i7.89

Locke, J. (2003). Two Treatises of Government and A Letter Concerning Toleration. Yale University Press.

Losurdo, D. (2011). Liberalism. A Counter-History. Verso.

Losurdo, D. (2019). El marxismo occidental: Cómo nació, cómo murió y cómo puede resucitar. Trotta.

Losurdo, D. (12 de enero de 2020). Para una crítica de la categoría de totalitarismo. La Noche del Mundo. https://nochedelmundo.wordpress.com/2020/01/12/para-una-critica-de-la-categoria-de-totalitarismo-domenico-losurdo/#_ftn23

Lukacs, J. (1990). Intellectual Opportunism and the Arteriosclerosis of the American Intelligentsia. New Oxford Review. https://www.newoxfordreview.org/documents/intellectual-opportunism-the-arteriosclerosis-of-the-american-intelligentsia/

Lukacs, J. (1998). The Hitler of History. Vintage Books.

Mann, G. (21 de octubre de 1951). Vom Totalen Staat. Die Neue Zeitung-Die amerikanische Zeitung in Deutschland, 247, 14.

Mariátegui, J. C. (1978). Biología del fascismo. En J. C. Mariátegui, La escena contemporánea (pp. 13-41). Empresa Editora Amauta.

Marini, R. M. (1972). Dialéctica de la dependencia. Ediciones Era.

Marx, K. (1971). El Capital: Crítica de la Economía Política (vol. I). Fondo de Cultura Económica.

Marx, K. y Engels, F. (2015). Manifiesto del Partido Comunista. En E. Morales, A. García Linera, K. Marx y F. Engels, “Hemos decidido expulsar a USAID”. El manifiesto comunista y nuestro tiempo. Manifiesto del Partido Comunista (pp. 149-228). Ministerio de Trabajo, Empleo y Provisión Social de Bolivia.

Meiksins Wood, E. (2003). Democracy Against Capitalism: Rewriting Historical Materialism. Cambridge University Press.

Morgan, Ph. D. (2012). Slave Counterpoint: Black Culture in the Eighteenth-Century Chesapeake and Lowcountry. University of North Carolina Press.

Mudde, C. (2021). La ultraderecha hoy. Paidós.

Nixon, C. (2011). The Orphan in Eighteenth-Century Law and Literature. Routledge.

Paxton, R. (2004). The Anatomy of Fascism. Random House.

Popper, K. (2006). La sociedad abierta y sus enemigos. Paidós.

Poulantzas, N. (1979). Fascism and Dictatorship. Verso.

Quiggin, J. (28 de junio de 2015). John Locke Against Freedom. Jacobin. https://jacobin.com/2015/06/locke-treatise-slavery-private-property/

Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder y clasificación social. En A. Quijano, Cuestiones y horizontes. De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder (pp. 285-327). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Quijano, A. y Wallerstein, I. (1992). La americanidad como concepto, o América en el moderno sistema mundial. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 134, 583-591. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000092840_spa

Talmon, J. (1952). The Origins of Totalitarian Democracy. Secker & Warburg.

Thompson, E. P. (1971). Moral economy of the English crowd in the eighteenth century. Past & Present, 50, 76-136. https://doi.org/10.1093/past/50.1.76

Van den Berghe, P. L. (1982). The concept of race. Social Forces, 61(2), 607-622. https://doi.org/10.1093/sf/61.2.607

Wakefield, E. G. (1833). England and America. A Comparison of the Social and Political State of Both Nations (vol. I). Richard Bentley, New Burlington Street. https://archive.org/details/englandandameri00unkngoog/page/n6/mode/2up?view=theater

Wittfogel, K. A. (1957). Oriental Despotism. A Comparative Study of Total Power. Yale University Press.

Young-Bruehl, E. (1982). Hannah Arendt: For Love of the World. Yale University Press.

Zavaleta, R. (2015). Notas sobre el fascismo. En R. Zavaleta, La autodeterminación de las masas (pp. 373-384). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Siglo XXI.

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

IV. La reivindicación de la tradición autoritaria

How to Cite

From the Love of Liberty to the Cult of Might: Continuities and Discontinuities Between Liberalism and Fascism. (2024). Letras (Lima), 95(141), 345-361. https://doi.org/10.30920/letras.95.141.20