Discursive forms of the Peruvian popular press in the 90s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30920/letras.93.138.9

Keywords:

Popular Press, Semiotics, Semiopragmatics, Enunciation, Reception

Abstract

In the nineties, popular press (also called prensa chicha) became in Peru an important presence in the communication sphere. During this period, this presence was linked to relations of clientelism and subordination formed with Fujimori’s government. Nevertheless, this presence remains important after all these years, even after many changes in government. Our research looks to describe from a semiotic perspective those enunciative characteristics forged and consolidated during that period. Our research aims to outline a description of enunciative strategies more than a content analysis, in order to establish the configuration of the reading contract in this press. We have followed a semiotic approach of enunciation understanding it as a representation: a represented enunciation. Through the analysis of the most read journals in this period (Ojo, Extra, and Ajá), we have established the textual tipologies faced by the reader and forms of enunciation presented in those texts. Our research has recognized the consolidated presence of some textual genres: the gossip column in the sports and showbiz sections, and a growing presence of the interview.

References

Arrunátegui, C. (2010). Ideología y prensa escrita en el Perú: el caso Bagua. Lexis, 34(2), 353-368. https://doi.org/10.18800/lexis.201002.005

Bourdieu, P. (1979). La distinction: critique sociale du jugement. Les éditions de minuit.

Cappellini, M. (2004). La prensa chicha en Perú. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 88, 32-37. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/282

Casas, R. (2009). La prensa chicha: un análisis cognitivo. Letras, 80(115), 63-85. https://doi.org/10.30920/letras.80.115.6

Conaghan, C. (2002). Cashing in on Authoritarianism: Media collusion in Fujimori’s Peru. The Harvard International Journal of Press Politics, 7, 115-125. https://doi.org/10.1177/1081180X0200700108

Courtés, J. (1997). Análisis semiótico del discurso: del enunciado a la enunciación. Gredos.

Courtés, J. (2003). La sémiotique du langage. Nathan Université.

Charaudeau, P. (2003). El discurso de la información. Gedisa. Charaudeau, P. (2015). De la “scène d’énonciation” au “contrat” et aller-retour. En Angermuller, J. y Philippe, G. (Dir.), Analyse du discours et dispositifs d’énonciation. Autour des travaux de Dominique Maingueneau (pp. 109-116). Limoges: Lambert-Lucas. http://www.patrick-charaudeau.com/De-la-scene-d-enonciationau.html

De Certeau, M. (1990). L’invention du quotidien. 1. Arts de faire. Gallimard.

Eco, U. (2008). Lector in fabula. Grasset.

Fontanille, J. (2003). Sémiotique du discours. [2.ª Ed.]. Presses Universitaires de Limoges.

Fontanille, J. (2008). Pratiques sémiotiques. Presses Universitaires de France.

Fowks, J. (2000). Suma y resta de la realidad. Medios de comunicación y elecciones generales 2000 en el Perú. Fundación Friedrich Ebert.

Fowks, J. (2015). Chichapolitik: la prensa con Fujimori en las elecciones generales 2000 en el Perú. Servicios Educativos Rurales, Fundación Friedrich Ebert.

Gargurevich, J. (1991). Historia de la prensa peruana (1594-1990). La Voz Ediciones.

Gargurevich, J. (1999). Los periodistas: Historia del gremio en el Perú. La Voz.

Gargurevich, J. (2002). La prensa sensacionalista en el Perú. Pontificia Universidad Católica del Perú.

Greimas, A. (1984). Sémiotique figurative et sémiotique plastique. Groupe de recherches sémio-linguistiques.

Hénault, A. (2012). Les enjeux de la sémiotique. Presses Universitaires de France.

Kerbrat-Orecchioni, C. (1997). L’énonciation. [3.ª Ed.]. Armand Colin.

Landowski, E. (2006 [2005]). Les interactions risquées. Nouveaux Actes Sémiotiques, 101, 102, 103.

Landowski, E. (2016). Presencias del otro. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.

Lino, L. (2008). Naturalidad del racismo en la prensa sensacionalista. Escritura y Pensamiento, 10(22), 159-185. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v11i22.7947

Macassi, S. y Ampuero, F. (2001). Prensa amarilla y cultura política en el proceso electoral. Asociación de Comunicadores Sociales Calandria-Centro de Investigación.

Maingueneau, D. (2014). Discours et analyse du discours. Armand Colin.

Maingueneau, D. (2016). Analyser les textes de communication. Armand Colin.

Martín Barbero, J. (1991). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. [2.ª Ed.]. Ediciones Gustavo Gili.

Mendoza Michilot, M. (2013). 100 años de periodismo en el Perú, 2 tomos. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.

Montero, V. (2008). Análisis psicosocial del discurso de la prensa sensacionalista peruana y las actitudes de sus lectores. Revista de Investigación en Psicología, 11(2), 153-181. https://doi.org/10.15381/rinvp.v11i2.3846

Odin, R. (2011). Les espaces de communication. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.

Pahuacho, A. (2014). El tópico sacrificial en los discursos de la prensa deportiva en el Perú. El caso del futbolista Paolo Guerrero. Correspondencias & Análisis, 4, 153- 175. https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.08

Villalobos, M. (2020). Los temas policiales y la violencia, los asuntos priorizados por el diario más exitoso de habla hispana. Desde el Sur, 12(1), 177-200. https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0012

Wood, D. (2000) The peruvian press under recent authoritarian regimes, with special reference to the autogolpe of President Fujimori. Bulletin of Latin American Research, 19(1), 17-32. https://doi.org/10.1111/j.1470-9856.2000.tb00090.x

Zola, E. (2012). La fortune des Rougon. Gallimard.

Published

2022-12-22

How to Cite

Discursive forms of the Peruvian popular press in the 90s. (2022). Letras (Lima), 93(138), 124-136. https://doi.org/10.30920/letras.93.138.9