Crónica de músicos y diablos: A narrative structure based on the transgression of the forms of the hegemonic discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v14i18.19483

Keywords:

literary carnival, menippean satire, Afro-Peruvian literature, hegemonic discourse

Abstract

This paper is a critical study about Crónica de músicos y diablos (1991), one of Gregorio Martinez’s most remarkable novels, characterized by its historical inspiration and its popular trend. First at all the purpose of this research is to identify characteristics that associate the novel with the literary carnival and with the transgressions which are typical of Menippean satire. From this perspective, we propose that in terms of novel structure, the story evidences an appropriation of the narrative forms that construct the hegemonic discourse from the historical point of view (the epic novel, the historiographic chronicle, the travel chronicle, and the journalistic chronicle). We will explain that Martínez’s novel pretends to subvert this discourse using parody and humor to expose its cracks and shortcomings and, at the same time, develops a popular point of view about the conflictive Peruvian history.

References

Añón, V. (2014). Narrativas de viaje y espacialidad en crónicas de la conquista de América. Apuntes comparativos para una discusión. Anales de Literatura Hispanoamericana, 43, 13-31. https://revistas.ucm.es/index.php/ALHI/article/view/47164

Aracil, B. (2009). Hernán Cortés y sus cronistas: la última conquista del héroe. Atenea, (499), 61-76. https://scielo.conicyt.cl/pdf/atenea/n499/art_04.pdf

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Taurus.

Bajtín, M. (1998). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Alianza Editorial.

Bajtín, M. (2003). Problemas de la poética de Dostoievski (2.a ed.). Fondo de Cultura Económica.

Boetsch, P. (2003). La literatura de viajes y la mirada antropológica. Boletín de Literatura Comparada, 28-30, 49-62. https://bdigital.uncu.edu.ar/5094

Carazas, M. (2011). Estudios afroperuanos. Ensayos sobre identidad y literatura afroperuanas. Centro de Desarrollo Étnico.

Carrillo, D. (2010). Novelar es una travesía. Crónica de músicos y diablos o la gesta del migrante. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/435/Carrillo_jd .pdf?sequence=1&isAllowed=y

Forgues, R. (2005). Gregorio Martínez: el espejo en que Narciso se mira y no se reconoce —acerca de Biblia de Guarango y Libro de los espejos—. Escritura y Pensamiento, 8(17), 223-239.

Forgues, R. (2009). Gregorio Martínez, danzante de tijera. Editorial San Marcos.

Genette, G. (1989). Figuras III. Editorial Lumen.

Genette, G. (2001). Umbrales. Siglo XXI Editores.

Huespe, A. (2012). Gregorio Martínez, cronista de otra historia. Literatura y Lingüística, (26), 135-142. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112012000200009

Lukács, G. (2010) Teoría de la novela. Un ensayo histórico filosófico sobre las formas de la gran literatura épica. Ediciones Godot.

Márquez, I. (1994). Crónica de músicos y diablos de Gregorio Martínez: Desautorización del canon y metáfora de la escritura. Chasqui. Revista de literatura latinoamericana, (1), 53-59.

Martínez, G. (1991). Crónica de músicos y diablos. Peisa.

Montalvo, F. (2018). La risa y la parodia como estrategias discursivas de reivindicación en Crónica de músicos y diablos: una aproximación desde la teoría del carnaval de Bajtín. D’Palenque. Literatura y Afrodescendencia, (3), 35-47. http://dpalenque.com.pe/wp-content/uploads/2019/09/DPalenque-N%-C2%B0-3-Montalvo.pdf

Vilahomat, J. R. (2010a). Sátira híbrida y sujeto menipeo: la literatura cubana y latinoamericana actual. Espéculo. Revista de estudios literarios, (44). http://webs.ucm.es/info/especulo/numero44/satirahi.html

Vilahomat, J. R. (2010b). Sátira menipea en trayecto: la literatura latinoamericana actual vuelve a sus orígenes. Pterodáctilo. Revista de arte, literatura, lingüística y cultura, (9). https://repositories.lib.utexas.edu/bitstream/handle/2152/22880/Pterodactilo9 _Critica_Vilahomat.pdf?sequence=9&isAllowed=y

Downloads

Published

2021-06-29

How to Cite

Crónica de músicos y diablos: A narrative structure based on the transgression of the forms of the hegemonic discourse. (2021). Tesis (Lima), 14(18), 61-80. https://doi.org/10.15381/tesis.v14i18.19483