The contemporary theatrical event. Notes on its development in Lima
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.19778Keywords:
theatricality, corporality, performanceAbstract
The article puts into focus the components of the contemporary theatrical event. To do this, it reviews several categories, such as ‘theatricality´ and ‘performance’, as well as the role of words within a scenic materiality constructed begenning with the moving body. It also examines the role of the audience as an observing translator of the meanings of the scenic event of which it partakes. This article approaches an understanding of the scenic or theatrical event through authors such as Artaud, Dubatti, Fischer-Lichte, Lehmman, Prieto and Rancière, among others. A theoretical framework is attempted for a certain theatricality that integrates any scenic manifestation in which space, sound, and body are fibers of a multi-sensory textual weave whose full meaning is wholly completed only by an active spectator.
References
Artaud, A. (2006). El teatro y su doble. Edhasa.
Ball, H. (2005). La huida del tiempo (un diario). Con el primer manifiesto dadaísta. El Acantilado.
Bentivoglio, L. (1990). Teatro-danza: descripción de un paisaje. El Público. Revista Bimestral del Espectáculo, 76, 50-61.
Benza, R. (mayo de 2010). Entrevista a Jorge Baldeón, Rodrigo Benza, Proyecto Empleadas. http://ciudadaniasx.org/entrevista-a-jorge-baldeon-rodrigobenza-proyecto-empleadas/
Cueva, C. (2019). ¿Qué es la performance? Parte 3. [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=P0Ky7dTDbMM
Cornago, O. (2006). Teatro posdramático: Las resistencias de la representación. En J. Sánchez y J. Abellan (Dir.), Artes de la escena y de la acción en España 1978-2002 (pp. 165-179). Universidad de Castilla-La Mancha.
Cornago, O. (2005). ¿Qué es la teatralidad? Paradigmas estéticos de la modernidad. Telón de Fondo, 1(1). http://archivoartea.uclm.es/textos/que-es-la-teatralidad-paradigmas-esteticos-de-la-modernidad/
Diéguez, I. (2009). Escenarios y teatralidades liminales. Prácticas artísticas y socioestéticas. http://archivoartea.uclm.es/textos/escenarios-yteatralidades-liminales-practicas-artisticas-y-socioesteticas/
Dubatti, J. (2017). Teatro-matriz y teatro liminal. El problema de la liminalidad en el acontecimiento teatral y el corpus de los estudios teatrales. En J. Dubatti (Coord.), Poéticas de liminalidad en el teatro (pp.13-36). Ensad.
Dubatti, J. (2016). Una filosofía del teatro. El teatro de los muertos. Ensad.
Dubatti, J. (2007). Filosofía del teatro I. Convivio, experiencia, subjetividad. Atuel.
Espinosa, A. (30 de setiembre de 1986). Entrevista “Made in Perú”, ¿una propuesta anárquica? La Razón.
Fischer-Lichte, E. (2014). Estética de lo performativo. Abada Editores.
Lehmann, H. (2013). Teatro posdramático. Cendeac.
Lora, L. (2019). Yuyachkani en la posmodernidad: Visibilización y resistencia. [Tesis de magíster en Artes Escénicas, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/15182/Lora _Cuentas_Yuyachkani_posmodernidad_visibilizaci%c3%b3n1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nuevos lenguajes del arte en escena. (11 de marzo de 2010). El Comercio. http://e.elcomercio.pe/66/impresa/pdf/2010/03/11/ECCU110310c7.pdf
Naters, O. (2020). Introducción a la danza. Clase 2. [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YpeN52ozxv8
Naters, O. y Zavala, A. (2016). Ino Moxo: Danza, teatro y resonancias. https://redaccion.lamula.pe/2016/04/01/ino-moxo/valentinaperezllosa/mazónicas
Mitrovic, M. (agosto de 2019). Sujeto, espacio y utopía en LOT. http://lotperu.org/project/dialogos-escenicos/
Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Toma.
Prieto, A. (2009). ¡Lucha Libre! Actuaciones de teatralidad y performance. En D. Adame (Ed.), Actualidad de las artes escénicas. Perspectiva latinoamericana. Universidad Veracruzana. http://archivoartea.uclm.es/textos/lucha-libre-actuaciones-de-teatralidad-y-performance/
Prieto, A. (2007). Performance y teatralidad liminal: hacia la represent-acción. Investigación Teatral. Revista de Artes Escénicas y Performatividad, 1, 21-33. http://archivoartea.uclm.es/textos/performance-y-teatralidadliminal-hacia-la-represent-accion/
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Ediciones Manantial.
Rubio, M. (2014). Sobrevivir en grupo. Teatro e Storia, 35, 255-267. http://www.teatroestoria.it/pdf/35/35-19-rubio.pdf
Salazar, H. (octubre de 1989). Una (otra) identidad de la danza-teatro. El Público, 52-53.
Sánchez Montes, M. J. (2004). El cuerpo como signo. La transformación de la textualidad en el teatro contemporáneo. Biblioteca Otras Eutopías.
Taylor, D. (2016). ¿Qué es una performance? https://www.youtube.com/watch?v=to9jSVcj6KU
Taylor, D. (2011). Introducción, performance, teoría y práctica. En D. Taylor y M. Fuentes (Eds.), Estudios avanzados de performance (pp. 7-30). Fondo de Cultura Económica.
Verlaine, P. (1999). One hundred and one poems by Paul Verlaine: a bilingual edition [Ciento un poemas de Paul Verlaine]. N. Shapiro (Trad.). University of Chicago.
Tarazona, E. (2005) Accionismo en el Perú (1965-2000). Rastros y fuentes para una primera cronología. ICPNA. https://www.academia.edu/6400139/Accionismo_en_el_Per%C3%BA_1965-2000_._Rastros_y_fuentes_para_una_primera_cronolog%C3%ADa
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Milagros Esquivel
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).