Popular artistic expression in Lima: From the chicha poster to the chicha aesthetic
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v14i18.20708Keywords:
chicha aesthetics, chicha music, chicha posters, sociology of art, society and artAbstract
This article examines the initial points of a creative process that articulates new popular identities in Lima that comes from the economic and cultural circuit of chicha music. These are symbolically expressed in the graphic production called chicha aesthetics, which since the second decade of this century has been positioned with new vigor in the capital. Chicha aesthetics is a diversity of graphic, artistic and cultural productions that emerged approximately in 2010, it had its origin in the classic chicha poster that has been published on the walls of neighborhood houses in Lima since the 1970s. In the article we will focus on pointing out the process that gave rise to the new graphic proposals, the transition from a creative process anchored to chicha musical expression to another that, starting from it, discovers another type of sensitivity linked to graphic art, of a generation that It was nourished by chicha music and today it expresses itself with its own voice and sensitivity, giving a turn to the cultural productions of the last century. All this originated a diversity of artistic creations, it expanded in the city and they called it chicha aesthetics.
References
Amigo, R. (2018). Entrevista a José Ruiz Durand. Argentina, Fundación Malba. https://www.malba.org.ar/evento/artistas-de-la-coleccion-jesus-ruiz-durand/
Bailón, J. y Nicoli, A. (2009) Chicha power. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Cárdenas, H. R. (2014). Música chicha. La música tropical andina en la ciudad del Cuzco. Ediciones Interculturalidad.org.
Cuyubamba, K. M. (2013). MONKY, el pionero de los afiches chicha. https://issuu.com/monkyartistapopular/docs/portafolio_monky_y_la_ publicidad_po
Degregori, C. I. (1984). Huayno, chicha: el nuevo rostro de la música peruana. Cultura popular, (13-14), 187-93.
Flores-Hora, D. (2006). La reforma agraria o la muerte del latifundio. El pop “achorado” en el Perú. Crítica.cl. Revista Latinoamericana de Ensayo. https://critica.cl/artes-visuales/la-reforma-agraria-o-la-muerte-del-latifundio-elpop-%E2%80%9Cachorado%E2%80%9D-en-el-peru
Freund, G. (2011). La fotografía como documento social. Editorial Gustavo Gili.
Haciendo Perú TV Perú. (2011). Afiche chicha (parte 1). Haciendo Perú TV Perú. https://www.youtube.com/watch?v=D5fqOi6EnFA
Hurtado, W. (1995). Chicha peruana. Música de los nuevos migrantes. Grupo de Investigaciones Económicas (ECO).
Lauer, M. (2007). Introducción a la pintura peruana del siglo XX. Editorial Universitaria de la Universidad Ricardo Palma.
La Nación. (2010). Carteles chicheros: el flúor de la periferia limeña. La Nación. http://www.lanacion.cl/noticias/site/artic/20101030/pags/20101030181401.html
Martín-Barbero, J. (mayo-junio de 1999). El miedo a los medios. Política, comunicación y nuevos modos de representación. Nueva Sociedad, (161), 43-56.
Martuccelli. D. (2015). Lima y sus arenas. Poderes sociales y jerarquías culturales. Cauces Editores.
Munive, M. (2003). Lima bidimensional. Identidades, El Peruano (8-9).
Núñez, L. y Llorens, J. A. (1981). De la jarana criolla a la fiesta andina. Quehacer, (9), 107-127.
Panofsky, E. (1987). El significado en las artes visuales. Alianza Editorial.
Portocarrero, G. (2015). Imaginando al Perú. Búsquedas desde lo andino en arte y literatura. Instituto Riva-Agüero.
Quispe Lázaro, A. (2000). Globalización y cultura en contextos nacionales y locales: de la chicha a la tecnocumbia. Debates en Sociología, (25), 119-142.
Quispe Lázaro, A. (2004). La cultura chicha en el Perú. Construyendo Nuestra Interculturalidad, (1), 1-7. https://www.researchgate.net/publication/221940405_La_cultura_chicha_en_el _Peru
Quispe Lázaro, A. (2013). Del “Perú hirviente” a la “cultura chicha”: transculturación y relaciones conflictivas en el medio urbano limeño. En C. Esparza, M. Giusti, et al. (eds.), Arguedas: La dinámica de los encuentros culturales. Vol. II (123-135). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Quispe Lázaro, A. (2016a). Chicha music, urban subarlternity, and cultural identities in Peru: Construction of the local and translocal scene. En J. Mendívil y C. Spencer (eds.), Made in Latin America. Studies in popular Music (99-110). Routledge.
Quispe Lázaro, A. (noviembre de 2016b). La estética chicha: del barrio a la galería de arte. En MAC-Lima (organizadora). Coloquio internacional hispanoamericano y exposición Juna Acha. Reflexiones contemporáneas latinoamericanas. Museo de Arte Contemporáneo de Lima, Perú.
Quispe Lázaro, A. (2019). Música tropical peruana: la chicha. Construcción de nuevas identidades. En J. D. Parra (comp.). El libro de la cumbia. Resonancias, transferencias y trasplantes de las cumbias latinoamericanas (147-173). Instituto Tecnológico Metropolitano y Edimúsica Discos Fuentes.
Romero, R. (1989). Música urbana en un contexto campesino: tradición y modernidad en Paccha ( Junín). Anthropologica, 19-33.
Sánchez, M. (2016). Más allá del pop achorado: una propuesta de relectura de los afiches de Jesús Ruiz Durand para la Reforma Agraria del gobierno de Juan Velasco Alvarado. [Tesis de maestría en Historia del Arte y Curaduría, Pontificia Universidad Católica del Perú].
Stastny, F. (1981). Las artes populares del Perú. Fundación del Banco Continental para el Fomento de la Educación y la Cultura (Edubanco).
Wong, W. (2006). Principios del diseño en color. Gustavo Gili Diseño.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Arturo Quispe Lázaro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).