National imaginaries on the Peruvian Indian: José Uriel García within intellectual networks during the first decades of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.20812Keywords:
new indian, José Uriel García, melting pot, indigenismAbstract
This paper aims to demonstrate the positioning and legitimation of the aesthetic-ideological project of the “new Indian”, theorized by the Cusco’s essayist José Uriel García, based on the intellectual networks that were being configured in the first decades of the 20th century. Our critical historical methodology is based on the analysis of texts whose meanings are in dialogue with the historical moment of their production and with the intellectual field of the period. Our main object of study is the essay The New Indian (1930), by the Cusco’s ideologue. It was found that, as opposed to the more purist national imaginary of the indigenous, based on past evocations (especially Inca times) of hegemonic indigenism, Uriel García’s approach emerged as a project of rupture from his contemporary vision of the Indian. We consider this did not imply lack of interest in the Indian of the past, but rather a more complex aesthetic-ideological position in which critical categories with semantic density such as “mestizaje espiritual” or “indianidad” come into play.
References
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.
Barrantes, P. (1927). Los Andes motivo pictórico. Camilo Blas. La Sierra, 1(8), 39-41.
Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Montressor.
Caparo, M. (2019). José Uriel García: el discurso del arte mestizo como proyecto de identidad nacional en los artículos publicados en el diario La Prensa de Buenos Aires (1931-1939). [Tesis de licenciatura en Arte, Universidad Nacional Mayor de San Marcos].
Chioino, J. (1922). De la Arequipa intelectual y artística. Mundial, 3(122), s. p.
Contreras, F. (2001). La idea de espíritu del pueblo en F.C.V. Savigny. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, (35), 161-187.
Cornejo, A. (1981). La cultura nacional: problema y posibilidad. Lluvia Editores.
De la Cadena, M. (2004). Indígenas mestizos. Raza y cultura en el Cusco. Instituto de Estudios Peruanos.
García, U. (1924). El Cuzco de la colonia. Revista Universitaria, (44-45), 30-42.
García, U. (2015 [1930]). El nuevo indio. Lima: Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
Giesen, B. (1993). Die Intellektuellen und die Nation. Eine deutsche Achsenzeit. Suhrkamp.
Góngora, M. (1987 [1980]). Nociones de cultura y civilización en Spengler. En Civilización de masas y esperanza y otros ensayos (pp. 75-92). Vivaria.
Lauer, M. (2007). Introducción a la pintura peruana del siglo XX. (2.ª ed.). Editorial Universitaria, Universidad Ricardo Palma.
López, Y. (2004). El Cusco, paqarina moderna: cartografía de una modernidad e identidades en los Andes peruanos (1930-1935). Universidad Nacional Mayor de San Marcos y Concytec.
Mariátegui, J. (2007 [1928]). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. (3.ª ed.). Fundación Biblioteca Ayacucho.
Mellado, L. (2008). Aproximaciones a la idea de nación: convergencias y ambivalencias de una comunidad imaginada. Alpha, (26), 29-45.
Mendoza, Z. (2006). Crear y sentir lo nuestro. Folclor, identidad regional y nacional en el Cuzco, siglo XX. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Orrego, A. (1927). Americanismo y peruanismo. Amauta, 2(9), 5-6.
Orrego, A. (1928). ¿Cuál es la cultura que creará América? Amauta, 2(14), 4.
Ortega y Gasset, J. (1983). Obras completas. Tomo V. Alianza y Revista de Occidente.
Sánchez, L. (1998 [1920]). La literatura peruana. Tesis universitaria de 1920. Instituto Luis Alberto Sánchez.
Stastny, F. (1976) Arte peruano: investigaciones y difusión, 1970-1976. Cuadernos del Consejo Nacional de la Universidad Peruana, (20-21), 70-82.
Tamayo, J. (1980). Historia del indigenismo cuzqueño, siglos XVI-XX. Instituto Nacional de Cultura.
Valcárcel, L. (1914). La cuestión agraria. Revista Universitaria, (9), 16-38.
Villanueva, P. (2021). Cuestionamiento al indigenismo plástico peruano: el caso de Camilo Blas en la década de 1920. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 16(2), 250-263.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Philarine Stefany Villanueva Ccahuana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).