The narrative feature in Tennessee Williams play The glass menagerie

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21052

Keywords:

drama, narrative, theater, The glass menagerie, Tennessee Williams

Abstract

Tennessee Williams in his play The glass menagerie (1944) includes a unique narrative feature that is replicated from beginning to end of the plot. This article looks for the relevance of the narrative in the Williams’ play using a dramatic criteria. In the first place, we will study the relationship between narrativity in theater and how it has evolved over time. Then, we will propose some guidelines of dramatic theory as criteria for observing the text. Finally, we will address the use of narrative in Williams’ proposal, contrasting with autobiographical aspects, statements by the writer, fragments of the plot and another sources.

References

Abuín González, Á. (1997). El narrador en el teatro: la mediación como procedimiento en el discurso teatral del siglo XX. Universidad de Santiago de Compostela.

Alonso de Santos, José Luis (1999). La escritura dramática. (2.ª ed.). Castalia.

Barrientos Agustinho, C. (2013). La narración oral y el origen del teatro. Revista del Centro Cultural COOP de Argentina, 18, s/n

Bay, R. (1999). Introducción de El Zoo de Cristal en Williams, Tennessee, [1944] 2013. El zoo de cristal / Un tranvía llamado Deseo. Alba.

Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine. Altea, Taurus, Alfaguara.

Contreras Lorenzini, M. J. (2017). Del relato testimonial al cuerpo de la memoria: investigación performativa sobre la escenificación de testimonios de niños chilenos en dictadura. De Colombia, Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 12(1).

Dale, N. y Cantón, M. (2020). El monólogo sortea el coronavirus. El País. https://elpais.com/espana/madrid/2020-11-28/el-monologo-sortea-elcoronavirus.html

De la Parra, Marco Antonio (1995). Cartas a un joven dramaturgo. Dolmen.

Dubatti, J. (2007). Filosofía del Teatro 1. Convivio, Experiencia, Subjetividad. Atuel.

Dubatti, J. (2017). Teatro-matriz, teatro liminal: estudios de filosofía del teatro y poética comparada. Paso de Gato.

Donahue, F. (1966). El mundo dramático de Tennessee Williams. Diana.

García Barrientos, J. L. (2004). Arbor: Teatro y narratividad. Revista General del Consejo Superior de Investigaciones Científicas sobre Ciencia, Pensamiento y Cultura, 699-700(CLXXVII), 509-524.

García Barrientos, J. L. (2012). Cómo se comenta una obra de teatro: ensayo de método. Paso de Gato.

García Yebra, V. (1974). Poética de Aristóteles. Gredos.

Kartun, M. (1995). El Cuentito. Revista Argentina del Getea, 1, pp 29-31.

Lawson, J. H. (1976). Teoría y técnica de la dramaturgia. Arte y Literatura.

Mamet, D. (1998). Los tres usos del cuchillo. Alba.

Oliva Bernal, C. (2004). La verdad del personaje teatral. Universidad de Murcia.

Palant, P. (1968). Teatro. El texto dramático. Centro Editor de América Latina.

Piga Torres, D. (2002). Dramaturgia. El guion cinematográfico y la obra teatral. Universidad Ricardo Palma.

Pimentel, L. A. (1998). El relato en perspectiva. Siglo Veintiuno Editores.

The Dick Cavett Show (1974). Entrevista de TV a Tennessee Williams. [Video]. YouTube. https://youtu.be/0z_4XFy3ISk.

Tobias, R. B. (1999). El guion y la trama. Ediciones Internacionales Universitarias.

Williams, T. (1983). Memorias. Bruguera.

Williams, T. [1944] (2013). El zoo de cristal / Un tranvía llamado Deseo. Alba.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

The narrative feature in Tennessee Williams play The glass menagerie. (2021). Tesis (Lima), 14(19), 365-380. https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21052