Subjects of the announcer's enunciation in "The man who had not done anything"
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21204Keywords:
announcer, actant, Atahualpa Rodríguez, smoker, entheogenAbstract
In this investigation the poem "The man who had done nothing" from La torre de las paradojas (1926) is studied through the speaker and his relationship with the subjects of his enunciation. As a result, the speaker of the poem represents the whole of the actants through the textual focus on their parts or objects. Thus, it is concluded that the actants remain incommunicado due to their conflicting perspectives to assess the same object.
References
Cornejo Polar, J. (2018). La poesía de César Atahualpa Rodríguez. En J. Cornejo Polar, Estudios de literatura peruana (pp. 191-223). Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
De Rosa, D. (2000). Sobre el héroe decadente. Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses, 15, 57-68.
Fernández, C. (2021). Los interlocutores y campos figurativos en un poema. El caso de un poema de Vicente Huidobro y otro de Blanca Varela. Revista ConCiencia EPG, 6(1), 76-83.
García-Bedoya, C. (2019). Hermenéutica literaria. Una introducción al análisis de textos narrativos y poéticos. Universidad Nacional Mayor de San Marcos y Cátedra Vallejo.
David Cruz, J. (2015). Modelo actancial. Los resortes narratológicos de la obra de Greimas. Escribanía, 11(2), 85-110.
Lauer, M. (2001). La polémica del vanguardismo, 1916-1928. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
López Lenci, Y. (1999). El laboratorio de la vanguardia literaria en el Perú. Horizonte.
Mamani Macedo, M. (2017). Sitio de la tierra. Antología del vanguardismo literario andino. Fondo de Cultura Económica.
Pantigoso Pecero, M. (1961). César Atahualpa Rodíguez y La torre de las paradojas. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Pantogoso Pecero, M. (1970). La espiral introyectiva en la poesía de César Atahualpa Rodríguez. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Rodríguez Olcay, C. A. (1926). La torre de las paradojas. Ediciones de “Nuestra América”.
Sánchez Franco, M. S. (2007). La representación del sujeto aristócrata y del sujeto juvenil drogado en Historietas malignas de Clemente Palma. [Tesis de licenciatura en Literatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/591/Sanchez_ fm.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Saniz Balderrama, L. (2008). El esquema actancial explicado. Punto Cero. Universidad Católica Boliviana, 13(16), 91-97.
Segura Zariquiegui, A. (2012). La melancolía en la poesía modernista peruana. Universidad Autónoma de Madrid.
Segura Zariquiegui, A. (2016). César Atahuallpa Rodríguez: la interiorización poética postmodernista peruana. Cartaphilus, 14, 189-203.
Slawinski, J. (1989). Sobre la categoría de sujeto lírico. Textos y contextos. Una ojeada en la teoría literaria mundial, 2, 333-346.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Josué Yared Medina Huamán
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).