Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21215

Keywords:

curriculum, indigenismo, mestizaje, Peruvian art history

Abstract

This article raises the idea that the artistic historiography of Cusco (1918-1925) is based on the analysis of Indo-mestizo ideological contents that sought to unite national history through artistic objects. The main objective of this research is to demonstrate that the North American educational policies and curricula in Albert Giesecke's rectory had an influence on Peruvian art studies. The analysis approach used is artistic historiography, in this sense the University Magazine, documents and critical bibliography of Luis Eduardo Valcárcel and José Uriel García were reviewed. Whose axis of inquiry will demonstrate its emergence with the qualification of the chair of History of Peruvian art (1917). As a result, when writing the texts, it was verified that their existence corresponds to protect the Castizo art of the Hispanic, correlated in works by Indo-mestizo artists. The research allows us to conclude that artistic historiography is an expression of the provincial intellectual to rewrite the national identity.

References

Anexo 6. (1916). Número de lecciones dictadas por los señores catedráticos de la Universidad del Cuzco, durante el año académico de 1916. Revista Universitaria. Órgano de la Universidad del Cuzco, (18), 35-40.

Anexo 13. (1917). Número de lecciones dictadas por los señores catedráticos de la Universidad del Cuzco, durante el año académico de 1917. Revista Universitaria. órgano de la Universidad del Cuzco, (22), 63-65.

Bauer, H. (1983). Historiografía del arte. Introducción crítica al estudio de la Historia del Arte. Taurus.

Caparó, M. A. (2021). Autenticidad del arte cusqueño del siglo XVII en la obra de José Uriel García (1922-1925). Acta Herediana, 64 (1), 5-13.

Borrás, G. (2001). Cómo y qué investigar en historia del arte, una crítica parcial de la historiografía española. Serbal.

Cosío, J. G. (1925). El Cuzco histórico y monumental, monografía de la ciudad imperial. Inkazteca.

García, J. U. (1922). La ciudad de los incas, Cuzco. Estudios arqueológicos. Rosas.

García, J. U. (1925). Guía histórico-artística del Cuzco. Homenaje al centenario de Ayacucho. Garcilaso.

García, J. U. (1925-1926). El movimiento filosófico contemporáneo y los ideales nacionales. Revista Universitaria. Órgano de la Universidad del Cuzco. XIII(49-50), 25-37.

Giesecke, A. (1914). Memoria leída por el rector en el año académico. Revista Universitaria. órgano de la Universidad del Cuzco, (11), 47-48.

Giesecke, A. (1916). La universidad durante el año de 1916. Revista Universitaria. Órgano de la Universidad del Cuzco, (18), 14-16.

Giesecke, M. (2015). Política educativa y ruralidad en el Perú: 1900 a 1930. Tomo I-II. [Tesis doctoral en Ciencias Sociales, Universidad Nacional Mayor de San Marcos].

Giesecke, M. (2016). El progresivismo y la formación de los intelectuales en el Perú. La labor de Giesecke, rector de la Universidad del Cusco. Investigaciones Sociales, 20(36), 27-40.

Giesecke, M. (2017). Colección de tesis de la Universidad del Cusco sustentadas en el rectorado del Dr. Albert A. Giesecke (1910-1923), ubicadas en la Biblioteca del Instituto Riva-Agüero. Revista del Instituto Seminario de Historia Rural Andina, 1(2), 13-34.

Marcos, M. (2018). La historiografía artística nacional en la UNMSM (ensayo). Apostilla, (3), 11-29.

Martín, J. (1996). Instrucción pública (1904-1908). BIRA, (23), 413-426.

Morales, M. (2015). Albert A. Giesecke, rector de la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco. [Tesis de licenciatura en Historia, Universidad Nacional San Antonio Abad del Cusco].

Morillo-Miranda, E. (2009). Reformas educativas en el Perú del siglo XX. Ibero Americana de Educación, 1-8. https://oei.int/oficinas/secretaria-general

Pacheco, C. (1914). Discurso de apertura del año académico de 1914. Revista Universitaria. órgano de la Universidad del Cuzco, (9), 6-15.

Ramos, M. (2007). Trayectoria y rol institucional de la Escuela Académico-Profesional de Arte. [Tesis de licenciatura en Arte, Universidad Nacional Mayor de San Marcos].

Robles, E. (2004). Las primeras escuelas normales en el Perú. Historia de la Educación Latinoamericana, 6(6) 57-86.

Stastny, F. (1976). Arte peruano: investigaciones y difusión, 1979- 1976. Cuadernos, (20-21), 70-82.

Tamayo, J. (1980). Historia del indigenismo cusqueño. Instituto Nacional de Cultura.

Ugarte, C. (1917). Las universidades menores. Revista Universitaria. Órgano de la Universidad del Cuzco, (19), 14-18.

Ugarte, C. (1912). +Evolución de la enseñanza universitaria. Revista Universitaria. Órgano de la Universidad del Cuzco, (1), 44-55.

Valcárcel, L. E. (2017). De la vida incaica, algunas captaciones del espíritu que la animó. Chaska.

Valcárcel, L. E. (1981). Memorias. Instituto de Estudios Peruanos.

Valcárcel, L. E. (1972). Tempestad en los Andes. Universo.

Valcárcel, L. E. (1925). Del ayllu al imperio. Garcilaso.

Zevallos, M. (2016). Evolución legal y pedagógica de los sistemas académicos de la Universidad Peruana desde el siglo XX hasta el presente año (2012). LEX, XI(11), 399-412.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923). (2021). Tesis (Lima), 14(19), 109-130. https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21215