The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21217Keywords:
photographic essay, aesthetic, evocation, pain, absenceAbstract
This study aims to explain photography’s capacity to develop essayistic visual narratives that tend to create messages focused on photography’s evocative power rather than on its informative one, even when the matrix of such narratives is rooted in the document itself. These new visual narratives, based mainly on the sensorial power of photography and that have seen its production multiplied since the arrival of the 21st century, enable new ways of unraveling the image’s latent meanings, which cannot be seen, but can be intuited. The authors whose photo essays are analyzed in this article, organize the image’s visual elements in such way that when confronted with the spectator during the contemplative act, unveil, through evocation, photography’s multiple latent meanings such as, in these cases, pain, loss and emptiness, but also hope and resilience.
References
Amar, P. J. (2000). Le photojournalisme. Nathan Université.
Ávila Cano, J. A. (2017). El ensayo fotográfico. Entre demandas documentales y aspiraciones estéticas. Un estudio de caso: habitar la oscuridad. [Tesis de doctorado en Historia del Arte, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://www.academia.edu/41586624/El_ensayo_fotográfico_entre_demandas_ documentales_y_aspiraciones_estéticas_Un_estudio_de_caso_Habitar_la_ oscuridad_de_Marco_Antonio_Cruz
Anza, A. L. (2016). La casa que sangra. Revista Cuarto Oscuro, 141, 8-23.
Barthes, R. (1986). Retórica de la imagen. En Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Paidós.
Berger, J. (2017). Para entender la fotografía. Editorial Gustavo Gili.
De La Peña, I. (2008). Ética, poética y prosaica. Ensayos sobre fotografía documental. Editorial Siglo XXI.
Del Valle, A. (2020). Inter-Foto (1979-1980). Memoria y fotografia social, la irrupción de un nuevo sujeto. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Dondis, D. A. (1992). La sintaxis de la imagen. Editorial Gustavo Gili. https://jenydreher.files.wordpress.com/2013/05/la_sintaxis_de_la_imagen.pdf
Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. Paidós.
Escalante Gonzalbo, P., García Martínez, B., Jáuregui, L., Vázquez, J. Z., Speckman Guerra, E., Garcíadiego, J., Aboites Aguilar, L. (2004). Historia mínima de México. El Colegio de México.
Franklin, S. (2016). The documentary impulse. Phaidon.
Freundt, G. (2006). La fotografía como documento social. Editorial Gustavo Gili.
Garay, A. y Villacorta, J. (2016). El origen y desarrollo de la noción del reportero gráfico en el Perú y la visualidad del territorio a inicios del siglo XX. Revista Diálogo Andino, 50, 99-113. https://www.redalyc.org/pdf/3713/371346599008.pdf
García Krinsky, E. C. (2006). Imaginarios y fotografía en México, 1839-1970. Lunwerg.
Gautreau, M. (2015). La fotografía de la Revolución mexicana: ¿el nacimiento de un fotoperiodismo mexicano? L’Ordinaire des Amériques, 219. https://doi.org/10.4000/orda.2093
Krajnik, F. (2018). Uchuraccay. Fondo Editorial de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. http://dx.doi.org/10.19083/978-612-318-123-9
León Cannock, A. (2017). El pensamiento de las imágenes. Anotaciones sobre la performatividad de las imágenes y el arte contemporáneo. En Artículos de investigación sobre fotografía. Centro de Fotografía de Montevideo.
Majluf, N. y Wuffarden, E. (1997). Documentos: tres décadas de fotografía en el Perú, 1960-1990. Museo de Arte de Lima.
Martínez, Y. (2019). La casa que sangra. KWY Ediciones.
Monroy Nasr, R. (2017). Con el deseo en la piel, Un episodio de la fotografía documental a fines del siglo XX. Universidad Autónoma Metropolitana.
Plazaola, J. (1973). Introducción a la estética. Historia, teoría, textos. Publicaciones de la Universidad de Deusto.
Ritchin, F. (2009). Después de la fotografía. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Sutherland, P. (2016). The Photo Essay. Visual Anthropology Review, 32(2), 115-121. https://ualresearchonline.arts.ac.uk/10525/
Vásquez Escalona, A. (2011). El ensayo fotográfico, otra manera de narrar. Quórum Académico, 8(16), 301-314. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3865249
Willumson, G. (1992). W. Eugene Smith and the photographic sssay. University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Cecilia Larrabure Simpson
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).