Concept of the baroque in Travesía de extramares (1950)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21221

Keywords:

Martín Adán, the baroque, Travesía de extramares, opposition concept, Peruvian poetry

Abstract

The purpose of this research is to study the concept of the baroque as a fundamental aspect in the vision of the existence of the poetry book Travesía de extramares by Martín Adán (1950). To inquire about the baroque influence on the poet's work, the texts Los exilios interiores by Lauer (1983) and César Vallejo, Martín Adán, Emilio Adolfo Westphalen by Bendezú (2006). The first one will observe the baroque aspect related to hermeticism; of the second, the  examination of the respective poems. On the other hand, the notion of the baroque in  D'Ors will be investigated, where the aforementioned term is exhibited in the manner of a supratemporal category in constant as opposed to the classic. The consequences of our research manage to contemplate the vision of the baroque as an oppositional concept, rather than a strict literary style.

References

Arduini, S. (2000). Prolegómenos a una teoría general de las figuras. Universidad de Murcia.

Bendezú, E. (2006). César Vallejo, Martín Adán, Emilio Adolfo Westphalen. Universidad Ricardo Palma

Carpentier, A. (2007). Ensayos selectos. Corregidor.

De Jesús, C. (1960). Vida y obras de San Juan de la Cruz. Biblioteca de Autores Cristianos.

De la Fuente Benavides, Rafal [Martín Adán]. (1982). Obras en prosa. Edubanco.

De la Fuente Benavides, Rafal [Martín Adán]. (1971). Obra poética (1928-1971). Instituto Nacional de Cultura.

D’Ors, E. (1993). Lo barroco. Tecnos.

González Vigil, R. (1982). La anti-poética de Martín Adán. Revista de la Universidad Católica, 11-12, 229-255. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/49253

Heidegger, M. (2010). Sendas perdidas. Alianza Editorial.

Holthusen, H. (1958). Rainer Maria Rilke. Alianza Editorial.

Keats, J. (1995). Odas y sonetos. Ediciones Hiperión.

Lauer, M. (1983). Los exilios interiores. Una introducción a Martín Adán. Mosca Azul Editores.

Lezama, J. (1993). La expresión americana. Fondo de Cultura Económica.

Mariátegui, J. C. (2018). Originales e inéditos 1928. Ariadna Ediciones.

Milton, J. (1943). Paradise lost and other poems. Classics Club.

Nietzsche, F. (1997). Ecce homo. Alianza Editorial.

Piñeiro, A. (2003). Desventura en extramares. Conciencia desgarrada en la poética de Martín Adán. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Piñeiro, A. (2017). La herética de Martín Adán. Academia Peruana de la Lengua.

Rilke, R. M. (1987). Elegías de Duino / Los sonetos a Orfeo. Cátedra.

Sobrevilla, D. (1998). De lo barroco en el Perú de Martín Adán. Lienzo. Revista de la Universidad de Lima, (19), 305-356. https://doi.org/10.26439/l.v0i019.1631

Vargas, L. (1995). Martín Adán. Editorial Brasa.

Wölfflin, H. (1986) Renacimiento y barroco. Paidós.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Concept of the baroque in Travesía de extramares (1950). (2021). Tesis (Lima), 14(19), 251-268. https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21221