Oscillating towards herself. The poetic pendulum in “I am the bad girl in history”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21231

Keywords:

poetry, poetics, poetic pendulum, meaning, poetic self

Abstract

This present study analyzes the levels of representation and figuration of the poem “I am the bad girl in the history” in order to discover the role played by the poetic self from the perspective of Paul Valéry’s poetic pendulum. Thus, through an eclectic analysis, in which it considers proposals from rhetoric to cognitive semantics, we will achieve a deeper understanding of dialectics, based on the concepts of presence and absence anchored in a symmetry of meaning and sound, which underlies in the emblematic poem by María Emilia Cornejo.

References

Albaladejo, T. (1991). Retórica. Editorial Síntesis.

Bustamante, C. (8 de enero de 2001). La crisis de los 80 en la literatura femenina del Perú: la fuerza desconocida del terror. Ciberayllu.org. https://andes.missouri.edu/andes/especiales/cb_crisis80.html

Cano, M. (2000). Configuraciones. Un estudio sobre las figuras retóricas. Cántaro Editores.

Castañeda, N. (11 de mayo de 1974). El poema de una mujer: María Emilia Cornejo. En Diario La Raza, III, Ilustración: Luis Macharé. [Blog]. Terra Ígnea. http://terraignea.blogspot.com/2006/02/el-poema-de-una-mujer.html

Chazarreta, D. (1998). El péndulo poético de Valéry en Muerte de Narciso de Lezama Lima, Orbis Tertius, 3(6).

Cornejo, M. (2004). En la mitad del camino recorrido. Ediciones Flora Tristán.

De Lima, P. (2008, julio 10). Un conversatorio poco productivo. [Blog]. Zona de Noticias. http://zonadenoticias.blogspot.com/2008/07/foto-leyenda.html

Ducrot, O. (2001). El decir y lo dicho. Paidós.

Escandell, V. (1991). Sobre las reduplicaciones léxicas. Lingüística Española Actual, 13, 71-86.

Escobar, A. (1973). Antología de la poesía peruana. Tomo II. Peisa

Forgues, R. (Comp.) (1999). Cuerpo, erotismo y discurso de la feminidad en la poesía del Perú escrita por mujeres (1970-1995). En Mujer, creación y problemas de identidad en América Latina. Universidad de los Andes. [Referencias a la poesía de María Emilia Cornejo en las pp. 133-138].

Forgues, R. (2004). María Emilia Cornejo. El reto del eros. En R. Forgues (Ed.), Plumas de Afrodita. Una mirada a la poeta peruana del siglo XX (pp. 103-109). Editorial San Marcos.

García-Bedoya, C. (2019). Hermenéutica literaria. Una introducción al análisis de textos narrativos y poéticos. Cátedra Vallejo.

González Vigil, R (1999). Poesía peruana. Siglo XX. Tomo II. Copé. [Comentarios sobre la obra de María Emilia Cornejo en las pp. 438-439].

Lakoff, G. y Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.

López-Casanova, A. (1994). El texto poético. Teoría y metodología. Ediciones Colegio de España.

Mayoral, J. (1994). Figuras retóricas. Editorial Síntesis.

Reisz, S. (1996). Voces sexuadas. Género y poesía en Hispanoamérica. Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos.

Reisz, S. (2021). María Emilia Cornejo. Bibliografía esencial. Hipatia Ediciones.

Rodríguez, A. (2011). Como tú lo estableciste. Sujeción, escisión y desolación en tres poemas de María Emilia Cornejo. Escritura y Pensamiento, 14(29), 101-124.

Sotomayor, E. (2012). De regreso a la soledad, la transparencia y la vida. Una lectura a la obra poética de María Emilia Cornejo. [Tesis de licenciatura en Literatura, Universidad Nacional Federico Villarreal].

Valéry, P. (1990). Teoría poética y estética. Visor.

Valéry, P. (2015). Notas sobre poesía. Hilos Editora.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Oscillating towards herself. The poetic pendulum in “I am the bad girl in history”. (2021). Tesis (Lima), 14(19), 269-285. https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21231