The painting of Saint Gregory Nazianzen by Erasmus Quellinus II in Lima (1788)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21235

Keywords:

Erasmus Quellinus II, flemish painting, Company of Jesus, Cuzco, Lima

Abstract

This article studies the canvas of San Gregorio Nacianceno, signed by the Flemish painter Erasmus Quellinus II, which was in the church of the Jesuits in Cuzco before the expulsion from the Peruvian viceroyalty in 1767. The revised documentation has made it possible to follow the work from its arrival at the church of the Cuzco company and its subsequent events until its transfer to Lima in 1788. This study also provides an insight into the appraisal process of the Lima painters, their criteria and estimates of the artistic value of the work.

References

Alpers, S. (1971). The decorations of the Torre de la Parada. Corpus Rubenianum Ludwing Burchard. Part IX. Arcade Press.

Bie, C. (1662). Het Gulden Cabinet vande Edel Vry Schilder-Const. Jan Meyssens.

Castro, I. (1795). Relación de la fundación de la Real Audiencia del Cuzco en 1788, y de las fiestas con que esta grande y fidelísima ciudad celebró este honor. Imprenta de la viuda de Ibarra.

Cuadros, M. (25 de marzo de 1951). Un interesante documento sobre remate de lienzos del Colegio Grande de la Compañía de Jesús que fue Colegio de los Jesuitas en el Cuzco. El Comercio, p. 11.

De Bruyn, J. (1988). Erasmus II Quellinus (1607-1678). De schilderijen met catalogue raisonné. Luca Verlag.

De Bruyn, J. (2014). Pictor doctus, pictor Antverpiae. En J. De Bruyn y S. Vézilier-Dussart (Eds.), Érasme Quellin. Dans le sillage de Rubens (pp. 15-25). Musée de Flandre.

De Bruyn. J. (18 de julio de 2019). Discovered in Peru: an altarpiece by Erasmus II Quellinus. CODART. https://www.codart.nl/art-works/altarpiece-by-erasmus-quellinus-discovered-in-peru/

Holguín, A. (2020). De Amberes a Cuzco, la odisea de una obra de Erasmus Quellinus II para los jesuitas en Perú. Philostrato, 8, 35-59. https://doi.org/10.25293/philostrato.2020.07

Kusunoki, R. (2012). Entre Roma clásica y Jerusalén santa: utopías urbanas en Lima ilustrada (1790-1815). Semata, 24, 253-268.

Latre, M. (1847 [1564]). El sacrosanto y ecuménico Concilio de Trento. Imprenta de D. Ramón Martín Indar.

Mateos, F. (1944). Historia general de la Compañía de Jesús en la Provincia del Perú. Tomo II. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Gonzalo Fernández de Oviedo.

Mejías, M. (1995). El nacimiento de la última Audiencia Indiana, sede, artistas y costes de la Audiencia del Cuzco. Laboratorio de Arte, 8, 193-206.

Mesa, J. y Gisbert, T. (1982). Historia de la pintura cuzqueña. Tomo I. Imprenta Santiago Valverde S.A.

Rupert, J. (1972). The Decorations for the Pompa Introitus Ferdinandi. Corpus Rubenianum Ludwing Burchard. Part XVI. Arcade Press.

Sanzsalazar, J. (2020). Quellinus, ‘el primer oficial’ de Rubens. Tendencias del Mercado de Arte, 128, 72-75

Vargas Ugarte, R. (1968). Ensayo de un diccionario de artífices de la América Meridional. 2.ª ed. Imprenta de Aldecoa.

Wuffardden, L. (2004). La catedral de Lima y el triunfo de la pintura. En G. Lohmann (Ed.), La basílica catedral de Lima (pp. 241-317). Banco de Crédito del Perú.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

The painting of Saint Gregory Nazianzen by Erasmus Quellinus II in Lima (1788). (2021). Tesis (Lima), 14(19), 131-147. https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21235