Peruvian post democratic transition audiovisual: from images of Marcha de los Cuatro Suyos to Vladivideos parody

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21248

Keywords:

Peruvian cinema, documentary, videoart, political cinema, vladivideo

Abstract

This article explores the importance of TV archives as device of the Peruvian documentaries produced at the beginning of the 21st century, in relation to the social and political context of the democratic transition after a crisis of governance. Also some uses of analogic video and other digital supports, like journalistic archive as technology of memory.

References

Cánepa, G. (2006). La corrupción como espectáculo: El show de los vladi-videos. Revista Chilena de Antropología Visual, 7. http://rchav.cl/imagenes7/imprimir/canepa.pdf

Delfin, M. (2016). En la salita del SIN: sobre los vladivideos y el atestiguamiento como capacidad cultural en el Perú post-Alberto Fujimori. http://mauriciodelfin.pe/2016/en-la-salita-del-sin/

Didi-Huberman, G. (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Manantial.

Frosh, P. y Pinchevski, A. (2011). Media witnessing: Testimony in the age of mass communication. Introduction.

Malek, P. (2016). Enfoques, discursos y memorias. Producción documental sobre el conflicto armado interno en el Perú. Gato Viejo Grupo Editorial.

Mitchell, W. J. T. (2019). La ciencia de la imagen. Iconología, cultura visual y estética de los medios. Akal.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. Centro Universitario de Estudios Cinematográficos. Universidad Nacional Autónoma de México.

Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Caja Negra.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Peruvian post democratic transition audiovisual: from images of Marcha de los Cuatro Suyos to Vladivideos parody. (2021). Tesis (Lima), 14(19), 583-595. https://doi.org/10.15381/tesis.v14i19.21248