Symbolic forms in ceramics, textiles and architecture. Representation of Wari ontology
DOI:
https://doi.org/10.15381/sdywvg84Keywords:
culture, ontology, agent, symbol, Andean, worldview, formAbstract
In the Andean world, the feeling of community not only occurs among human beings but also encompasses nature such as places, plants, animals and even the Works made by man, living together in a balanced relationship in daily life. This process can be observed in the Wari, this relationship has produced a mimesis that manifests itself in the composition of forms and structures of their products and objects such as ceramics, textiles and architecture, with meanings to be interpreted and that must be understood as an expression of their ontology. This ontology manifests itself in its worldview, in its relationship with the earth, in its social organization and in the management of its territorial occupation. The article seeks to assess the agents and circumstances that produce the symbolic forms recognized in ceramics, textiles, architecture, as well as their meaning, in order to understand the culture present in Wari, as well as that of its ontology, which at the same time allows us to revalue Andean thought and, therefore, our identity expressed in its artistic production.
References
Agudelo Rendón, P. (2018). El interpretar en el camino de la comprensión. Hacia una semiohermenéutica dedsde Pierce y Gadamer. Folios. Revista de la Facultad de Comunicaciones de la Univerisdad de Antioquia, 147-156.
Altamirano E., Alfredo; Mallma C., Arturo. (2014). Estudio de las formas geometricas en un ceramio Wari del Horizonte Medio del Valle del Mantaro, Perú. Arqueología y Sociedad N° 28, 407-430.
Carrion Cachot, R. (2005). La religion en el Antiguo Perù. Lima: INC.
Cassirer, E. (1971). Filosofia de las Formas Simbolicas. Mexico: Fondo de Cultura Económica.
Choque Porras, A. (2014). El Proceso de creación artística en el antiguo Perú. Arqueología y Sociedad N° 27, 29-36.
Echeverría, R. (17 de agosto de 2021). newfield consulting. Obtenido de https://www.newfieldconsulting.com/que-es-ontologia/
González, F. (1989). Los Simbolos Precolombinos. Cosmogonía, Teogonía, Cultura. Barcelona: Obelisco.
Huisman, Denis; Vergez, André; Le Strat, Serge. (2000). Historia de los filósofos, ilustrada por los textos. Madrid: Tecnos. Grupo Anaya S.A.
Isbell, W. (22 de Abril de 2000). Repensando el Horizonte Medio: el caso de Conchopata, Ayacucho, Perú. Obtenido de Boletín de Arqueología PUCP N° 4: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/boletindearqueologia/article/view/2177
Kukurelo Del Corral, M. d. (Fondo Concursable DGI PUCP 2012). AXIS HUARI: Generación de un modelo de análisis forma bi y tri dimensional para el estudio en profundidad de patrones de icnonografia prehisanica y colonial de Ayacucho. Lima, Perú: AXIS ARTE PUCP.
Lizárraga, K. (1988). Identidad Nacional y Estetica Andina: una teoría peruana del Arte. Lima, Perú: CONCYTEC.
Milla Villena, C. (1984). Genesis de la cultura andina. Lima: CAP.
Ñacari Herreras, M. (2019). El rol del fuego en el Area Ceremonial de Vegachayoq Moqo-Wari. Trujillo-Perú: Unidad de Posgrado de CCSS. UNT.
Ochatoma Parravicino, José; Cabrera Romero, Martha. (2016). Arquitectura del poder y Cultura material en Monqachayuq-Wari. Ayacucho: Instituto de Investigaciones . CCSS. UNSCH.
Perez Calderón, I. (2000). EStrucutras Megalíticas Funerarias en el Complejo Huari. Boletín de Arqueología PUCP N° 4, 505-547.
Rojas Reyes, C. (23 de noviembre de 2020). Ontología Andina desde el Manuscrito de Huarochirí. Obtenido de Academia.edu: https://www.academia.edu/40033709/ONTOLOGÍA_ANDINA_DESDE_EL_MANUSCRITO_DE_HUAROCHIRI
Ruiz Durand, J. (2002). Introucción a la Iconografía Andina. Muestrario de iconografia andina referida a los departamentos de
Salomon, F. (1984). Cronica de lo imposible: Notas sobre tres historiadores indígenas perunos. Chungara N° 12. Universidad de Tarapacá. Arica, 81-98.
Tantaleán, H. (20 de noviembre de 2020). Ontologias Andinas: Una introducción a la substancia. Obtenido de Academia. edu: https://www.academia.edu/37934259/Ontologias_Andinas_Una_Introducción_a_la_Substancia
Valdez, Lidio; Williams, Jocelyn; Bettcher, Katrina. (2006). Practicas Mortuorias Wari en Marayniyoq, Valle de Ayacucho, Perú. Chungara, Revista de Antropología Chilena. Vol. 38, N° 1, 113-127.
Vallejos, G. (1999). Peirce: Pragmatismo, Semiótica y Realismo. Cinta Moebio 5. Universidad de Chile, 14-28.
Yáñez del Pozo, J. (27 de marzo de 2010). El pensamiento andino y la construcción de países plurinacionales y sociedades interculturales . Obtenido de América Latina en movimiento: https://www.alainet.org/es/active/37032
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosario Alicia Pacheco Acero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).