Novel fiction and cinematographic fiction in Garabombo, el invisible (1972) by Manuel Scorza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v16i22.21925

Keywords:

novel, movies, memory, myth, hero

Abstract

The article proposes to approach the second novel of The silent war cycle by Manuel Scorza, formulating the hypothesis of a fictional fiction based on real events, but also thought as a cinematographic fiction. The relationship between fictional fiction and cinematographic fiction is notable in the writing of Garabombo, el invisible and opens up new narrative perspectives for the other novels of an epic cycle whose objective is the future memorization of the heroes in the collective memory.

References

Atarama-Rojas, T. y Vílchez Chiroque, F. (2018). El uso del travelling como marca del estilo de Wes Anderson: análisis de Academia Rushmore (1998), Los Tenenbaums: una familia de genios (2001) y El Gran Hotel Budapest (2014). Fotocinema, Revista de cine y fotografía, 17, 321-342. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6538532.pdf

Berrío Meneses, C. M. (2016). Particularidades del héroe mítico y el cinematográfico. Revista Luciérnaga, 8(16), 59-68.

Boussafi N. (2021). El montaje cinematográfico como técnica narrativa en La muerte de Artemio Cruz de Carlos Fuentes. [Tesis doctoral en Literatura Hispanoamericana, Universidad de Argel II Abou El Kacem Saâdallah].

Cardona Zuluaga, P. (2012). Del héroe mítico, al mediático. Las categorías heroicas: héroe, tiempo y acción. Revista Universidad EAFIT, 42(144). https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/786

Duffey, J. P. (1996). De la pantalla al texto. La influencia del cine en la narrativa mexicana del siglo veinte. Universidad Nacional Autónoma de México.

Escribano, P. (25 de mayo de 2019). El guión inédito de Garabombo, el invisible. La República.

Lévi-Strauss, C. (1979). Antropología estructural. Mito, sociedad, humanidades. Siglo xxi.

Mercado, G. (2011). La visión del cineasta. Anaya Multimedia.

Mosqueda Pulgarín, M. (2008). Imagenoma. La influencia del cine en la literatura. Universidad Autónoma Metropolitana.

Ribes, J. P. (2005). El héroe clásico en el relato cinematográfico. Area Abierta, 13, 5-8. https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB0606130005A

Scorza, M. (1979). La tumba del relámpago. Siglo xxi.

Scorza, M. (1981). Libérez l’imaginaire. Préface. En G. Hennebelle y Alfonso Gumucio Dagron (eds.), Les Cinémas de l’Amérique latine. Lherminier.

Scorza, M. (1984a). Garabombo, el invisible. Plaza y Janés.

Scorza, M. (1984b). El jinete insomne. Plaza y Janés.

Scorza, M. (2019). Redoble por Rancas. Cátedra.

Yanes Gómez, G. (1996). Juan Rulfo y el cine. Universidad de Guadalajara.

Downloads

Published

2023-07-01

How to Cite

Novel fiction and cinematographic fiction in Garabombo, el invisible (1972) by Manuel Scorza. (2023). Tesis (Lima), 16(22), 309-321. https://doi.org/10.15381/tesis.v16i22.21925