Women/Movies: Bolivia 1960-2021
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v15i21.22757Keywords:
cinema, women, Bolivian audiovisual, history, exposureAbstract
The collective investigation “Cinema/Women: Bolivia 1960-2020” worked four spaces in the cinematographic-audiovisual cultural field in Bolivia. 1) Cineclubism and cinephilia 60/80; 2) Ukamau (Group and Producer Ldta.), production collectives and linked filmmakers; 3) Bolivian video (focus on the city of La Paz); and 4) End of the 20th century and two decades of the 21st. It opted for a new strategy for the dissemination of results and findings in the Bolivian milieu, since it carried out a museographic exhibition, book publication, talks and a cycle of films directed by Bolivian women. The research aims to contribute to the construction of new approaches to cultural history and film and audiovisual studies in Bolivia.
References
Aimaretti, M. (2017a). El aporte de las videastas documentalistas a la escena boliviana en el retorno democrático: sensibilidades, prácticas y discursos. Cine Documental, 16, 1-27. http://revista.cinedocumental.com.ar/el-aporte-de-las-videastas-documentalistas-a-la-escena-boliviana-en-el-retorno-democratico-sensibilidades-practicas-y-discursos/
Aimaretti, M. (2019). Exhumar pasados, reinventar horizontes: las memorias anarquistas en el documental A cada noche sigue un alba (Cecilia Quiroga y THOA, 1986). Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, 12 (abril-septiembre), 55-79. https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/52425
Aimaretti, M. (2020). Video boliviano de los ’80. Experiencias y memorias de una década pendiente en la ciudad de La Paz. Milena Caserola.
Ávila, G., Guarachi, C., De la Quintana, L., Delgado, C., Flores, M. T., Flores, P., Mena, B., Muñoz, M., Pinto, E., Quiroga, C., Romero, R. y Urquidi, E. ( Junio-julio de 1989). Manifiesto de las videoastas bolivianas. Imagen, 7, p. 32. http://www.imagendocs.com/proyecto-mujeres-cine/2020/08/a-31-anos-del-manifiesto-de-mujeres-videoastas-de-bolivia-contexto-demandas-y-actualidad/
Cotta, R. (1977). Cineforum. Cuadernos de Cine 1. (2.ª ed.). Editorial Don Bosco.
Gallardo, A. de. (1970). Iniciación cinematográfica. Editorial Don Bosco.
Goethe-Institut La Paz. (1992). Mirada de mujer. Realizadoras bolivianas. Goethe-Institut La Paz, Movimiento del Nuevo Cine y Video Boliviano (MNCVB), Nicobis, Círculo de mujeres periodistas.
Gumucio Dagrón, (A.). 1982. Historia del cine en Bolivia. Los Amigos del libro.
Espinoza, S. y Laguna, A. (2010). El cine de la nación clandestina. Aproximación a la producción cinematográfica boliviana de los últimos 25 años (1983-2008). Editorial Gente Común.
Imagen Docs. ( Junio de 2020). Comienza el Encuentro Nacional de Mujeres Cineastas, con un intento de sabotaje machista. http://www.imagendocs.com/noticias/2020/06/comienza-el-encuentro-nacional-de-mujeres-cineastas-con-un-intento-de-sabotaje-machista/
Mariaca, G. (2014). Cine boliviano. Historia, directores, películas. Universidad Mayor de San Andrés y Ministerio de Culturas del Estado Plurinacional de Bolivia.
Mesa Gisbert, C. (1985). La aventura del cine boliviano. Gisbert Editores. https://www.bibliotecavirtualcarlosdmesa.com/bookstore/book/3
Mesa Gisbert, C. (Coord.). (2018). Historia del cine boliviano. 1897-2017. Plural Editores.
Seguí, I. (2018). Auteurism, machismo-leninismo, and other issues: Women’s labor in andean oppositional film production. Feminist Media Histories, 4(1), pp. 11-36. https://edinburgh.academia.edu/IsabelSeguí
Seguí, I. y Aimaretti, M. (2019). Presentación: Ukamau abigarrado: nuevas miradas críticas y fuentes de investigación. Secuencias. Revista de historia del cine, 49-50, dossier Ukamau Abigarrado (editado por María Aimaretti e Isabel Seguí), 7-12. https://revistas.uam.es/secuencias/issue/view/secuencias2019_49-50
Souza, M. (2018). Después de Sanjinés: una década de cine boliviano (2009- 2018). Plural Editores.
Susz, P. (2014). 40/24 Papeles de cine. Vol. 1 Cine boliviano. Cine y teoría en América Latina. Plural Editores.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mary Carmen Molina Ergueta, Luis Sergio Zapata Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).