The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v15i21.23295Keywords:
reality, fiction cinema, art history, communication theory, verisimilitudeAbstract
Art is an aesthetic and communicative phenomenon. Under this premise, the purpose of this paper is to link both dimensions and understand how reality is constructed from cinematographic point of view. We start from Palazon’s approaches to aesthetic studies and relate them to the construction of sense and generation of reality from artistic perspective, based on authors such as Heidegger, Sánchez Vásquez and Plazaola. This allows us to get closer to André Bazin’s strictly cinematographic ideas. As a construction of recognizable reality, representation in cinema is more verisimilar due to a mediation process that results from communicative act.
References
Aristóteles (1995). Tratados de lógica (Órganon) II. Madrid: Editorial Gredos.
Bazin, A. (1990) ¿Qué es el cine? Madrid: Ediciones RIALP, S.A.
Bedoya, R. (2009). El cine sonoro en el Perú. Lima: Universidad de Lima.
Berger, P. & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Berlo, D. (1984). El proceso de la comunicación: introducción a la teoría y a la práctica. Buenos Aires: El Ateneo.
Bueno, G. (2000). Televisión: apariencia y verdad. Barcelona: Gedisa.
De Cárdenas, F. (2014). El cine de Francisco Lombardi: una visión crítica del Perú. Santiago de Chile: Uqbar.
Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento: estudios sobre cine I. Barcelona: Paidós.
Deleuze, G. (1985). La imagen-tiempo: estudios sobre cine II. Barcelona: Paidós.
Doig, C. (2015). La joven en tres películas de Buñuel. Escritura y pensamiento, XVIII, 36, 207-239.
Dudley, A. (2010). What cinema is! West Sussex: Wiley-Blackwell.
Eco, U. (1992). Obra abierta. Barcelona: Editorial Planeta.
Esqueda, L. & Cuevas, E. (2018). El cine como momificación del cambio: objetividad y duración en la teoría de André Bazin. L'Atalante 26, 169-180.
Gubern, R. (2016). Historia del cine. Barcelona: Anagrama.
Heidegger, M. (1996). Caminos del bosque. Madrid: Alianza Editorial.
Jakobson, R. (1981). Lingüística y poética. España: Cátedra.
Lacan, J. (2009). Escritos 1. México D.F.: Siglo XXI Editores.
Lerner, S. (2018, junio 2). La casa rosada, por Salomón Lerner. https://idehpucp.pucp.edu.pe/opinion/la-casa-rosada-por-salomon-lerner/
Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.
Malraux, A. (1959). Psicología del cine. Buenos Aires: Editorial Ji.
McLuhan, M. (2009). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.
Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Buenos Aires: Paidós.
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
Palazón, M. (2006). La estética en México. Siglo XX. Diálogo entre filósofos. México: Universidad Nacional Autónoma de México y Fondo de Cultura Económica.
Redacción Perú 21 (2018, junio 12). Proyecto de ley sobre Cine Peruano causa polémica por intentar regular su contenido. En Perú 21.
Plazaola, J. (2007), Introducción a la estética. Historia, teoría, textos. Bilbao: Universidad de Deusto.
Roncagliolo, S. (2018, mayo 18). Karina, la (anti)influencer. En El Comercio.
Sánchez Vásquez, A. (1965). Las ideas estéticas de Marx. México: Biblioteca Era.
Watzlawick, P., Beavin, J. & Jackson, D. (1971), Teoría de la comunicación humana. Interacciones, patologías y paradojas. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 César Pita Dueñas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).