The dramaturgical setting in Viejas ilusiones by Eduardo Rovner

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23512

Keywords:

Eduardo Rovner, comedy, comic character, Latin American playwriting, dramatic conflict, Argentine playwriting

Abstract

The article proposes an approach to Viejas ilusiones, work of the playwright Eduardo Rovner. It will seek to analyze the main dramaturgical tools and strategies applied in the text: how dramatic tension is generated, how humor operates, what criteria are applied in character profiling and, in general, how these and other mechanisms are combined in the play. The study concludes that the play builds dramatic tension through the simultaneous use of three levels of conflict. Also, that the age proposal of the characters constitutes a comic premise that opens a spectrum of games and perspectives that sustain humor, promote theatricality and stimulate the viewer’s awareness of artifice. Finally, it is suggested that one of Rovner’s contributions consists in having resemantized the genre of the European tragicomic farce to portray, in a humorous way, the manias and contradictions of Latin American society.

References

Alegría, A. (2014). Manual para escribir teatro y entender una obra dramática. [Documento inédito]. Vivero de Dramaturgia.

Aristóteles (1999). Poética. Editorial Tilde.

Attardo, S. (Ed.). (2014). Encyclopedia of humor studies. SAGE Publications.

Barthes, R. (2003) Ensayos críticos. Seix Barral.

Brook, P. El espacio vacío. Península.

De María, C. [Cultura24tv]. (22 de mayo de 2014). Curso virtual: Conceptos básicos de dramaturgia. 1/3 [video]. https://www.youtube.com/watch?v=6oudFJm_2Uk

Fiorito, G. (25 de marzo de 2014a). 2 Viejas ilusiones parte 1 [video]. https://www.youtube.com/watch?v=V8yoQjHZlo8&t=822s

Fiorito, G. (25 de marzo de 2014b) 2 Viejas ilusiones parte 2 [video]. https://www.youtube.com/watch?v=q2u7Hc4dr1o

Jeffreys, S. (2019). Playwriting. Structure, character, how and what to write. Nick Hern Books. https://es.scribd.com/read/430468413/Playwriting-Structure-Character-How-and-What-to-Write

Martín-Barbero, J. (1987). Televisión, melodrama y vida cotidiana. Signo y Pensamiento, 6(11), 59-72. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/5741

Martínez Paramio, A. (2011). Escribir teatro. Una guía práctica para crear textos dramáticos. Alba.

McKee, R. (2009). El guion. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Alba Editorial.

Pavis, P. (1988). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Paidós.

Pellettieri, O. (2004). Nuevas tendencias del teatro argentino. Assaig de Teatre. Revista de l’associació d’investigació i experimentació teatral, 43, 33-49.

Ventura, L. (2019). Eduardo Rovner (1942-2019): Réquiem por el dramaturgo que escribía sobre pentagramas entre sombras y fantasmas. Anagnórisis. Revista de investigación teatral, 20, 332-353. http://anagnorisis.es/pdfs/n20/Ventura_num20(332-353).pdf

Vera Latorre, C. (2021) La configuración dramatúrgica en La comunidad de la naranja de Patricia Romero. Argus-a, XI(41). http://www.argus-a.com/publicacion/1589-la-configuracion-dramaturgica-en-la-comunidad-de-la-naranja-de-patricia-romero.html

Vorhaus, J. (2005). Cómo orquestar una comedia. Los recursos más serios para crear los gags, monólogos y textos cómicos más desternillantes. Alba.

Published

2022-06-30

How to Cite

The dramaturgical setting in Viejas ilusiones by Eduardo Rovner. (2022). Tesis (Lima), 15(20), 75-91. https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23512