Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23515

Keywords:

narrative, hypertextuality, Concierto barroco, Carpentier, creative writing

Abstract

From the concepts of hypertextuality, as one of the forms of transtextuality, raised by Gérard Genette, the novel Concierto barroco by Alejo Carpentier is analyzed, from the starting texts, or hypertexts, that originated them to the arrival texts, or hypotexts; and even the melodies that also inspired through another modality of hypertextuality called transmodalization. What is new in this article is the deepening of hypertextuality, as a specific form of intertextuality. This article is derived from the research of the Master’s thesis in Creative Writing that is presented in the Postgraduate Unit of the Faculty of Letters and Human Sciences of the National University of San Marcos.

References

Barrelas, J. (2021). A estética barroca na intertextualidade de Concierto Barroco, de Alejo Carpentier. Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. http://www.academia.edu/281208/A_Est%C3%A9tica_Barroca_Na_Intertextualidade_De_Concierto_Barroco_De_Alejo_Carpentier?auto=download

Carpentier, A. (1974). Concierto barroco. de https://analisisycriticademediosunlp.files.wordpress.com/2015/04/concierto-barroco-de-alejo-carpentier.pdf

Carpentier, A. (1975). Lo barroco y lo real maravilloso. https://circulodepoesia.com/2010/12/lo-barroco-y-lo-real-maravilloso-conferencia-de-alejo-carpentier/

Carpentier, A. y Orfila Reynal, A. (2021). Correspondencia 1955-1980. Siglo XXI.

Dill, H. (1987). Alejo Carpentier, teórico de la literatura latinoamericana. Anales de Literatura Hispanoamericana, 16, p. 145-166. https://revistas.ucm.es/index.php/ALHI/article/view/ALHI8787110145A

Eco, U. (1989). El péndulo de Foucault. Bompiani-Lumen.

Erminy, E. (2010, octubre 23). Barroco de Chacao. http://operastransatlanticas.blogspot.com/2010/10/barroco-de-chacao.html

Fernández, C. (2004). Lectura estilística de “Concierto Barroco”, de Alejo Carpentier. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, 7. https://repositorio.usil.edu.pe/items/6ac24287-7821-4090-87d2-f9e505bc614d/fulls

García-Bedoya, C. (2019). Hermenéutica literaria. Una introducción al análisis de textos narrativos y poéticos. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Cátedra Vallejo.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.

Ghioldi, E. M. (2007). Situaciones de transculturación a través de expresiones artísticas en Concierto barroco de Alejo Carpentier. Revista de Antropología y Sociología Virajes, 9, pp. 105-119. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/858/781

González E., R. (1993). Alejo Carpentier: El peregrino en su patria. Universidad Nacional Autónoma de México.

González E., R. (2000). Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana. Fondo de Cultura Económica.

Lukács, G. (1966). La novela histórica. Ediciones Era.

Parisot, F. (2006). L’intertextualité dans Concert Baroque d’Alejo Carpentier: une mosaïque d’esthétiques variées. Cahiers de Narratologie, 13. https://journals.openedition.org/narratologie/367

Rodríguez Miranda, D. (2008). La intertextualidad en Concierto barroco de Alejo Carpentier. [Tesis de Diploma, Facultad de Humanidades, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas]. http://dspace.uclv.edu.cu:8089/xmlui/handle/123456789/1297

Published

2022-06-30

How to Cite

Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco. (2022). Tesis (Lima), 15(20), 119-130. https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23515