Political ideology in two fantastic short stories by Antonio Benítez Rojo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23520

Keywords:

fantastic narrative, evasive literature, Cuban short story of the XXth century, Antonio Benítez Rojo, Tute de reyes

Abstract

This article analyzes the presence of political and ideological elements in two fantastic short stories by the Cuban writer Antonio Benítez Rojo (1931-2005): “Estatuas sepultadas” and “Peligro en La Rampa” (Tute de reyes, 1967). Its purpose is to underline some rhetorical devices by means of which a fantastic fiction can get involved in a political conflict, against the general opinion about the evasive character of this literary genre. Ana Maria Barrenechea’s theory of the fantastic and Boris Uspensky’s theory of the point of view are its theoretical basis concerning the fantastic and the analysis of political and ideological components of a literary work, respectively. As a result, this study shows the presence of politic elements at a thematic level in both narratives and the way its author takes part in favor of the official discourse, despite the subtle manner of masking it through carefully chosen narrative voices.

References

Anónimo. (1967). El Premio [entrevista a Antonio Benítez Rojo sobre Tute de reyes]. Bohemia, 59(10), 12. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-255159.html

Avilés Fabila, R. (1981). ¿Es la literatura fantástica un género de evasión? Revista de la Universidad de México, 5-6, 66-70.

Barrenechea, A. M. (1972). Ensayo de una tipología de la literatura fantástica (a propósito de la literatura hispanoamericana). Revista Iberoamericana, 38, 391-403.

Benítez, A. (1967). Tute de reyes. Casa de las Américas.

Bessière, I. (1974). Le récit fantastique. La poétique de l’incertain. Larousse.

Castex, P.-G. (1951). Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant. José Corti.

Chaple, S. (1980). Estudios de literatura cubana. Letras Cubanas.

González Echevarría, R. (1984). Prólogo. En A. Benítez Rojo, Estatuas sepultadas y otros relatos (pp. vii-xxi). Eds. del Norte. https://archive.org/details/estatuassepultad00bena

González Echevarría, R. (2004). Oye mi son: el canon cubano. En A. Birkenmaier y R. González Echevarría (coords.), Cuba: un siglo de literatura (1902-2002) (pp. 19-36). Colibrí. https://archive.org/details/cubaunsiglodelit0000unse

Gregori i Gomis, A. (2015). La dimensión política de lo irreal: el componente ideológico en la narrativa fantástica española y catalana. Cartaphilus, 15, 239-243. https://revistas.um.es/cartaphilus/article/view/316791/223921

Jackson, R. (1981). Fantasy. The literature of subversion. Routledge.

Loyola, H. (11 de septiembre de 1967). Benítez Rojo al trasluz [Entrevista]. El Siglo (Santiago de Chile), 9. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-326796.html

Malle, L. (Dir.). (1958). Ascenseur pour l’échafaud [película]. https://archive.org/details/ascenseur-pour-lechafaud-1958-restored-movie-720p-hd

Menton, S. (1978). La narrativa de la Revolución cubana. Playor. https://archive.org/details/lanarrativadelar0000ment

Miranda, J. E. (1971). Nueva literatura cubana. Taurus.

Poe, E. A. (1965). The complete tales and poems. The Modern Library.

Rigol, I. y Rojas, A. (2012). La Rampa. Nostalgia y rescate. En Conservación patrimonial: teoría y crítica (pp. 181-191). Editorial UH.

Rodríguez Feo, J. (1967). Breve recuento de la narrativa cubana. Unión, 4, 131-136.

Rojas, R. (8 de octubre de 2018). Benítez Rojo en su laboratorio. Rialta Magazine. https://rialta.org/benitez-rojo-en-su-laboratorio

Sardiñas, J. M. (2000). El orden alterno en algunas teorías de lo fantástico y en el cuento cubano de la Revolución. Signos Literarios y Lingüísticos, 2, 141-152.

Todorov, T. (1970). Introduction à la littérature fantastique. Editions du Seuil.

Uspensky, B. (1983). A poetics of composition. The structure of the artistic text and typology of compositional form. University of California Press. https://archive.org/details/poeticsofcomposi0000uspe/page/10/mode/2up?view=theater

Vax, L. (1974). L’art et la littérature fantastiques. [4.ª ed.]. Presses universitaires de France.

Ortega, J. (1973). Los cuentos de Antonio Benítez. En E. Pupo-Walker (ed.), El cuento hispanoamericano ante la crítica (pp. 264-278). Castalia. https://archive.org/details/elcuentohispanoa00pupo

Published

2022-06-30

How to Cite

Political ideology in two fantastic short stories by Antonio Benítez Rojo. (2022). Tesis (Lima), 15(20), 217-233. https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23520