The reality, legend and fantasy trinomial in “An invocation of Big-Eared Runt” (2016), by Mariana Enríquez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23523

Keywords:

“An invocation of Big-Eared Runt”, Things we lost in the fire, Mariana Enríquez, fantastic, urban legend

Abstract

This article proposes a critical reading of the interlocking of the fantastic genre and a famous Argentine urban legend, starring the serial killer Cayetano Santos Godino, within the short story’s plot “An invocation of Big-Eared Runt”, included in Things we lost in the fire (2016), by Mariana Enríquez. Specifically, this research analyses the supernatural elements that compose the plot, with the aim of showing that they have not only an aesthetic or entertainment purpose but also a socio-political intention. The paranormal, in fact, motivates the reader to look at the intimacy of a monstrous couple, because of the ghostly company of the infanticide and the precariousness in which the protagonist and his wife live their unhealthy relationship. So that, horror permeates not only the atmosphere and style of the story but also destroys family and emotional ties, clouds the mind of the main character, and suggests the tragic fate of his son.
The research’s theoretical framework will include the purpose of fantastic genre, mainly through the classic studies of Sigmund Freud, H. P. Lovecraft, and Tzvetan Todorov, and more contemporary ones, such as those of Teodosio Fernández and David Roas. Likewise, the investigations of Pascuala Morote Magán and Javier Gómez Ferri will be used to define the urban legend’s characteristics. Consequently, the research will conclude that the fantastic and the legend are liminal genres, because they are anchored to reality but propose a dialogue with the extraordinary to show an unstable reality and the possibility of an alternative order, where nothing is what it seems and no one can trust, not even oneself.

References

Aguilar, E. (2017). La leyenda continúa: horror urbano en el cine de terror contemporáneo. Revista Lindes. Estudios Sociales del Arte y la Cultura, 13, 1-12.

Alazraki, J. (2001). ¿Qué es lo neofantástico? En D. Roas (ed.), Teorías de lo fantástico (pp. 265-282). Arco Libros.

Amaya, S. (2018). El Petiso Orejudo: la historia real detrás del mito que causó terror a principios del siglo XX. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/sociedad/el-petiso-orejudo-la-historia-real-detras-del-mito-que-causo-terror-a-principios-delsiglo-xx-nid2107666/

Bataille, G. (2000). La literatura y el mal. ElAleph.com.

Barrantes, G. y Coviello, V. (2006). Buenos Aires es leyenda II. Planeta.

Bustamante Escalona, F. (2019). Cuerpos que aparecen, “cuerpos-escrache”: de la posmemoria al trauma y el horror en relatos de Mariana Enríquez. Taller de Letras, 64, 31-45.

Bustos, I. S. (2020). Monstruos, muertos y otras historias del borde: Gótico y civilibarbarie en “Bajo el agua negra”, de Mariana Enríquez. Boletín GEC, 25, 28-43.

Caillois, R. (1970). Imágenes, imágenes. Sobre los poderes de la imaginación. Edhasa.

Campra, R. (2001). Lo fantástico: una isotopía de la transgresión. En D. Roas (ed.), Teorías de lo fantástico (pp. 153-192). Arco Libros.

Caviglia D. (2017). Mariana Enríquez: “Los momentos de la escritura se los robo a la vida”. CdL. Continuidad de los Libros. http://continuidaddeloslibros.com/mariana-enriquez-los-momentos-de-la-escritura-se-los-robo-a-la-vida/

Díaz Viana, L. (2008). La fuerza de lo imaginado o el temor présago: miedo al futuro desde el pasado en las leyendas actuales. En G. Fernández Juárez y J. M. Pedrosa (eds.), Antropologías del miedo. Vampiros, sacamantecas, locos, enterrados vivos y otras pesadillas de la razón (pp. 243-257). Calambur Editorial.

Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Emecé.

Enríquez, M. (2016). Las cosas que perdimos en el fuego. Anagrama.

Fernández, L. (2020). Buenos tiempos para lo paranormal. El País. https://elpais.com/cultura/2020/02/15/actualidad/1581780901_220507.html

Fernández, T. (2001). Lo real maravilloso de América y la literatura fantástica. En D. Roas (ed.), Teorías de lo fantástico (pp. 283-297). Arco Libros.

Freud, S. (1976). Más allá del principio de placer. Psicología de las masas y análisis del yo y otras obras. En Sigmund Freud. Obras completas. Vol. XVIII. Amorrortu Editores.

Gómez Ferri, J. (2011). Llegendes urbanes: La modernització de la tradició i la tradicionalització de la modernitat”. Caramella. Revista de música i cultura popular, 25, 35-37.

Gonzálvez, P. (2020). Mariana Enríquez: “Los hombres no son los únicos que pueden escribir sobre la violencia”. HuffPost. https://www.huffingtonpost.es/entry/mariana-enriquez-no-hay-que-seguir-despreciando-la-literatura-popular-y-la-que-le-gusta-a-la-gente_es_5f9709b9c5b6e1e70762fa21

Gorodischer, V. (2016). Princesa del terror: Mariana Enríquez milita en un género para nada menor. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/princesa-del-terror-mariana-enriquez-milita-en-un-genero-para-nada-menor-nid1894254/

Guerin, B. y Miyazaki, Y. (2003). Rumores, chisme y leyendas urbanas: una teoría de contingencia social. Revista Latinoamericana de Psicología, 35(3), 257-272.

Hevia, E. (2021). Las damas oscuras conquistan la literatura latinoamericana. El Periódico. https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20210530/damas-oscuras-literatura-latinoamericana-mariana-enriquez-maria-fernanda-ampuero-giovanna-rivero-samanta-schweblin-monica-ojeda-guadalupe-nettel-11772692

Krause, G. (2018). Las cosas que perdimos en el fuego. Corriendo la Voz. https://www.corriendolavoz.com.ar/literatura-las-cosas-que-perdimos-en-el-fuego/

Lezcano, W. (2020). Mariana Enríquez. “Siempre mi mirada hacia lo oscuro tiene algo político”. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/mariana-enriquez-siempre-mi-mirada-lo-oscuro-nid2321805/

Lima Molina, G. (2020). Mater tenebrarum: voces femeninas en el terror contemporáneo. Tierra Adentro. https://www.tierraadentro.cultura.gob.mx/mater-tenebrarum-voces-femeninas-en-el-terror-contemporaneo/

Lovecraft, H. P. (2010). El horror sobrenatural en la literatura. Y otros escritos teóricos y autobiográficos. Valdemar.

Morote Magán, P. (2005). Las leyendas y su valor didáctico. Actas del XL Congreso AEP 400 años de Don Quijote: pasado y perspectivas de futuro (pp. 391-403). Valladolid.

Ordiz Vázquez, F. J. (1986). Funciones del mito en la novela hispanoamericana contemporánea. Contextos, 8, 63-70.

Pardo, C. (2016). Mucho más que terror. Babelia. https://elpais.com/cultura/2016/03/07/babelia/1457366111_091327.html

Pedrosa, J. M. (2008). Vampiros y sacamantecas: dieta blanda para comensales tímidos. En G. Fernández Juárez y J. M. Pedrosa (eds.), Antropologías del miedo. Vampiros, sacamantecas, locos, enterrados vivos y otras pesadillas de la razón (pp. 15-48). Calambur Editorial.

Rico, F. (1982). Primera cuarentena y tratado general de literatura. El Festín de Esopo.

Roas, D. (2016). Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. Páginas de Espuma.

Scherer, F. (2020). Mariana Enríquez, la reina del realismo gótico. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/mariana-enriquez-reina-del-realismo-gotico-nid2324952/

Semilla Durán, M. A. (2018). Fantasmas: el eterno retorno. Lo fantástico y lo político en algunos relatos de Mariana Enríquez. Revell, 3(20), pp. 261-277.

Sousa, F. de. (2018). Los dos “Cayetano”: historia de los primeros asesinos seriales de la Argentina. Perfil. https://www.perfil.com/noticias/sociedad/historia-de-asesinos-seriales-de-argentina-petiso-orejudo-cayetano-grossi.phtml

Todorov, T. (2005). Introducción a la literatura fantástica. Ediciones Cayaocán.

Vax, L. (1963). Arte y literatura fantásticas. Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Villa, E. (1987). La literatura oral: mito y leyenda. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/3567/8/07.%20La%20literatura%20oral.%20Mito%20y%20leyenda.%20Eugenia%20Villa.pdf

Published

2022-06-30

How to Cite

The reality, legend and fantasy trinomial in “An invocation of Big-Eared Runt” (2016), by Mariana Enríquez. (2022). Tesis (Lima), 15(20), 289-314. https://doi.org/10.15381/tesis.v15i20.23523