From reality to the stage. Vulnerability and political potency in testimonial theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/tesis.v15i21.25221

Keywords:

testimonial theatre, documentary theatre, vulnerability, political power, mask

Abstract

Vulnerability is a fundamental component of Performing Arts. The body performing “here and now” is constantly at risk of realising what has been prepared in rehearsals, in addition to being exposed to the gaze and judgement of the audience. In Testimonial Theatre -which presents real people, testimonies, and documents- the performer’s vulnerability acquires another dimension, as the performer presents his/ her/their own story instead of representing a character. This passage from reality to the stage, which can be understood as an act of “taking off the mask”, generates a direct identification with the audience, which reveals the high potential of the political impact of Testimonial Theatre. Thus, taking the play Padre Nuestro as a case study, this article explores the relationship between vulnerability and political power in the creative process and outcome of a testimonial play through a philosophical-performative analysis of the passage from the “reality’s self ” to the “stage’s self ”.

References

Agamben, G. (2005). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo sacer III. Pre-textos.

Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico. Fondo de Cultura Económica.

Azkona & Toloza. (2019). Tierras del Sud. [Obra de teatro]. Barcelona. Teatre Lliure. Fecha de realización: febrero de 2019.

Brown, B. (2015). Rising strong. Spiegel & Grau.

Brownell, P. (2013). La escenificación de una mirada y el testimonio de los cuerpos en el teatro Documental de Vivi Tellas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 3(3), 770-788. http://dx.doi.org/10.1590/2237-266039202

Contreras, M. J. (2017). Del relato testimonial al cuerpo de la memoria: Investigación performativa sobre la escenificación de testimonios de niños chilenos en dictadura. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 12(1).

Dávila, Y. (2018). El teatro documental en el Perú: Análisis de la obra Proyecto 1980- 2000, el tiempo que heredé. [Tesis de licenciatura en Artes Escénicas, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/12320

De Althaus, M. (2018). Todos los hijos. Criadero. Padre Nuestro. Alfaguara.

De Althaus, M. (2013). Padre Nuestro. [Obra de teatro]. Lima. Centro Cultural de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Fecha de realización: octubre-diciembre 2013.

De la Cruz, G. (2020). Cholo macho. [Obra de teatro virtual]. Lima. Hotel no identificado. Fecha de realización: octubre 2020.

De la Cruz, G. y Rubio, S. (2014). Desde afuera. [Obra de teatro]. Lima. Centro Cultural de España. Fecha de realización: junio-julio 2014.

Enright, H. (2011). Theatre of testimony: A practice-led investigation into the role of staging testimony in contemporary theatre. [Thesis for the degree of Doctor of Philosophy in Performance Practice, University of Exeter]. https://ore.exeter.ac.uk/repository/handle/10036/3639

Fernández, M. (2012). Voces contra la desigualdad. El teatro testimonial de Emily Mann e Eve Ensler. Asparkía, 23, 145-166.

Forsyth, A. y Megson, C. (Ed.) (2009). Get real. Documentary theatre past and present. Palgrave MacMillan.

Foucault, M. (1990). Tecnologías del yo. Paidós.

Goffman, E. (2001). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.

Han, B.-C. (2019). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.

Hernandez, P. (2021). Staging lives in Latin American Theater. Bodies, Objects, Archives. Northwestern University Press.

López, D. (2019). Entrevista a Gabriel De la Cruz. 29 de octubre.

Martin, C. (2013). Theatre of the real. Palgrave Macmillan.

Pavis, P. (1998). Diccionario del teatro. Paidós.

Rubio, S. y Tangoa, C. (2012). Proyecto 1980-2000: el tiempo que heredé. [Obra de teatro]. Lima. Centro Cultural de España. Fecha de realización: setiembre 2012.

Schechner, R. (2004). Performance theory. Routledge

Taylor, D. (2016). Performance. Asunto Impreso.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

From reality to the stage. Vulnerability and political potency in testimonial theatre. (2022). Tesis (Lima), 15(21), 373-385. https://doi.org/10.15381/tesis.v15i21.25221