The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v15i21.25226Keywords:
Peruvian theater, César Vallejo, Colacho hermanos, semiology, rhythmicAbstract
Studies about the poetry, tales and novels of César Vallejo evidence the poetic proceed and the exhaustive quest to elaborate an innovative artistic composition. That same literary encouragement is also perceived in the theatrical field, because the theoretical approaches and theatrical proposals show the interest in rethinking the dramaturgy of his time as he planted it in Colacho brothers (1934). This play, although the political, social and economic problem of peruvian society is highlighted, develop an incessant effort to achieve an theatrical discourse linked to its aesthetic inclination. Therefore, since a semiological and rhythmic perspective, this research focuses on verifying the composition of the dramatic dialogue in the play by the famous vate.
References
Ballón, E. (1988). El efecto ideológico en el teatro de César Vallejo: Colacho hermanos o Presidente de América. Cuadernos Hispanoamericanos, 454-455.
Bobes, M. (1992). El diálogo: estudio pragmático, lingüístico y literario. Gredos.
Bobes, M. (1997). Semiología de la obra dramática. Arco/Libros.
Dubatti, J. (2002). El teatro jeroglífico. Herramientas de poética teatral. Atuel.
Paraíso, I. (1976). Teoría del rítmo de la prosa. Planeta.
Pacheco, E. (5 de mayo de 2019). Crítica: Colacho hermanos o Presidentes de Amé- rica. Oficio Crítico. http://eloficiocritico.blogspot.com/2019/05/critica-colacho-hermanos-o-presidentes.html
Reverte, C. (2006). Teatro y vanguardia en Hispanoamérica. Iberoamericana.
Reverte, C. (2010). El conflicto entre individuo, familia y colectividad en el teatro de César Vallejo. Arrabal, 259-272.
Ruiz, B. (2012). El arte del actor en el siglo XX. Un recorrido teórico y práctico por las vanguardias. (2.ª ed.). Artezblai.
Seda, L. y Quiroz, R. (Eds.). (2008). Travesías trifontes. El teatro de vanguardia en el Perú. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Silva-Santisteban, R. (2002). Antología general del teatro peruano. Tomo V: Teatro republicano. Siglo XX-1. Banco Continental y Pontificia Universidad Católica del Perú.
Vallejo, C. (1987). El nuevo teatro ruso [1931]. En J. Puccinelli (recop.), Desde Europa. Crónicas y artículos (1923-1938). Fuente de Cultura Peruana.
Vallejo, C. (1999). Notas sobre una nueva estética teatral [1934]. En R. Silva-Santisteban y C. Moreano (eds.), Teatro completo. Tomo I. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Vélez, J. (2019). Del indigenismo a la farsa teatral: El tungsteno y Colacho hermanos. Espergesia, 6(1), 19-41. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v6i1.987
Yangali, J. (2018). Mímesis colonial y mítica en Colacho hermanos o Presidentes de América de César Vallejo. Revista de Artes y Letras de Costa Rica, 42(2), 279-292.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Williams Nicks Ventura Vásquez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).