National Theater: From the public institutions to the networking articulation (1971-2022)
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v15i21.25228Keywords:
cultural management, National company, the National Theater, cultural politics, culture MinistryAbstract
This paper explores the relevance of the National Theater Companies by delving into their history and their circumstances. This research was developed from book review, documents, academic articles, journalistic articles and interviews with people directly involved with some of the initiatives. The resulting data identified four major hits: the begining in 1946 with Santiago Ontañón, the step with INSAD and La Cabaña with Armando Robles Godoy and the Teatro Ambulante in 1957, the Teatro Nacional Popular with Alonso Alegría in 1971 and the Teatro Nacional in 1995 with Ruth Escudero. At the end of the revision it was concluded that, at this point in time, it is no longer pertinent nor necessary participation of the national company as it would compete directly with the local productions.
References
Alegría, A. (13 de julio de 2022). Comunicación personal.
Coloma, C. (2001a). El Consejo Nacional de Teatro y el Teatro Nacional del Perú (1945- 2001). Centro Nacional de Información Cultural, Instituto Nacional del Cultura.
Club de Teatro de Lima. (2023). Sitio web. https://clubdeteatrodelima.com
Coloma, C. (2001b). La Escuela de Arte Escénico (1946-2001). Centro Nacional de Información Cultural, Instituto Nacional del Cultura.
Córdova, L. (16 de noviembre de 2021). Sara Joffré: la dramaturga y actriz chalaca que dio vida al teatro para niños en el Perú. El Comercio.
Correa, A. (2021). La XIII Muestra Nacional de Teatro Peruano (Andahuaylas, 1988) y la creación de una voz y cuerpo público. [Tesis de magíster en Antropología Visual, Pontificia Universidad Católica del Perú].
Del Campo, G. (2013). Las muestras y el movimiento de teatro (1). Asociación Cultural Yawar. http://quienessomos-yawar-teatro.blogspot.com/2010/01/lasmuestras-y-el-movimiento-de-teatro.html
Escudero, R. (13 de julio de 2022). Comunicación personal.
Estado Peruano. (2017). Ministerio de Cultura anuncia la creación de la Red Nacional de Teatros del Perú. https://www.gob.pe/institucion/cultura/noticias/5114- ministerio-de-cultura-anuncia-la-creacion-de-la-red-nacional-de-teatros-delperu
Gargurevich, J. (15 de agosto de 2017). El día que López Antay derrotó a los cultos de Lima. Cosas del Periodismo. https://tiojuan.wordpress.com/2017/08/15/eldia-que-lopez-antay-derroto-a-los-cultos-de-lima/
Instituto Nacional de Cultura, INC. (1977) Políticas culturales: estudios y documentos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000134157/
La República. (13 de enero de 2019). XIV Festival de Teatro Peruano Norteamericano. La República. https://larepublica.pe/cultural/1393712-xiv-festival-teatro-peruano-norteamericano/
Mediavilla, P. (2016). El teatro peruano contemporáneo (1960-2000). Aproximación. [Tesis de doctorado en Filología, Universidad Complutense de Madrid].
Mego, A. (2016). Cien años del teatro en el Perú. Archipiélago, revista cultural de nuestra América, 23(91).
Poole, E. (2013a). Sobre el teatro del absurdo (II). Detrás de la Cortina. http://www. detrasdelacortina.com.pe/noticia.html?id=427
Poole, E. (2013-b). Breve historia de la Escuela Nacional Superior de Arte Dramático del Perú (ENSAD). Primera época (1946-1949). El Consueta. http://elconsueta.blogspot.com/p/breve-historia-de-la-escuela-nacional.html
Podestá, B. (1973). Teatro Nacional Popular: ¿Un teatro popular o la popularización del teatro? Latin American Theater Review, 7(1).
Xirgu, M. (2023). Sitio web. http://www.margaritaxirgu.es/
Slawson, R. (1991). The Teatro Nacional Popular and Peruvian Cultural Policy (1973-1978). Latin American Theater Review, 25(1).
Tauro, A. (2001). Enciclopedia ilustrada del Perú. Peisa.
Von Bischoffshausen, G. (6 de noviembre de 2015). Acerca de las temporadas 1937 y 1945-46 de la compañía teatral de la española Margarita Xirgu en Lima. (Lectura de paper). https://www.youtube.com/watch?v=-W0pq0iaYUM
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Carina Moreno Baca
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).