“The woman without territory”: an analysis about gender roles in the pictorial work of Remedios Varo
DOI:
https://doi.org/10.15381/79r6dm61Keywords:
pictorial surrealism, Remedios Varo, gender studies, female subject, gender rolesAbstract
The Spanish painter Remedios Varo, one of the female most iconic figures of the pictorial surrealistic movement, participated in the European movement form the first half of the twentieth century for several years, until she migrated to Mexico where she developed her most famous artistic production. Varo’s work is distinguished by female characters of magical, fantastic, and oneiric qualities who are in a constant search for freedom. These subjects move between confinement and liberation, often without a vehicle and limited in their own movement.
The main objective of this article is to analyze the ways in which gender roles are embodied in women in the painting Capillary Locomotion from 1959, as well as to explore the concepts of violence and male domination. The painting presents a female subject without territory or capacity for movement, who moves across the space only by her connection with men, often in a violent way.
References
Andrade, L. (1997). Remedios Varo, las metamorfosis. Dirección General de Publicaciones, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes de México.
Antequera, J. (2008). Remedios Varo (1908-1963): El viaje interior. Espacio, Tiempo y Forma, 20-21, 341-361. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:ETFSerieVII2007-2008-1017/Documento.pdf
Arcq, T. (2008). La llave esotérica. En busca de lo milagroso. En A. Ruy Sánchez (ed.), Cinco llaves del mundo secreto de Remedios Varo (pp. 17-86). Ediciones Atalanta.
Ballestín Cucala, C. (2006). Dos mujeres del entorno surrealista: Remedios Varo y Claude Cahun. En M. Bruña Cuevas, M. Caballos Bejano, I. Illanes Ortega, C. Ramírez Gómez y A. Raventós Barangé (coords.), La cultura del otro: espa- ñol en Francia, francés en España (pp. 328-338). Universidad de Sevilla. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4047238.pdf
Bourdieu, P. (2000) [1998]. La dominación masculina. Anagrama.
Burgos Rodríguez, G. Y. (2009). El dadaísmo: la «obra de arte total» como solución plástica [Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana de Colombia]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/6323/tesis31.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Caballero Guiral, J. (1995). Mujer y surrealismo. Asparkía. Investigació feminista, 5, 71-81.
Caballero Guiral, J. (2008). Remedios Varo, notas de una vida transgresora. Seminario d’Investigació Feminista, 175-206.
De Beauvoir, S. (2021) [1949]. El segundo sexo. Penguin Random House.
Gómez, P. (2004). El Surrealismo: pensamiento del objeto y construcción del mundo. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
González Madrid, M. (2013). Surrealismo y saberes mágicos en la obra de Remedios Varo. [Tesis doctoral, Programa de Història de l’Art (Història i Teoria de les Arts), Universitàt de Barcelona]. http://hdl.handle.net/2445/52044
Guardiola, A. (2011). Evolución histórica del ARCO como elemento estructural en arquitectura. [Trabajo de grado, Universidad Politécnica de Valencia].
Klingsöhr-Leroy, C. (2004). Surrealismo. Taschen.
Luque Terue, A. (2005). Del ser en tanto que manierista. (La Maniera según las dos acepciones derivadas de los textos y el arte italiano del siglo xvi). De Arte, 4, 121-133. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1432465
Luquin Calvo, A. (2008). Remedios Varo: El espacio y el exilio. Instituto Universitario de Investigación de Estudios de Género de la Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/55327
Orenstein, G. F. (1975). Art History and the case for the women of Surrealism. The Journal of General Education, 27(1), 31-54. http://www.jstor.org/stable/27796489
Ovalle, R. y Gruen, W. (1994). Catálogo razonado Remedios Varo. (1.ª ed.). Ediciones Era.
Rodríguez Prampolini, I. (2006). El arte contemporáneo. Esplendor y agonía. Instituto de Investigaciones Estéticas de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
Ruiz de Gauna, I. (2011). Los Hieroglyphica. Fra Angélico y la Anunciación del Prado. Revista Sans Solei, 15-19.
Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. (1.ª ed). Universidad Nacional de Quilmes.
Sosa Sánchez, R. (2008). Mujeres del surrealismo, sus vínculos sentimentales y su exclusión del movimiento. Revista Digital Universitaria, 9(11), 1-9. http://www.revista.unam.mx/vol.9/num11/art91/art91.pdf
Vila da Vila, M. (2011). El Manierismo y sus manieras. Memoria del III Encuentro Internacional sobre Barroco. Manierismo y transición al barroco. https://hdl.handle.net/10171/18107
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Jesús Jauler Doria-Medina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).