Aborted monstrosities. The compositional and formal explorations of Anselmo Carrera between 1980 and 1984
DOI:
https://doi.org/10.15381/2wzbn586Keywords:
Anselmo Carrera, violence, gesture, expression, design, painting, pictorial matterAbstract
Six works produced by Anselmo Carrera between 1980 and 1982 will be formally analyzed in this article. The compositional and formal characteristics that Carrera developed in this period and used later in his photo serigraphic series (1985-1990) will be described. To select this works, the graphic elements that Carrera included in the course of this five-year period, and that represent notable changes between one series and another, were identified: anthropomorphic characters with two faces; straight lines and geometric shapes; inclusion of photographs as a collage; monstrous and suffering characters; and the sexualization and transgression of the female body. Likewise, the international artistic references used by Carrera to develop a personal and local style will be identified. This work is part of the thesis
The Gesture of Violence. The glazes, splashes and scratches in the photo serigraphs of Anselmo Carrera (1985-1990) from the Master’s program in Peruvian and Latin American Art with Mention in Art History at the Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
References
Acrílicos de Anselmo Carrera. (27 de septiembre de 1982). Oiga.
Bernuy, J. (6 de octubre de 1982). La pintura gestual de Anselmo Carrera. El Comercio.
Carnero, J. (1989). “I Curso de Criminalística en la Investigación de Delitos Contra el Patrimonio”. Tema: Historial policial sobre el delincuente Fernando Alfredo Valera Calvo (a) ‘La Gringa’. Dirección de Criminalística. https://issuu.com/revistapip/docs/la_gringa07-09-2020-152049
Carrera, A. (2018). Justificación de la propuesta presentada para la 1.ª Bienal Nacional. UI: Revista de la Unidad de Investigación de la Escuela Nacional Superior Autónoma de Bellas Artes del Perú, 1, 12-15.
Castrillón, A. (2004). La generación del ochenta. Los años de la violencia. Instituto Cultural Peruano Norteamericano.
Contreras, C. y M. Cueto. (2015). Historia del Perú contemporáneo. (5.ª ed.). Instituto de Estudios Peruanos.
Entrega de una intimidad. (6 de agosto de 1981). Marka. Galerías. Premio para Carrera. (14 de mayo de 1981). Marka. González, M. (16 de mayo de 1983). Tomando prestado. Semana.
Gris, S. (30 de octubre de 1982). Arte: Dos muestras de transición. La República.
Hernández, M. y J. Villacorta (2002). Franquicias imaginarias. Las opciones estéticas en las artes plásticas en el Perú de fin de siglo. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Jarque, F. (1 de junio de 1981a). Nuevo monstruo de los monstruos. Oiga, 1 de junio. Jarque, F. (17 de julio de 1981b). Los monstruos de Anselmo Carrera. Punto. Lama, L. (3 de agosto de 1981). Sobre Arte. Los límites del desenfreno. Caretas. Lama, L. (4 de octubre de 1982). Sobre Arte. Otra vuelta de tuerca. Caretas. Lama, L. (12 de diciembre de 1983). Sobre arte. Susurros. Caretas.
Los nuevos... Anselmo Carrera. (1981). https://www.anselmocarrera.com/1981-1
Merino, T. (26 de septiembre de 1982). El trabajo del artista parte de las cosas vividas. La República.
Mitrovic, M. (2020). Nexos en crisis: Pintura y fotografía en la obra de Anselmo Carrera. Fot, 3(4), 108-113. https://doi.org/10.19083/fot.v4i4.1329
Pintor peruano expone en la Cámara de Comercio. (19 de abril de 1983). El Pueblo.
Ramirez, J. (2020). Anselmo Carrera Rojas. [Catálogo online]. https://www.anselmocarrera.com/
Ramirez, J. (2020). Las exploraciones matéricas, gestuales y formales de Anselmo Carrera (1970-1998). UI: Revista de la Unidad de Investigación de la Escuela Nacional Superior Autónoma de Bellas Artes del Perú, 5, 48-63.
Torres, J. (6 de diciembre de 1983). Crítica: acrílicos de Anselmo Carrera. Emoción, instinto y gesto. El Comercio.
Un dibujante peruano ganó primer premio en bienal de artes gráficas. (11 de abril de 1981). El Comercio.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jerson Vicente Ramirez Acuña
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).